Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
27
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Zò manage je een virtueel team!
Anders werken

Zò manage je een virtueel team!

Ergens bij willen horen en je redelijk veilig voelen. Dat wil elk (werkend) mens, ook als hij alleen achter een beeldscherm zit de hele dag. Zo’n virtueel team managen op afstand is geen kattepis. Toch moet het, want de intelligente lock down duurt voort. Management consultant Timothy R. Clark geeft op HBR 8 doorleefde tips over hoe je een virtueel team prettig, constructief en resultaatgericht laat doorwerken.

Veel mensen vinden het al lastig genoeg om zichzelf te managen wanneer ze thuis aan het werk zijn. De koelkast, teevee en social media zijn veel te dichtbij. Laat staan dat je een team van hardwerkende professionals moet managen via het internet. Zeker als je dat nog niet vaak hebt gedaan, is een virtueel team managen een echte ‘uitdaging’ voor veel managers. Die wordt nog eens versterkt door de onzekerheid waar veel werkenden mee kampen. Hoe lang hou ik mijn werk nog, wat als ik zelf of iemand in mijn familie besmet blijkt?

Doorleefde adviezen

Timothy R. Clark pakt het onderwerp heel praktisch aan op het managementplatform HBR. Uit zijn stuk blijkt duidelijk dat hij zelf meermaals met het bijltje heeft gehakt. Dat soort tips zijn nu extra waardevol, want tijd om te leren van je fouten heb je als manager-op-afstand niet echt meer. Het moet ineens goed, want alles dat minder gaat valt enorm op. Veel meer dan wanneer mensen bij elkaar zitten in een werkruimte.

8 Tips voor constructief leiden van een virtueel team

Clark heeft 8 praktische tips bij elkaar gezet in een goed leesbaar en overzichtelijk artikel. Ook leidinggevenden die nog niet zoveel ervaring hebben met managen van een virtueel team kunnen er veel aan hebben. Belangrijk is het besef dat virtueel leidinggeven meerdere aspecten heeft: naast de emotionele kanten moet er zeker ook nog ‘gewoon goed’ worden gewerkt, en moet de persoonlijke ontwikkeling door blijven gaan. Met deze 8 tips besteed je aan al deze aspecten tenminste wat aandacht.

1} Stel je verwachtingen bij.

Met elkaar in een ruimte zitten werkt heel anders dan virtueel bijeen via een internetverbinding. Je ziet elkaar niet voortdurend, mensen missen allerlei non-verbale signalen dat iemand wil overleggen of werk wil overdragen. Maar ook een gebaar maken dat ze moeten opschieten, even kort bijsturen, aansporen of een grap maken komt niet echt aan. Teamleden moeten meer eigen verantwoordelijkheid dragen voor hun werk. Niet alleen het hoe, ook het wanneer komt meer bij henzelf te liggen. Mensen zullen hun professionele zelfkennis moeten uitbreiden en versterken, denken wij.

2} Hou vaker contact met elkaar.

Minstens tweemaal per dag contact hebben met elk teamlid, raadt Clark de manager op afstand aan. Idealiter doe je dat met instant messaging apps, want hoe minder tijd er zit tussen bericht en reactie of antwoord, des te beter. Clark stelt zelfs een dagelijkse groepsbijeenkomst per video (Skype?) voor, waarbij de teamleden elkaar zichtbaar kunnen aanmoedigen of ondersteunen. Aanwezigheid verplicht, en het liefst met zo min mogelijk afleiders. Elke dag begint een ander teamlid. Als manager ben je er natuurlijk altijd bij.

3} Bouw micro-leermomenten in.

Persoonlijke ontwikkeling hoeft niet te stoppen tijdens langere periodes van thuiswerken. Microleren, over een enkel onderwerp in een sessie van hoogstens 10 minuten heeft uit praktische overwegingen de voorkeur. Dat kan ook goed in een groepssessie, waarbij teamleden zelf de onderwerpen aandragen en na afloop hun ervaringen op een rijtje zetten. Hoe toepasbaar is dit in het dagelijkse werk? Wat ga ik nu anders doen?

4} Mensen ondersteunen elkaar.

Een team van (meestal) zes medewerkers of meer op afstand managen is erg vermoeiend. Vooral omdat je steeds goed moet letten op non-verbale signalen bij iedereen over hoe het gaat. Daarom raadt Clark een buddy-systeem aan: twee teamleden houden elkaar in de gaten. Zo is er meer onderlinge steun, ook emotioneel. De buddies hebben dagelijks contact, en bespreken onderling hoe het gaat, met het werk, de betrokkenheid en de motivatie. Sommige mensen hebben niet zoveel ervaring met zo’n rol, waarschuwt Clark. Dan is begeleiding handig.

5} Let goed op non-verbale signalen.

Iemands gemoedstoestand is makkelijk af te lezen wanneer je in dezelfde ruimte zit. Als je alleen video hebt, of zelfs dat niet, is het veel lastiger om te weten hoe iemand ‘in de wedstrijd zit’. Let dus goed op allerlei patronen in de uitingen van een teamlid, zegt Clark terecht. Ook geschreven teksten verraden al snel een gemoedstoestand: kortaf, paniekerig of ruim de tijd nemend voor een briefje met begin en einde. Het helpt natuurlijk ook als je weet hoe de ander dat normaliter doet. Een afwijkend patroon kan duiden op een emotionele omslag.

6} Blijf optimistisch.

Optimisme is besmettelijk, stelt Clark. Dat geldt ook voor pessimisme, denken wij. Maar dat is een reden te meer om als leidinggevende zo veel mogelijk positief te blijven over de kansen om hier ongeschonden doorheen te komen. Benadruk het doel en het nut van het werk dat wel hier met z’n allen blijven doen, en probeer de zaak met een grapje of relativerende opmerking het spreekwoordelijke hart onder de riem te steken. Er komt vaak veel positieve denk- en innovatiekracht door vrij!

7} Geef altijd een update, ook als er niets is te melden.

In een crisis is niets zo erg als onzekerheid. Het versterkt de aanwezige angstgevoelens bij veel mensen. Mensen worden wantrouwend, ook tegenover elkaar. Het team staat op springen. Daarom moeten leidinggevenden, maar ook teamleden onderling, blijven communiceren. Ook als ze niets nieuws hebben te melden. Herhaal wat je aan het doen bent, wat loopt, wat nog moet, waar je op hoopt. Het versterkt de betrokkenheid en het vertrouwen in elkaar, de organisatie en de goede afloop.

8} Hou de mate van stress en betrokkenheid voortdurend in de gaten.

In een crisis is niets zeker, behalve een ding: jij bent er als leidinggevende voor je mensen. Laat dat dagelijks duidelijk aan iedereen blijken, raadt Clark alle managers aan. En dat kan met twee eenvoudige vragen: hoe schat je je eigen stressniveau nu in, en hoe gemotiveerd voel je je nu (bij het werk, en eventueel ook betrokken bij het bedrijf). Laat elk teamlid beide vragen scoren op een schaal van 1 tot 10. Doe dat elke dag bij iedereen, dan heb je gelijk een indicatie van ieders inzetbaarheid tijdens de crisis.

Waardeer dat we mensen zijn

We zijn hyper-sociale wezens, stelt Clark aan het eind van zijn betoog. En daarom zijn veiligheid en betrokkenheid twee kernwaarden voor mensen. Wie daar als leidinggevende goed aandacht aan blijft besteden, door begrip te tonen voor angst en onzekerheid, laat zijn team niet alleen goed functioneren. Hij of zij geeft daarmee impliciet aan dat deze organisatie menselijk gedrag op waarde weet te schatten. Misschien is dat wel de belangrijkste voorwaarde voor optimale prestaties tijdens een crisis, en voor personeelsbehoud met duurzame inzetbaarheid daarna.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Tools
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid