Stelling
"Opleidingen en congressen zijn geen personeelsuitjes."
82
42
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken 7 Tips om het talent vast te nagelen
Langer werken

7 Tips om het talent vast te nagelen

Een kwart van de jonge professionals die u onlangs met bloed, zweet en tranen heeft aangenomen wil graag promotie maken. Maar ook kijkt bijna een kwart (24%) al snel weer om zich heen, op zoek naar andere of betere carrièremogelijkheden. Dus is het zaak om van de onwennige nieuweling zo snel mogelijk een gemotiveerde en betrokken medewerker te maken. Hoe doe je dit? Beter inwerken. Dorien van Tol geeft op HR-Base 7 tips.

Een goede inwerkprocedure is essentieel; onboarding is de brug tussen de belofte van nieuw talent en hun optimale productiviteit. Het is enorm belangrijk om te investeren in het inwerken van je medewerkers, dit bepaalt namelijk hoe snel ze hun optimale productiviteit bereiken en hoe lang ze werkzaam bij je bedrijf zullen blijven. Volgens Forbes stopt nieuw personeel het snelst in de eerste 3 tot 6 maanden. Bedrijven met slechte onboarding ervaren meer verloop in die eerste paar maanden, wat een enorme kostenpost is. Daarnaast zorgt een slecht inwerkproces er ook voor dat het langer duurt voor een medewerker zijn optimale productiviteit heeft bereikt.

7 tips om van nieuwelingen blijvertjes te maken

Met deze 7 stappen tover je nieuw personeel snel om tot productieve medewerkers:

1. Check het inwerkproces.

Bekijk je huidige onboardingsproces vanuit de regel die de reiswereld maar al te goed kent: mensen beoordelen een ervaring op het gevoel dat kregen tijdens de hoogtepunten en op het einde, in plaats van op de emoties die ze ervoeren tijdens de hele ervaring. Probeer het inwerkproces dus zo in te richten dat je er één hele hoge piek en een sterk einde zitten, dit zorgt voor een positievere beoordeling van de onboarding. Geef het personeel bijvoorbeeld de werkkleding op een speciale manier, in een mooiere verpakking met een handgeschreven briefje.

2. Geef de nieuweling direct een buddy/mentor.

Het aanwijzen van een mentor of buddy zorgt er voor dat een nieuw personeelslid zich sneller op zijn gemak voelt. Een mentor kan je nieuwe medewerker de eerste paar dagen begeleiden, voorstellen aan de collega’s, of de persoon zijn waar de nieuwe medewerker naar toe kan gaan met vragen of problemen. Voor je medewerkers draait het er niet alleen om dat werk een plek is om te werken, maar ook dat ze zich verbonden voelen met hun collega’s. Werknemers die goed contact met collega’s hebben voelen zich sneller betrokken bij de organisatie. Het aanwijzen van een buddy of mentor is een goede manier om dit te stimuleren!

3. Begin met inwerken vóór de eerste werkdag (pre-boarding)

Tussen het moment dat een medewerker wordt aangenomen en de eerste werkdag zitten soms enkele weken. Het is erg belangrijk dat je in deze periode al begint met het onboarden van de nieuwe medewerker, wat ook wel pre-boarding wordt genoemd. Deze periode blijkt vaak cruciaal voor het vasthouden van je nieuwe aanwinst, want tijdens deze krappe arbeidsmarkt hebben zij ongetwijfeld meer aanbod om uit te kiezen. Pre-boarding is dé manier om verworven personeel te betrekken bij je bedrijf, en te voorkomen dat ze voor een andere werkgever kiezen.

Enthousiasmeren..

Daarnaast kan je in deze periode de nieuwe medewerker voorbereiden op en enthousiast maken voor de eerste werkdag. Stel jezelf de vraag wat nieuw personeel moet doen of weten voor deze dag aanbreekt. Het is een goed idee om de nieuwe medewerker toe te voegen aan je interne communicatie-platform, waarin je hem of haar gelijk introduceert. Zo weet iedereen al wie de nieuwe medewerker is, en komt het niet als een verrassing op de eerste werkdag.

.. en goed informeren

Laat je nieuwe personeelslid in aanloop naar de eerste werkdag informatie lezen over je bedrijf, de regels en de werkwijzen. En laat de mentor of buddy contact opnemen met de nieuwe kracht vóór de eerste werkdag en laat deze de eerste werkdag alvast doornemen. Zo zorg je ervoor dat je nieuwe aanwinst weet wat hem of haar te wachten staat en zekerder de eerste dag ingaat.

4. Zorg dat de onboarding zo soepel mogelijk verloopt

Afspraken die niet kloppen, inlogcodes die niet werken, mensen die nergens van weten: deze details verlagen gelijk de motivatie van je nieuwe medewerker en maakt dat hij/zij zich minder gewaardeerd voelt. Heeft je nieuwe werknemer bedrijfskleding, inlogcodes of een laptop nodig? Regel dit dan ruim van te voren, zodat alles klaar ligt op de eerste dag. Zo kan nieuw personeel gelijk goed van start!

5. Geef een warm welkom

Zorg ervoor dat je nieuwe medewerker vriendelijk wordt onthaald. Introduceer je nieuwe werknemer gelijk aan het huidige personeel. Goed collegiaal contact is essentieel voor het gevoel van betrokkenheid – niet alleen bij de nieuweling, ook bij de collega’s. Samen met je nieuwe medewerker aan het einde van de werktijd deze eerste dag evalueren zorgt ook voor een prettig gevoel.

Maak er een warm bad van

Of ga een stapje verder: wacht je nieuwe medewerkers op met ballonnen of gebakjes. Het is natuurlijk helemaal leuk als je door de winkel omroept dat je een nieuwe medewerker hebt, zodat ook de klanten hem of haar kunnen verwelkomen. Zo geef je de medewerker het gevoel dat ze welkom zijn en gewaardeerd worden.

6. Zet performance verwachtingen

Vroeg beginnen met het stellen van doelen en verwachtingen is de sleutel naar het succesvol managen van de prestaties van je nieuwe medewerker. Door transparant te zijn over de doelen van het bedrijf en de verwachtingen waar de medewerker aan moet voldoen, geef je ze iets om naar te streven. Informele feedback-momenten zijn een handige stap om dit te blijven managen en te stimuleren. Spreek na een maand met elkaar af om de voortgang te bespreken en te evalueren of deze op schema zit.

7. Gebruik moderne technologie

Volgens Forbes is een cruciaal onderdeel in het creëren van een betrokken en productieve medewerker een mobiele of digitale manier van inwerken. Het gebruik van nieuwe technologie voor het onboardingsproces speelt een belangrijke rol bij het creëren van een positieve ervaring tijdens het inwerken, eentje die de nieuweling zich langer zal herinneren. Vooral onder de jongere generaties worden moderne, digitale en interactieve inwerkmethoden verkozen boven de pakken papieren regels, procedures en schema’s. Het gebruik van video’s en foto’s is altijd een goed idee, en ook zeker iets wat deze leeftijdsgroepen aanspreekt.

De eigen gebruiksaanwijzing

Niet alleen heeft elke medewerker zijn eigen onwikkelpad. De manier waarop je als manager dagelijks leiding aan ze geeft is ook erg afhankelijk van de persoon die voor je staat. Onderzoeker en HR-manager Moore heeft dat in haar eigen praktijk vaak ondervonden. “Probeer te achterhalen wat iemand echt beweegt. Met emotionelere mensen moet je een persoonlijke band opbouwen en die elke dag weer even aanhalen. Een meer beschouwelijke persoonlijkheid kan je beter vragen hoe het gaat met wat specifieke taken of projecten waar hij of zij mee bezig is. Daarmee laat je zien dat het werk waar diegene mee bezig er echt toe doet. Die vorm van erkenning is voor zo’n menstype weer erg belangrijk.” Het draagt allemaal bij aan de staying-power van uw duur bevochten talent.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid