Stelling
"Langer doorwerken en korter bij een werkgever in dienst zijn onverenigbaar."
38
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 5 Mythes over microleren ontkracht
Anders werken

5 Mythes over microleren ontkracht

Leren op het werk is een van de belangrijkste ontwikkelingen rond duurzame inzet dit jaar. Opleiden en ontwikkelen moet, als je langer wilt meegaan. Maar hoe pak je dat het beste aan? Microleren is een van de trendy manieren om er snel wat bij te leren. Clive Sheperd legt op LinkedIn Pulse uit hoe je deze trend als blijvertje kunt gebruiken.

Sheperd is nuchter genoeg om te beseffen dat microleren geen panacee is voor alle opleidingskwesties. In zijn artikel ontkracht hij daarom zes mythes over microleren. Om te beginnen de opvatting dat het nieuw zou zijn. Informatie tot je nemen in korte, samenhangende stukken, de basisgedachte achter microleren is allerminst nieuw. We kijken inmiddels al jaren naar filmpjes op YouTube, naar adviezen op TEDx en vele andere opleidingsinstellingen bieden video’s aan waar je snel wat van kunt opsteken. De vraag is volgens Sheperd meer: hoe kort of lang moeten de informatieve brokken zijn? Dat hangt sterk af van de leerling, betoogt hij. Kort genoeg om verveling te voorkomen en lang genoeg om niet te veel informatie tegelijk binnen te krijgen, lijkt zijn stelregel.

Zo ontstaat het betere microleren

Microleren is dus niet nieuw, en de informatie moet – net als alle informatieve content – kort en krachtig genoeg zijn om makkelijk te kunnen onthouden. Waar die grenzen liggen, kan de leerling (of student) het beste zelf bepalen. Voor het betere gebruiken van microleren noemt Sheperd nog vijf mythes over het fenomeen die een goed gebruik in de weg staan.

Mythe 1} Het werkt omdat mensen tegenwoordig snel zijn afgeleid.

Hierbij wordt meestal het informatiebombardement veroorzaakt door de digitale revolutie als argument gebruikt. Sheperd wijst erop dat mensen vroeger ook snel waren afgeleid. Zeker wanneer ze iets nieuws tegenkwamen, dat ze niet konden relateren aan kennis die ze al hadden opgedaan. Traditioneel onderwijs negeert dat probleem vaak, en dan kunnen opleidingen behoorlijk vermoeiend zijn. Maar we kunnen ons wel degelijk urenlang concentreren op een spannend boek, of een mooi verteld verhaal. Als we de nieuwe informatie maar kunnen ‘plaatsen’ bij wat we al kennen of weten. Dan boeit het ons veel langer en beter.

Mythe 2} Met microleren kan je de kennis makkelijker overbrengen en vasthouden.

Inderdaad, rijtjes stampen hoort bij naamvallen Duits leren. Maar ook die blijven pas hangen als je ze vaak herhaalt. Wie een computerprogramma niet begrijpt, leert de manier van werken stap-voor-stap uit zijn hoofd maar is het vergeten zodra hij het apparaat uitzet. Kennis blijft pas hangen als je het regelmatig herhalen moet. Dat principe geldt niet alleen voor microleren. Terecht merkt Sheperd op dat de nieuwe kennis en inzichten pas beklijven wanneer mensen er iets mee doen. Het liefst in hun dagelijkse werk.

Mythe 3} Je kunt er alle soorten kennis en informatie mee overbrengen.

Als het erom gaat steeds kleine stukjes nieuwe kennis toe te voegen aan wat je al weet, dan is microleren als vorm van zelfstudie op zijn best. Zeker als je die uitgebreide of geïntegreerde kennis regelmatig kunt herhalen, zoals bij een veranderde manier van werken. Maar je kunt niet alle kennis oefenen op een computer, ook niet met de beste simulatie-apps. En met alleen droogzwemmen op een schermpje kom je er niet. Interactie met mensen is onmisbaar om de nieuwe kennis en vaardigheden echt toepasbaar te maken. Dat weet iedereen die ooit een nieuwe taal heeft proberen te leren…

Mythe 4} Microleren is een makkelijke manier van leren.

Het is misschien even een verademing om iets onder ogen te krijgen dat je niet direct verveelt of overlaadt met informatie, stelt Sheperd. Maar bepalend voor de motivatie om iets nieuws te leren is niet zozeer de vorm of het middel waarmee het tot je komt. Veel belangrijker is hoe relevant die informatie is voor het werk, of voor je werkende bestaan in de nabije toekomst.

Mythe 5} Het is vooral geschikt voor mobiele apparaten.

Even snel iets erbij leren is vaak makkelijker op een smartphone of tablet, als je in de trein zit of wacht op iets of iemand. Een korte video, met wat tekst en korte oefeningen heb je snel doorlopen. Maar dat kan net zo goed op een desktop of laptop, stelt Sheperd. Je hebt er alleen maar een computer voor nodig, stelt hij. Maar deze manier van leren in korte stukjes kan goedbeschouwd op vele manieren. Ook met een boek waar veel afbeeldingen instaan, die je makkelijk kunt nadoen. Microleren is onafhankelijk van de vorm van aanbieden, zo stelt hij zelf in mythe 4. Maar misschien gaat de motivatie om iets nieuws te leren toch wat makkelijker als het op een modern en trendy middel staat….



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen, Tools
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

31 mei 2017 | Congres Over Duurzame Inzetbaarheid

Ook in 2018 staat Duurzame Inzetbaarheid hoog op de HR-agenda. Uit onderzoek blijkt echter dat de implementatie van DI voor veel organisaties complex is. De 10e editie van het congres Over Duurzame Inzetbaarheid van PW. helpt HR-professionals daarom met het implementeren van een toekomstbestendig duurzaam beleid. Aan de hand van theorie, best practices en workshops door de kenners op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

Klik hier voor complete programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid