Stelling
"Gezond personeel is belangrijker dan goed opgeleid personeel."
127
28
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken De werkdruk overleven?
Gezonder werken

De werkdruk overleven?

bevlogenheid

Het werk sijpelt steeds vaker door in de tijden dat we iets anders zouden moeten doen. Het snelle mailtje in de avond, even nog bellen in het weekend, en ’s avonds een lauwe hap uit een bakje in de trein op weg naar die cursus. Werkdruk neemt hand over hand toe. Het trieste is: we doen het elkaar aan. Met de leidinggevende (te) vaak in de hoofdrol. Op zoek naar de juiste balans.

De Nederlandse medewerker werkt gemiddeld 3 uur over. Blijkt uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van Zilveren Kruis. Ongeveer 80 procent is daar niet ontevreden over. Ook voor leidinggevenden is het ‘normaal’ om over te werken. Zij werken dan ook met gemiddeld 6,5 uur in de week ruim twee keer zo vaak over. Bijna de helft van de medewerkers heeft er privé last van. Het onderzoek toont ook aan dat leidinggevenden dénken hun medewerkers goed te begeleiden bij de werk-privébalans. Maar de medewerkers merken er weinig van, zeggen ze.

Ongezondere leefstijl

Vaak overwerken geeft meer risico op een ongezondere leefstijl. Medewerkers die veel overwerken sporten minder, eten ongezonder en slapen slechter. Daarnaast heeft overwerken een negatieve impact op het sociale leven en de relatie. Vier op de tien medewerkers wordt veel sneller boos op de kinderen door (over)werk, en ruim een kwart heeft het gevoel tekort te schieten als ouder. En daar voelen ze zich dan schuldig over. Vooral jegens de kinderen.

Empatisch leiderschap schiet tekort

Waarom werken we dan massaal over, ondanks deze nadelen? Het hoort bij onze manier van werken, vindt één op de drie medewerkers (medewerkers 30%, leidinggevenden 24%). Maar leidinggevenden nemen de kwestie wel degelijk serieus. Bijna de helft vraagt zijn of haar mensen met regelmaat of ze het werk nog goed kunnen combineren met gezin en privé. Ook biedt driekwart van de leidinggevenden hierbij hulp en ondersteuning aan. Toch merkt nog niet de helft van de medewerkers (22%) daar wat van. Over het algemeen beoordelen de medewerkers de leiderschapskwaliteiten van hun leidinggevenden dan ook negatiever dan de leiders zelf (medewerkers 57%, leidinggevenden 82%).

Het gaat om de resultaten, maar ook …

Leidinggevenden verwachten van hun mensen dat ze ook buiten werktijd aandacht hebben voor de zaak. Zo stuurt vier op de tien leiders (39%) wel eens een werkgerelateerd berichtje of mailtje naar een medewerker buiten werktijd. Bijna een op drie verwacht ook aansluitend een reactie buiten werktijd. Ook verwacht bijna de helft van de leidinggevenden (48%) dat de ‘verloren’ werktijd later wordt ingehaald als medewerkers eerder naar huis moeten, bijvoorbeeld vanwege een ziek kind. Ondanks al deze aanwijzingen zegt de helft van de leidinggevenden hun medewerkers de vrijheid te geven door alleen te beoordelen op prestaties.

Leidinggevende onderschat impact

Jan-Willem Evers, commercieel directeur Zilveren Kruis denkt dat leidinggevenden meer aandacht mogen hebben voor het voorbeeld dat zij hun mensen stellen door vaker over te werken. “Als grootste verzekeraar van werkend Nederland zien wij dagelijks de gevolgen; burn-out is niet voor niets beroepsziekte nummer één. Veel organisaties denken bij vitaliteit en verzuim al snel aan de inzet van curatieve gezondheidsprogramma’s. Terwijl juist preventief nog zoveel gezondheidswinst valt te behalen. Ben je je als leidinggevende echt bewust van je voorbeeldfunctie? Dat berichtje na werktijd níet meer sturen zorgt voor de korte en lange termijn voor gezondere werknemers en daarmee een beter bedrijfsresultaat.”

Bied flexibele werktijden

“Werkgevers zouden de combinatie van werk en zorg beter moeten faciliteren”, vindt Zakaria Boufangacha in reactie op het onderzoek van onderzoeksbureau Kantar. “Het is prima als werknemers in tijden van drukte een keer thuis overwerken. Of, wanneer ze er zelf voor kiezen, ’s avonds de laptop open doen zodat ze ’s middags bij de kinderen kunnen zijn. Maar het gaat verkeerd wanneer er werk mee naar huis wordt genomen omdat het anders niet afkomt. Dan moet de werkgever ingrijpen en de werkdruk verlichten door extra collega’s in echte banen aan te nemen.”

Te veel werk in te weinig tijd

Te hoge werkdruk betekent vooral: te veel werk in te weinig tijd. Dit kan leiden tot werkstress. Duurt die te lang, dan kan dat ernstige gezondheidsschade tot gevolg hebben: psychische klachten (zoals burn-out), maar ook hart- en vaatziekten. Daarnaast kan werkdruk leiden tot een verminderde productiviteit en een grotere kans op fouten en ongelukken op de werkvloer. Om nog maar niet te spreken van het verlies aan werkplezier dat mensen ervaren als ze niet fatsoenlijk de tijd krijgen om hun werk te doen.

Afspraken over werkdruk in cao’s

Aan de cao-tafels is werkdruk steeds vaker een onderwerp van gesprek, zo zou blijken uit cijfers van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (AWVN). In 2016 werd in 11,6 procent van de vernieuwde cao’s het onderwerp werkdruk opgenomen. In de cao’s die tot nu toe dit jaar zijn afgesloten bespreekt 19,5 procent werkdruk. Ook maken steeds meer bedrijven afspraken over bereikbaarheid, ook via mail en app. Belgische en Duitse bedrijven schakelen mailservers ’s avonds uit, of houden de berichten op tot de volgende ochtend. Overigens kan dat een stortvloed aan berichten in de ochtend betekenen; iets dat ook niet iedereen kan waarderen. Wetgeving over bereikbaarheid voor iedereen (zoals in Frankrijk) zien de meeste Nederlanders dan ook niet zo zitten; maatwerkafspraken heeft bij ons de voorkeur.

Online tools: check uw druk!

In steeds meer bedrijven en organisaties zijn te weinig gekwalificeerde mensen voor de hoeveelheid werk die zich aandient. Het werk groeit ons steeds vaker letterlijk boven het hoofd. Dat vermindert onze inzetbaarheid, zeker ook op de langere termijn. Er zijn diverse online tools waarmee medewerkers hun werkdruk kunnen controleren. Zoals de zelfinspectietool van de Inspectie SZW, de Sneltest Werkdruk van de FNV en de Werkdruk Wegwijzer van TNO, werkgevers en vakbonden. De Werkdruk Wegwijzer staat vol informatie, tools en tips en kan helpen om in 5 stappen naar een passende aanpak van werkdruk te komen.

Grote gevolgen voor vitaliteit

Werkdruk, te lang en te hoog heeft ook grote gevolgen voor de vitaliteit. Wie steeds sneller geïrriteerd raakt, zich kort achter elkaar opgewekt en neerslachtig voelt en bij grotere werkdruk direct boos of moedeloos wordt, weet dat zijn of haar mentale vitaliteit niet (meer) optimaal is. De beste oplossing is meestal: ruimte scheppen. Letterlijk en figuurlijk, door even iets heel anders te gaan doen. Dat kan met sporten, maar ook door te mediteren of bezig te gaan met de kinderen, de auto te wassen of .. een ingewikkelde puzzel op te lossen (uit de krant, of uit een boekje, inderdaad).

Trek de grens

Als mensen het gevoel hebben dat werk en privé door elkaar heen lopen, hebben ze meer last van stress. Dit vermindert hun werkprestaties. Ook zijn deze mensen minder tevreden over hun privéleven. Zelfs de ‘bevlogenen’ die hun werk zo leuk vinden dat het ze geen enkele moeite kost om altijd bereikbaar te zijn hebben hersteltijd nodig. Steeds meer onderzoek wijst erop dat bedrijfsorganisaties juist de scheidingslijn tussen werk en privé duidelijker moeten trekken. Als mensen en bedrijven dit niet scherp genoeg doen, herstellen ze te weinig en blijft hun stressniveau te hoog. Ook zijn ze te afgeleid in hun privé contacten door het werk, waardoor privé minder ontspanning oplevert. Onderzoek naar deze scheidingslijn bij ouders met kinderen laat zien dat ouders die het werkende en familieleven beter splitsen, minder last hebben van stress en  meer aandacht en begrip hebben voor hun kinderen.

4 Tips tegen oplopende werkdruk

  • Leidinggevende: denk aan uw voorbeeldfunctie. Breng zelf (weer) een strakkere scheiding aan tussen werktijd en privé. Mail of bel dus niet in privétijden. En verwacht al helemaal geen antwoord. Wees consistent in uw optreden; elke afwijking gaat het hele bedrijf of team rond.
  • Verdiep u echt en oprecht in de persoonlijkheid van elke medewerker. Wat beweegt hem of haar? Is het een sport, een hobby, reizen, het gezinsleven, de maatschappij? Ook als u daar niets mee heeft, wil de ander graag vertellen wat daar zo fascinerend aan is als u blijk geeft van oprechte belangstelling. Die kennis is nodig om voor elke medewerker op maat te kunnen inschatten hoe scheiding tussen werk en privé het beste kan lopen.
  • Beoordelen op prestaties kondigt u niet af per decreet. Niet elk bedrijf en elke medewerker is er geschikt voor; niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan. Ongeveer de helft van de medewerkers komt alleen samen met, of in het bijzijn van anderen tot goede prestaties. Ook moeten veel leidinggevenden eerst ‘leren loslaten’, de ruimte geven en erop vertrouwen dat het ‘goed’ komt. Ook resultaten duidelijk en eenduidig omschrijven als verantwoordelijkheden èn bijpassende bevoegdheden gaat meestal niet zomaar. Vooral de passende bevoegdheden worden vaak (deels) vergeten. Pas op voor micromanagen: de manier waarop is (grotendeels) aan de medewerker als u stuurt op resultaten.
  • Verruim zo veel mogeljk de mogelijkheden om op flexibele tijden te werken. Hanteer ruime openingstijden voor bedrijfsgebouwen. Maar zeg erbij dat aanwezigheid de hele tijd absoluut niet gewenst is. Richt goede thuiswerkplekken in, zorg voor snelle en veilige internetverbindingen, help mensen daarbij, bied compensatie aan voor privéafspraken tijdens werkuren en werk tijdens privétijden.

Lees meer tips over gezonder werken en een betere werk-privebalans in het artikel 7 vitaliteitstips voor duuzame inzetbaarheid.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid