Stelling
"Stress kan je niet wegtrainen."
25
50
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken De kanaries van uw bedrijfsorganisatie
Anders werken

De kanaries van uw bedrijfsorganisatie

Het is zo’n beetje de meest besproken groep werknemers: millennials. Over wat ze willen is genoeg geschreven. Maar wat kan een bedrijf aan ze hebben? Zijn ze vooral lastig, verwend, exotisch, en een noodzakelijk kwaad? David Lee laat op TNLT zien dat je ook anders tegen de millennial aan kunt kijken: als een kanarie in een kolenmijn. Wie het origineel wil lezen, moet niet opzien tegen wat krachtig Amerikaans taalgebruik.

De beeldspraak is misschien niet direct duidelijk voor de jongere generaties, waaronder de millennials zelf. Vroeger namen mijnwerkers een kanarie mee in een kooitje als ze afdaalden in de kolenschacht. Het beestje is veel gevoeliger voor kwalijke dampen, waaronder koolmonoxide, die vaak vrijkomen bij mijnbouw dan de mens. Dus wanneer de kanarie het loodje legde in zijn kooitje, was het hoog tijd om de lift omhoog te nemen.

Hier slaan de kanaries op aan

Lee pleit ervoor om de millennial te beschouwen als de kanarie van uw bedrijfsorganisatie. Eerder en sneller dan de andere werknemers hebben zij het door als er iets demotiverends is in de manier waarop u werkt, of samenwerkt. Millennials blijken hypergevoelig voor deze misstanden:

  • De klassieke alfaman als leider die zijn ‘personeel’ beschouwt als productiemiddel waarmee hij zijn doelen gaat behalen. Persoonlijke ontwikkeling, welzijn en werkwensen zijn irrelevant.
  • Bureaucratische procedures die weinig nut lijken te hebben en het werk vooral hinderen;
  • Geen interesse tonen in het feit dat een werknemer ook nog een privéleven zou kunnen hebben;
  • De meeste werknemers hebben geen idee van de missie, visie en doelen van de onderneming waarin ze werken noch van de klanten voor wie ze geacht worden te werken;
  • Het management praat alleen met zijn mensen als er iets mis is, of fout gaat;
  • Geen idee wat werknemers bijdragen aan de missie, visie of bedrijfsdoelen;
  • Het is hier bijna onmogelijk om iets nieuws of iets anders te doen dat valt buiten de vastgestelde processen en procedures.

Topje van de ijsberg

Vermoedt u dat een of meerdere van deze situaties zich voor zou kunnen doen in het bedrijf, dan bent u toe aan millennials als vroegwaarschuwsysteem. Want als zij hierop ‘aanslaan’ door snel weer te vertrekken, dan zijn veel andere werknemers (al dan niet met een vast contract) ook om zich heen aan het kijken.

2 Rode lampen

Heeft u dus last van een hoog verloop onder de jonge talenten, dan moet u de volgende twee factoren nader onderzoeken volgens Lee. Het is goed mogelijk dat veel meer mensen dan u denkt er last van hebben. En dat holt de slagvaardigheid van de organisatie behoorlijk uit.

1} Geestelijk ontslag nemen.

Veel werknemers doen hun werk wel, maar ze draaien op routine. Elke werkdag dezelfde taken, zelfde ritme, dezelfde procedures en processen. Het lijkt op een kraandrijversmechanisme, waarbij mensen semi-automatisch hun rondjes draaien. Geestelijk zijn ze al weg bij u. Maar ze hebben het geld nodig. Lee haalt onderzoek van Gallup aan, waaruit zou blijken dat 60 procent van alle werknemers zo bezig is. En of dat nog niet erg genoeg is: u weet het niet omdat u er weinig over hoort. Vooral de oudere generaties werknemers zijn opgegroeid met de idee dat werk niet per se altijd ook leuk, plezierig of prettig hoeft te zijn. Zij klagen niet. En ze stappen pas op als ze wat anders hebben.

2} Bij ons klagen ze bijna nooit.

Dat gebrek aan feedback over de manier van werken in het bedrijf kan leiden tot de gedachte dat alles in orde is met uw HR-beleid en arbeidsomstandigheden. Dus weet u niets van uw saaie inwerkprogramma, en hoe demotiverend het is als het management (weer) niets doet met de uitkomsten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ook hebt u er geen idee van hoe ontmoedigend het is als medewerkers geen compliment krijgen van de leiding voor de extra inspanningen en het overwerk om die campagne, dat onderzoek of die productie op tijd klaar te krijgen. Het bedrijf heeft dan ook geen weet van de meerwaarde die wel goed gemotiveerde mensen kunnen leveren voor de verkopen en de service. Ook weet u dan niet waarom de echte talenten voor andere werkgevers kiezen. Maar met millennials op de looonlijst weet u dat wel.

Millennials zijn eerlijk over het bedrijf als werkgever.

Dat is de toegevoegde waarde van deze generatie werknemers: ze zijn eerlijk over uw prestaties als werkgever. Ze hebben nog niet geleerd hoe je politiek-correct moet zijn, en zelfs als ze het zouden weten: ze zien geen aanleiding om zich zo te gedragen. Dat heeft iets te maken met hun opvoeding als droomkoning of galaprinses, inderdaad.

Denk niet zo ‘old skool’

U kunt dan denken dat ze lui zijn, kieskeurig, onberekenbaar, en liever iets voor zichzelf willen doen dan er gewoon eens de schouders onder zetten zonder lastige vragen en onderhandelingen vooraf. Maar dat is een ‘old skool’ manier van kijken naar werk, medewerkers en naar jonge talenten. Millennials vertellen u dat de keizer geen kleren aan heeft. Of dat uw gulp openstaat. Waarom niet? Slimme werkgevers doen er hun voordeel mee, stelt Lee. Bent u er een?

Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke twee weken het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .