Stelling
"Vertrouwen is goed, controle is slechter."
19
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Zo komt je vitaliteitsbeleid wél van de grond
Gezonder werken

Zo komt je vitaliteitsbeleid wél van de grond

Bijna iedere werkgever doet wel ‘iets’ met duurzame inzetbaarheid. Toch komt het beleid niet altijd even soepel van de grond. Myra van Herwijnen, manager Employee Benefits bij VLC & Partners, weet wel waarom. Op het gebied van visie en beleid valt veel winst te behalen. Daarom is inventariseren zo belangrijk. “Alles begint met inzicht. Dat vergeten we nog weleens.”

VLC & Partners adviseert veel organisaties over het opzetten van een beleid rondom duurzame inzetbaarheid. “Werkgevers melden zich bij ons met een hulpvraag. Die zijn grofweg in drie groepen te verdelen”, zegt Myra. “Over het algemeen denkt iedereen wel over vitaliteit na, maar er zijn verschillende redenen waarom het niet lukt om beleid succesvol te implementeren. Die zijn allemaal terug te voeren op inzicht. De grootste winst bij inzicht in de behoefte van zowel bedrijf als werknemers is te boeken bij visie en beleid.”

Hulpvraag 1: nog geen visie en geen beleid

Een werkgever die nog geen enkel idee heeft hoe hij het vitaliteitsbeleid moet aanpakken, kan als eerste stap werken aan dat inzicht. “Daar zijn hulpmiddelen voor. Wij bieden bijvoorbeeld een verzuim- en vitaliteitsscan. Die geeft je gevoel bij de logische eerste stap voor jouw bedrijf. De scan is een korte vragenlijst die inzicht geeft in de behoeften en uitdagingen.”

Het begint bij het waarom

Vooral de inventarisatie is belangrijk, geeft Myra aan. “Stel jezelf de vraag waarom je een beleid wilt opzetten rondom duurzame inzetbaarheid. Wat is je visie daarop, waarom vind je dat belangrijk en hoe kun je daar beleid op maken? Welke financiële ruimte heb je en waar ligt de behoefte van de werknemers? Die is net zo belangrijk als de visie van de werkgever. Maak een totaaldoorsnede van wat je wil gaan doen en waarom.”

Een mogelijke doelstelling kan zijn dat je een goed werkgever wilt zijn, of dat je verzuim wilt verminderen. “Pas als je dat duidelijk hebt, kun je je visie en beleid vaststellen en daarna pas komt de business case. Het begin van de hulpvraag is: waarom wil je dit en past dat bij de medewerkers?”

Praten is belangrijk

VLC gebruikt ook een vragenlijst voor HR. “Die helpt om je gedachten te vormen. Daarna kunnen gaan inventariseren. Dat doen we altijd met een gesprek waarin we kijken waar je als HR en management wakker van ligt en wat je doel is. Die dingen kun je alleen in een gesprek naar boven halen.” Myra raadt dan ook aan om vooral de tijd te nemen om te praten. “Ga je er met grote stappen doorheen, dan mis je de essentie. De tijdsinvestering is de moeite waard.”

Hulpvraag 2: wel beleid, maar nog geen visie

Myra ziet veel organisaties die aan duurzame inzetbaarheid zijn gaan werken zonder dat er een plan achter zit. “Bekende voorbeelden zijn een cursus stoppen met roken of sportabonnementen aanbieden. Dat zijn algemene middelen. Je hebt dan niet voldoende stilgestaan bij waar mensen behoefte aan hebben, of waar het verzuim vandaan komt. Zo’n poging is goed, maar komt vaak niet van de grond.”

Doe een stap terug en inventariseer

Dat medewerkers niet zo enthousiast reageren als je gehoopt had, heeft er vaak mee te maken dat niet is geïnventariseerd wat nu precies de behoefte is bij de werknemers. “Zet dan een stapje terug: bepaal wat je precies met je budget gaat doen en hoe je het verschil gaat maken voor je medewerkers. Je hoeft geen business case meer te maken, want het budget is er, maar je moet wel meer inzoomen op wat er leeft en hoe je dat zo kunt inrichten dat medewerkers ook daadwerkelijk actief meedoen.”

Maak het niet te algemeen

Ook hier is belangrijk dat je als werkgever teruggaat naar de vraag waarom je met duurzame inzetbaarheid aan de slag wilt. ‘We willen vitale medewerkers’ is dan echt te algemeen, zegt Myra. “Het moet aansluiten op je organisatie. Heb je veel dertigers in je bedrijf, dan is het goed om in te zetten op hoe je alle ballen in de lucht houdt: een gezin, je werk, je sociale leven. Inzetten op mentale steun dus. Heb je meer oudere medewerkers, kijk dan naar hoe je ze kunt helpen met het combineren van werk en mantelzorg.”

Hulpvraag 3: wel visie, maar nog geen beleid

Er zijn werkgevers die al heel goed voor hun mensen zorgen en per werknemer bekijken wat er nodig is. “Heeft iemand behoefte aan extra fysiotherapie, dan wordt dat geregeld. Is er iemand die een opleiding wil doen, dan komt die opleiding er. Dat is een heel goed streven”, vindt Myra. “Het probleem met deze aanpak is alleen dat je altijd achter de feiten aanloopt: je bent curatief bezig. Met een goede structuur zorg je dat je juist meer preventief bezig bent. Bovendien laat je met een ad-hoc-aanpak veel financiële mogelijkheden liggen. Vaak ben je te laat omdat iemand al is uitgevallen. Dat kost altijd meer dan wanneer je preventief handelt. Je hebt minder invloed op het verzuim. Met meer structuur en handvatten om verzuim te voorkomen, bijvoorbeeld door het gedrag van medewerkers te veranderen, help je ze vooraf. Ook hier is inventariseren weer het beginpunt: vraag bij de medewerkers breder waar behoefte aan is en kijk naar de financiering.”

Financieringsmogelijkheden

Daarmee komen we bij de basale vraag ‘wie betaalt dat?’ Myra geeft aan dat er veel mogelijkheden zijn. “Zorg- en verzuimverzekeraars willen preventieve maatregelen graag meefinancieren. Een zorgverzekeraar kan toegang regelen tot gezondheidsportals, bijvoorbeeld om met mentale druk om te gaan. Verzekeraars bieden natuurlijk ook hulp bij re-integratie en kunnen ook een preventief medisch onderzoek aanbieden. Zo maak je gebruik van de mogelijkheden die er al zijn.”

Subsidies

Een belangrijke financieringsmogelijkheid is de subsidie voor advies over duurzame inzetbaarheid van het Europees Sociaal Fonds. Myra: “Die kan door iedere werkgever worden aangevraagd. Ook is er nu vanuit de overheid een tijdelijk scholingsbudget voor medewerkers beschikbaar gesteld. Er zijn best veel subsidiemogelijkheden. Veel werkgevers beseffen niet wat er allemaal kan. Zet ze samen met een adviseur op een rij. Zo kun je planmatig bepalen welke subsidiepotjes je gericht kunt inzetten.”

Eerst de mensen, dan het geld

Maar voordat je naar het geld kijkt, moet je eerst naar de mens kijken, besluit Myra. “Inzicht in wat er in je bedrijf speelt is het allerbelangrijkste. Kijk eerst naar de behoeften en zoek er pas daarna een mogelijkheid bij om je beleid te financieren.”

Heb je nog geen idee hoe je het vitaliteitsbeleid moet aanpakken? Doe dan snel de gratis online Verzuim- en VitaliteitsScan. Binnen enkele minuten heb je inzicht in de behoeften en uitdagingen van jouw onderneming.

Dit artikel is gesponsord door VLC & Partners



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Sponsored content, Vitaliteit

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid