Stelling
"We denken veel te optimistisch over onze eigen inzetbaarheid."
40
15
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Collega’s stimuleren het best om te blijven leren
Anders werken

Collega’s stimuleren het best om te blijven leren

bevlogenheid

Continu blijven leren is o zo belangrijk voor je loopbaan. Maar hoe inspireer je je mensen nu om dat daadwerkelijk te blijven doen? Door het te laten vertellen door hun collega’s.

Want wie mensen aan het leren wil krijgen, kan het het beste aan collega’s overlaten om nut en noodzaak van de opleiding duidelijk te maken. Daar kwamen onderzoekers van de Michigan State University achter nadat ze hun eigen studenten als proefpersoon gebruikten om te kijken hoe leerdoelen het beste duidelijk konden worden gemaakt.

Identificatie

Wanneer studenten van hun gelijken te horen kregen waarom leren belangrijk was, schreven zij betere werkstukken en kregen zij een beter eindcijfer dan wanneer deze redenen door een leraar werd gegeven. “Hieruit blijkt dat instructeurs goed zijn in het doorgeven van de zakelijke feiten, maar iemand die op mij lijkt kan een proces van identificatie op gang brengen”, zegt onderwijspsycholoog Cary Roseth.

“Met andere woorden, als student kan ik mij identificeren met mijn gelijken, en mij voorstellen dat ik de lesstof op dezelfde manier in de praktijk kan brengen als zij dat doen. Dat geeft het studiemateriaal een betekenis en een doel dat verder gaat dan het simpelweg uit mijn hoofd leren. Wanneer ik het verhaal van mijn collega het hoor, sluit dat aan bij het verhaal dat ik mezelf vertel over wat ik in de toekomst wil bereiken.”

Instructeur is contraproductief

Het bleek zelfs contraproductief te zijn wanneer een instructeur de reden gaf waarom de lesstof belangrijk is. De studenten die de reden van hun gelijken kregen, haalden gemiddeld een 9,2. Studenten die helemaal geen reden kregen, haalden gemiddeld een 9. Maar wanneer de instructeur het belang van de lesstof benadrukte, zakte het cijfer naar een 8,6.

Bron: PW

Tags : , , , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen, Talentontwikkeling
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .