Stelling
"Bij hybride werken gaat het er weer om wat je kunt, niet wie je kent."
8
2
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Werknemer krijgt recht op gesprek over bereikbaarheid
Anders werken

Werknemer krijgt recht op gesprek over bereikbaarheid

Werkgevers moeten overleggen met hun werknemers over de bereikbaarheid buiten werktijd. Dat is de kern van een initiatief-wetsvoorstel van PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk. Hij heeft het ingediend bij de Tweede Kamer. Werkgevers en de Raad van State zijn kritisch op het wetsvoorstel.

In het gesprek moeten werkgever en werknemer onderzoeken of de werkdruk is toegenomen door bereikbaarheid buiten werktijd. Is dat zo, dan moet de werkgever het risico verwerken in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). En passende maatregelen nemen om die werkdruk te verminderen. Dat kan wat Van Dijk betreft heel simpel, bijvoorbeeld met een aparte werktelefoon die je uit kan zetten na werktijd.

Geen recht op onbereikbaar, wel gesprek

Het wetsvoorstel heet ‘Wet op het recht op onbereikbaarheid’. Dat suggereert een recht op onbereikbaarheid. Maar dat recht krijgen mensen niet als dit voorstel wet wordt, is de kritiek van de Raad van State. Wordt de wet aangenomen, dan moeten werkgevers overleggen met hun werknemers over bereikbaarheid buiten werktijd. Zo’n gesprek wordt nu zelden gevoerd volgens Van Dijk. Daarom houdt hij vast aan dit wetsvoorstel.

Aantonen

De werkgever kan overleggen met de ondernemingsraad, de personeelsvertegenwoordiging of apart met verschillende groepen werknemers met soortgelijke functies. Zoals mensen die in ploegendiensten werken, waarbij de ploeg als geheel op sommige tijden bereikbaar moet zijn. De werkgever moet kunnen aantonen dat het gesprek er is geweest. Of een recht op onbereikbaarheid moet blijken uit de arbeidsvoorwaarden of geldende cao. Zo’n recht is al opgenomen in de cao’s gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Zonder gesprek of bewijs kan de I-SZW na een waarschuwing een boete opleggen. Blijkt uit het gesprek dat contact buiten werktijd geen belasting oplevert, dan kunnen maatregelen achterwege blijven.

‘Hoofd even leegmaken’

Volgens Van Dijk is zo’n verplicht gesprek over (on)bereikbaarheid sinds de coronacrisis nog urgenter geworden. ‘Nederlanders hebben het afgelopen jaar veel thuis gewerkt. Ze hebben ’s nachts nog mail beantwoord omdat ze overdag hun kinderen moesten helpen met schoolwerk. De scheiding tussen werk en privé is steeds vager geworden. Na werktijd verdien je een kans om je hoofd even leeg te maken en aandacht te geven aan de echt belangrijke dingen in het leven’, legt de parlementariër uit tegenover Trouw.

‘Gespek voegt niets toe’

Volgens werkgeversvereniging AWVN voegt het wetsvoorstel niets toe aan bestaande wetgeving. Volgens de arbowet is de werknemer al verplicht om tijdens het werk zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid. De werkgever moet zorgen voor een veilige en gezonde werkplek. Eventuele risico’s moeten in de RI&E en plan van aanpak worden opgenomen. En volgens de Arbeidstijdenwet heeft een werknemer recht op 11 uur rust na zijn werkdag. Voor oproepdiensten gelden aparte voorschriften. Als een werkgever of werknemer dus vindt dat bereikbaarheid buiten werktijd belastend is, dan moet hij dit op grond van de huidige wetgeving al signaleren en passende maatregelen nemen, menen de werkgevers.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Balans werk-privé, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Congres over Duurzame Inzetbaarheid 2021

Half thuis, half op de zaak… en misschien ook nog weleens onderweg. Hybride werken is de nieuwe vorm van duurzaam doorwerken als we uit de crisis komen. Onderzoek toont aan dat de balans tussen werk en privé een grote uitdaging is voor de thuiswerkende medewerkers. Hoe geef je vorm aan het DI-beleid in de nieuwe hybride omgeving? Laat je tijdens het online congres over Duurzame Inzetbaarheid op 15 en 17 juni 2021 inspireren door de experts en vooruitstrevende bedrijven. Zij nemen je mee in de nieuwste inzichten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Twee middagen vol inspiratie, kennis en praktische tips voor jouw DI-beleid.

Bekijk het complete programma en schrijf je in!

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid