Stelling
"Ik ga vooral inzetten op meer leren van elkaar dit jaar!"
30
5
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken ‘Wij willen werk met betekenis!’
Anders werken

‘Wij willen werk met betekenis!’

twijfelende man

Of dat teveel is gevraagd. Die retorische vraag stelde John Baldoni, bekend management auteur en leiderschapsstrateeg recent op Forbes. Hij komt zelf met een niet-alledaags antwoord. En hij is niet de enige. 3 Tips die kunnen leiden tot meer werk met meer betekenis, voor meer mensen.

Niet alleen in ons land worstelen steeds meer werkgevers en werknemers met de vraag: hoe krijgen we meer betekenis, doel en zelfs zingeving in het werk dat we doen. Zodat we het langer volhouden, en beter doen omdat we meer gemotiveerd zijn. Wellicht zelfs bevlogen raken voor wat ons geld en concurrentievoordeel oplevert.

Workism

Ook in de Verenigde Staten staat het vraagstuk ‘zingeving in het werk’ hoog op de agenda. Workism, zoals Baldoni het noemt, is de opvatting dat werk niet alleen noodzakelijk is om economische redenen. Het werk dat je doet vormt wie je bent; werk is het centrale zingevende element in je leven. En die opvatting van workism leidt onder te hoge verwachtingen.

Helft baalt van zijn werk

Baldoni haalt diverse onderzoeken aan van wetenschappers in de VS die hebben onderzocht waarom zo veel mensen balen van hun werk. Ongeveer een op elke twee werknemers zou rondlopen met dat gevoel. En het treft vooral de slimste, meest getalenteerde werknemers. Volgens een van deze onderzoekers, Charles Duhigg, komt dat omdat twee elementen ontbreken in veel functies: autonomie en groepsgevoel.

Autonomie en respect..

Werkende mensen willen een zekere mate van vrijheid hebben in de manier waarop ze hun werk doen. Over die hang naar autonomie hebben we al veel geschreven. Het groepsgevoel is minder bekend, maar minstens zo belangrijk. Baldoni gaat er uitgebreid op in, in zijn korte en erudiete artikel. Het lijkt hem vooral te gaan om respect. Samen kunnen werken met mensen waar jij respect en waardering voor kan opbrengen, en die jou op soortgelijk niveau kunnen respecteren en waarderen.

.. geeft meer bevlogen medewerkers

Met elkaar gericht toewerken naar een duidelijk doel helpt dat gevoel van respect en waardering voor elkaars inspanningen enorm. Mensen zullen er langer en harder door werken, en toch met een gelukkig gevoel naar huis gaan. Ze zijn immers bezig met iets dat echt zin heeft. Werken voor een duidelijk, herkenbaar en goed omschreven doel helpt de bevlogenheid flink vooruit. Zo lijkt de portee van Baldoni.

Blijven werken aan zingeving

En dat is een geweldig gevoel. Maar, u voelt ‘m al: dat blijft niet altijd en eeuwig zo. Zingeving vinden in het werk is iets waar je constant aan moet blijven werken. Doelen, visies, uitgangspunten: ze veranderen bijna net zo snel als de buitenwereld. De wereldverbeteraar van 25 jaar oud is een bezadigde huisvader met hypotheeklast als hij 40 is. Als je wereldbeeld verandert, moet je ook nieuwe zingeving vinden in het werk dat je doet. Of in ander werk, als dat betekenisvoller lijkt te zijn.

Wat is uw bestaansrecht?

Of misschien is datgene wat het zinvolst lijkt in iemands leven niet zijn dagelijkse werk. Misschien is goed zorgen voor familie, vrienden of iets zinnigs terugdoen voor de gemeenschap wel het meest zinvolle in het bestaan. En is dat het waarmee iemand zijn eigen bestaan het beste kan rechtvaardigen. Een nieuwe balans tussen werk en de echte waarden in het leven is dan nodig. Het gaat behoorlijk diep. Wie daar verder mee wil, kan in het artikel van Baldoni klikken op een link naar het werk van professor Friedman.

Wat bevlogenheid oplevert

Met een soortgelijke boodschap, maar dan praktischer, kwamen vier auteurs dit najaar in het artikel ‘9 Out of 10 People Are Willing to Earn Less Money to Do More-Meaningful Work’ op HBR. Deze auteurs hebben een prijskaartje gehangen aan bevlogen en goed gemotiveerd personeel. Niet alleen zou uit eigen onderzoek blijken dat de gemiddelde Amerikaan 23 procent van zijn huidige en toekomstige verdiensten wil inleveren als hij altijd zinvol werk houdt. Werken met deze optimaal bevlogen mensen legt het bedrijf ook geen windeieren. Ze werken een uur per week langer, en nemen twee vakantiedagen minder per jaar (Amerikanen hebben al minder vakantiedagen dan Europeanen.) Omgerekend in harde dollars per jaar betekent het 9.078 meer omzet per bevlogen werknemer.

3 Tips voor meer betekenis in het werk

Blijft nog de vraag hoe u al dat fraais ook voor de eigen organisatie kunt binnenhalen. Hiervoor biedt het artikel ‘9 Out of 10 People..’ drie tips. Ze sluiten opvallend goed aan bij de observaties van Baldoni.puzzelen met veranderingen

1} Verstevig de netwerken tussen mensen.

Mensen willen werk doen dat ertoe doet, werk met betekenis. En ze willen dat graag doen met andere gelijkgestemden, die dezelfde doelen in hun werk nastreven. Ideaal is het als deze mensen elkaar helpen en steunen in dat werk. Een werkgever die zulke netwerken ondersteunt, loopt een kwart minder risico op dalende omzetten. En de werknemers die in zo’n netwerk samenwerken hebben 30 procent meer kans op hoger loon. (Hoewel het ze daar niet om ging?) Een manier om netwerken tussen gelijkgestemden te bevorderen is ze aanmoedigen om meer zinvolle ervaringen vaker onderling uit te wisselen. Gebeurtenissen en resultaten in het werk die laten zien ‘waarvoor we dit allemaal doen’.

2} Elke medewerker wordt een kenniswerker.

Elke werknemer bezit een schat aan ervaringen, zelfs beginnende productiemedewerkers, stellen de auteurs. Maar het bedrijf profiteert alleen van die kennis wanneer het beleid ontwikkelt en implementeert om alle medewerkers bewust te maken van de waarde die elke ervaring kan hebben. En ze vervolgens alle gelegenheid geeft om iets te doen met die kennis, ideeën en ervaringen. Vooral werknemers met dagelijks klantcontact hebben veel opvattingen over hoe het werk beter zou kunnen. De ruimte bieden om echt iets te doen met die inzichten geeft ze het gevoel dat ze hun eigen werk (en dat van anderen) mede vorm geven. Ook laat het medewerkers groeien als mens en als professional – waardoor ze nog waardevoller worden, voor zichzelf, voor de collega’s en voor de hele onderneming.

3} Laat de zin van het werk overal doordringen.

Weten waarom deze onderneming bestaat springt niet zo in het oog bij sommige functies. Denk met name aan de ondersteunende taken, zoals secretariaat en schoonmaak. Natuurlijk zijn ze net zo onmisbaar als de functies waarin mensen wel dagelijks klantcontact hebben. Dus zijn deze werknemers uiterst waardevolle ambassadeurs om de zin en het doel van al het werk vaker over te brengen bij iedereen. Opmerkelijk: in het artikel noemen de auteurs ook werknemers met kinderen en oudere werknemers als goede ambassadeurs om de zingeving van dit werk te benadrukken. Zij kunnen vooral de jongere werknemers en de mensen die net ‘binnen’ zijn daarin meenemen.

Zoek uw eigen antwoorden

Het oude arbeidscontract tussen werknemers en ondernemingen (jouw werkkracht voor mijn geld) is failliet. Mensen willen zin en betekenis voor hun arbeidsinspanningen, en ze zijn bereid tot flinke aderlatingen om dat te krijgen. En werk met betekenis voor degenen die het doen biedt zowel werknemers als werkgevers alleen maar voordelen. Vinden ze het niet bij u, dan gaan ze elders zoeken. Al deze constateringen van de auteurs en onderzoekers uit beide artikelen zijn ongetwijfeld waar. Wel blijft de ‘hoe’ vraag als logisch vervolg boven deze teksten hangen. Alleen met veel proberen en experimenteren kunt u daar zelf een antwoord op formuleren.…



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Arbeidsvoorwaarden, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid