Stelling
"Duurzaam inzetbaar worden is vrij simpel. Minder suiker, en minder zitten."
1
0
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond Duurzame inzet voor perfectionisten: 4 oplossingen
Achtergrond

Duurzame inzet voor perfectionisten: 4 oplossingen

Perfectionisten hebben het niet makkelijk in deze tijd. Ze zijn extra gevoelig voor stress en burn-out omdat ze alles zo goed mogelijk willen doen. En dat terwijl alles altijd weer anders moet, en er steeds nieuwe zaken prio krijgen vandaag. En dan is er ook nog… Perfectionisten kunnen langer en beter doorwerken met een wat pragmatischer werkhouding. Makkelijk gezegd…

Gelukkig voor de perfectionist heeft de Amerikaanse psychologe Alice Boyes op HBR wat tips verzameld die ook hun werkende leven wat makkelijker maken. Maar eerst doet u er goed aan om even stil te staan bij de eigenschappen van de perfectionist. Misschien bent u er zelf ook wel een. Of zijn er meerdere mensen in uw omgeving die enkele van de volgende perfectionistische trekjes vertonen in hun werk. En elk van deze neigingen is contraproductief volgens Boyes.

1} Lang besluiteloos of inert blijven.

Mensen die niet zomaar een besluit willen nemen, of ‘zomaar wat’ willen doen, kunnen lang blijven zoeken naar de perfecte oplossing. Want elke actie of besluit om iets te doen, betekent automatisch ook dat je iets niet doet, het uitsluit of een ‘kans’ laat liggen – en dat vindt de echt perfectionist jammer. Zo blijft een perfectionist die iets moet aanschaffen eindeloos zoeken op de internetfora naar het model met de beste reviews. Het gaat er meestal al lang niet meer om of het kan doen waar het voor nodig is. Nee, de aanschaf moet al het mogelijke en denkbare perfect kunnen.

2} Somberen over elke zwakheid, fout en mislukking.

Onvolledige of onvolmaakte gebeurtenissen uit het verleden maken de perfectionist kopschuw. De angst dat ‘zoiets’ nu weer fout zal gaan, weerhoudt ze steeds vaker en langduriger van acties in het heden. Dus blijven ze steeds langer hangen bij onvolmaaktheden, in steeds wanhopiger pogingen om het toch nog goed te krijgen. Boyer geeft prachtige voorbeelden in haar artikel. Het leidt tot steeds meer irritaties en uiteindelijk tot depressies, weet ze.

3} Niet snel iets nieuws willen proberen.

Perfectionisten hechten sterk aan optimale voorbereiding voordat ze een nieuwe taak of functie aanvaarden. Voordat een perfectionistisch ingestelde medewerker een toespraak kan houden, zal hij of zij meestal eerst een cursus ‘spreken in het openbaar’ willen volgen. Zelfs als er niet zo veel afhangt van de toespraak en als het publiek bekend is. Dit remt de gelegenheid af om fouten te maken en ervan te leren, een leermethode die vaak sneller en efficiënter is dan droogzwemmen tijdens een opleiding.

4} Hoge verwachtingen hebben van anderen.

Meestal leggen perfectionisten alleen zichzelf hoge verwachtingen op. Maar soms hebben ze die ook van anderen. Dat komt met name voor bij werken in teams, weet Boyer. Als de andere teamleden tevreden zijn met het (tussen)resultaat, en te vermoeid zijn om nog langer door te werken, wil een echte perfectionist zich daar meestal niet bij neerleggen. “Het is nog niet helemaal af”, of: “Dit kan toch nog (wel) wat beter”, zijn uitspraken van de hard core perfectio. De andere teamleden nemen hem of haar dat meestal niet in dank af. Isolement en frustratie liggen op de loer.

4 Strategieën tegen teveel perfectionisme

Veel mensen zullen minstens eenmaal hebben gedacht: ‘ja, zo reageer ik ook weleens’ bij het lezen van deze vier kenmerken. Daarom zijn de volgende vier strategieën voor bijna iedereen wel eens relevant. Echte perfectionisten doen er goed aan ze alle vier regelmatig langs te lopen.

1} Leren van de successen.

Niet-volmaakt ingestelden zullen meer kunnen leren van de situaties en momenten waarop ze de fout in gingen. Maar voor echte perfectionisten is dat te deprimerend. Terugkijken naar de situaties waarbij het resultaat niet volmaakt was, maar er toch een oplossing tot stand kwam is dan beter. Focus op het resultaat in de ogen van de klant, bijvoorbeeld. Het gaat er uiteindelijk toch maar om dat hij of zij tevreden is? Zo kan bij perfectionisten beter inzicht ontstaan wanneer de lat hoog genoeg ligt. Verder gaan (hoewel natuurlijk wel beter, mooier) is voor dat resultaat niet nodig. Kijk ook eens naar collega’s die focussen op dat resultaat, en dan ophouden. Hoe houden zij dat vol?

2} Zoeken naar wat werkt.

Het betekent ook: ophouden met streven naar het volmaakte. Dat is onmogelijk voor een perfectionist, tenzij hij de eerste strategie goed ter harte heeft genomen. Dat ‘stoppen wanneer het genoeg is’ leidt tot werkwijzen die onvolmaakt zijn, maar wel sneller voldoende resultaten opleveren. Zijn er vijf criteria voor een aankoopbeslissing, dan is het meestal voldoende als aan vier van de vijf criteria is voldaan. Hierbij kan ook Pareto helpen: 80 procent van het resultaat vergt maar 20 procent inspanning, maar de laatste 20 procent vragen 80 procent extra inspanning. Die laatste 20 procent zijn vaak niet (helemaal) nodig.

3} Verbeter in kleine stapjes.

Hierbij helpt het besef dat Rome niet in een dag werd gebouwd. Grootse prestaties ontstaan niet in een keer, je moet er jarenlang aan blijven werken. Is een resultaat dus niet volmaakt in de ogen van een perfectionist, dan kan het helpen als hij er later nog iets aan kan (mag) verbeteren. Andere zaken, zoals houding en gedrag kunnen meestal niet in een keer veranderen. Daar moet je elke keer iets aan veranderen, zoals in elke vergadering minstens een keer een positieve opmerking maken.

4} Ophouden met somberen.

Nadenken over wat minder goed of fout ging, kan helpen om het de volgende keer beter te laten verlopen. Maar wie blijft hangen in die fouten, en er nog andere aspecten bijhaalt die ook ‘niet goed’ zijn, ook als ze over iets anders gaan (stapelgedrag) komt niet meer toe aan iets leren van deze ‘fouten’. Ook hier kan de beruchte Pareto-regel de hard core perfectionist helpen: volmaaktheid kost teveel, en het levert te weinig meerwaarde op.

De grens

Een goed leesbaar, en ook doorleefd verhaal van de klinisch psychologe en boekenschrijfster Alice Boyes. Al klinkt er soms een wat sarcastische ondertoon in door (en ook in dit artikel), perfectionisme is net als bevlogenheid in de kern een nuttige eigenschap, ook voor de werkende mens. Streven naar verbetering en een optimaal resultaat maakt je beter inzetbaar, en zorgt voor klanten die steeds meer tevreden zullen zijn. Zoals Boyer ook aangeeft in de inleiding van haar artikel. Maar aan alles zit een grens, en die grens is meestal bereikt wanneer de gedreven werknemer zichzelf in de weg gaat lopen. Het besef dat goed (kennelijk) goed genoeg is, en dat er morgen weer een dag is waarop een goede prestatie nodig is kan dan helpen om de te scherpe kantjes van de perfectionist bij te slijpen. Zodat hij en zij langer en beter inzetbaar blijft.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Achtergrond, Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid