Stelling
"Wie een ander gestrest vindt, moet eerst naar zichzelf kijken."
20
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Ga de digistress te lijf met DDA’s
Anders werken

Ga de digistress te lijf met DDA’s

Ruim vier op elke tien Nederlandse werknemers wil voor ‘de zaak’ niet bereikbaar zijn buiten werktijd. Ze willen het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd. Zo bleek uit onderzoek in opdracht van groothandel in kantoorbenodigdheden Manutan. Sociaal contact met collega’s buiten werktijd levert geen stress op. Daarom is dat een goede manier om DDA’s te maken.

De digitale hulpmiddelen op het werk hebben ons veel goeds gebracht. Maar steeds vaker komt de vraag naar boven of we slaaf of meester zijn van het digitale werken. Zijn de moderne middelen er voor u, of bent u extra aan de slag door die middelen? Als infobesitas of FOMO u niets zegt, bent u waarschijnlijk heel goed bezig. Dan lijdt u zeker niet aan de digitale information overflow die infobesitas heet. En ook niet aan FOMO, the Fear of Missing Out. Dat laatste brengt met zich mee dat u zich zeer gestrest voelt als u niet bereikbaar bent. Geen last van? Houden zo!

Moet dat echt?

Als er iets is wat ons stress bezorgt bij digitaal werken, is dat wel onze drang om te voldoen aan het bestaande verwachtingspatroon. Dat we overigens vaak zelf hebben gecreëerd. Want we denken dan wel dat we die werkmail in het weekend moeten lezen. Maar hebben we dat eigenlijk ooit met onze baas afgesproken? Of voelen we ons gewoon aangesproken door de mails die we op zaterdagavond van haar krijgen?

Blijf positief, kijk vooruit

Een belangrijke factor bij stressreductie is concentreren op de leuke, prettige en aangename aspecten van het werk die je wel kunt beïnvloeden. Ook stap-voor-stap toewerken naar duidelijk omschreven doelen in de nabije toekomst geeft een onmisbaar gevoel van controle terug over je werk en je leven. Geef (en neem zelf ook) zo veel mogelijk ruimte en flexibiliteit, bijvoorbeeld in werktijden en werkplekken. Ook als er weinig stippen meer zijn op de horizon, kan je er altijd nog voor kiezen om zo prettig en professioneel mogelijk te blijven werken. Met name door de leuke kanten van het werk wat vaker op te zoeken, of om leuke ‘dingen’ naast het werk te blijven doen.

DDA blijkt een ‘killer’

De constante aandacht die digitale communicatiemiddelen van ons brein vragen, gaat ver. Meer dan de helft (62%) van de ongevallen in de Verenigde Staten zijn gerelateerd aan het gebruik van smart phones en andere digitale communicatiemiddelen. Omdat mensen kennelijk niet in staat zijn zich ervan los te rukken. Het is zelfs al zo erg dat het een naam heeft gekregen: DDA, oftewel Digital Distraction Addiction.

DDA is ook: duidelijke digitale afspraken

Als er iets is dat digitale stress kan tegengaan, zijn het duidelijke afspraken. Met onze baas, met onze collega’s, en, ook met onze huisgenoten. Spreek bijvoorbeeld af om tijdens de avondmaaltijd geen mobiele telefoon naast je bestek te schuiven. Tijd voor aandacht voor elkaar, de (digitale) buitenwereld moet maar even wachten. En als die baas haar planning beter op orde had, zou ze u op zaterdagavond geen mails hoeven sturen.

Offline ontmoetingen, weg van het werk

DDA’s maken is veel minder eenvoudig dan je op het eerste gezicht zou denken. Uit het onderzoek van Manutan blijkt dat veel collega’s het lastig vinden om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Ruim een derde van de ondervraagden heeft geen idee hoe daarover bij collega’s of leidinggevenden te beginnen. Een van de betere manieren lijkt om collega’s niet alleen buiten werktijden maar ook buiten de werkomgeving te ontmoeten. Face-to-face, wel te verstaan. Vaak blijkt er dan veel makkelijker te praten over werkdruk en digitale overdruk.

Keuzes maken en duidelijk zijn

Om welzijn en digitale communicatie met elkaar in balans te houden, zijn twee dingen essentieel: keuzes maken en over die keuzes goed communiceren. Besluit u om na werktijd geen zakelijke e-mail meer te beantwoorden, deel dit besluit dan duidelijk met uw baas en collega’s. Na een week weten ze niet beter en het scheelt u veel stress. U zult niet de eerste zijn die een burn-out oploopt door uw eeuwige drang tot digitaal pleasen.

Van onbewust naar bewust

De enige synchrone digitale communicatievormen zijn facetime en bellen. De rest is a-synchroon. Stress ontstaat doordat de meesten van ons synchrone verwachtingen hebben van a-synchrone middelen. We willen nú antwoord op onze mail, terwijl een mail niet bedoeld is voor directe respons. Wat zit daarachter? Een gewoonte. Zijn we ons daarvan bewust, dan moet de handeling van het onbewuste naar het bewuste deel van ons brein. Niet makkelijk, maar het kan wel.

5 tips voor stressvrij digitaal werken

Tip 1: hanteer e-mail etiquette

Bedenk u eerst of mail het juiste communicatiemiddel is voor uw doel. Zo ja, houd het dan kort. Stuur uw mail alleen naar echte betrokkenen, gebruik NOOIT reply all. Houd het aantal mensen in de CC beperkt. Let op: van iemand in de CC wordt geen actie verwacht. Zet kort relevante info in de onderwerpregel. Of zet uw korte boodschap alleen daar, met <EOM> erachter: End of Message. Dan kunt u de mail achterwege laten. Erg effectief bij korte, zakelijke mededelingen.

Tip 2: zet alle meldingen uit

Visueel of auditief, maakt niet uit. Zet ze uit. Grotere stoorzenders bestaan bijna niet. Toch per se iets aan? Ook hier geldt weer: kies bewust.

Tip 3: elimineer stoorzenders

Dus doe één ding tegelijk. Zoek een rustige werkplek op voor de momenten dat u geconcentreerd wilt werken en laat uw omgeving dit weten.

Tip 4: koop een wekker

Stop één uur voor het slapengaan alle schermgebruik. Dus geen iPhone als wekker naast het bed. Want van de wekker stellen komt e-mails lezen en Facebook checken. Voor u het weet ligt u een half uur later in bed dan u van plan was.

Tip 5: plan je eigen tijd

Neem die middagpauze, blijf niet achter uw beeldscherm zitten eten. Plan uw e-mailchecks, kijk niet de hele dag door. En plan op een rustiger werkdag twee uur in waarop u al die kleine taakjes doet die anders steeds. blijven liggen. Dat geeft rust in uw hoofd.

Bonustip: maak je niet druk

Mensen zijn zelf vaak de grootste veroorzaker van hun eigen stress. Dat komt omdat we anticiperen. We zien aankomen dat bepaalde aspecten van een opdracht minder goed, of gewoon: helemaal fout zullen gaan. En dus beginnen we ons alvast maar druk te maken over de mogelijke gevolgen. Zeker perfectionistisch ingestelden hebben daar last van. Maar veel energie stoppen in situaties waar je niet veel aan verandert, daar word je pas echt moe van. We kunnen beter leren om de-escalerend te handelen in acute noodsituaties. Maakt iedereen zich erg druk, doe dan het tegenovergestelde. U bent het lichtend voorbeeld voor die anderen, en u bent beter voorbereid op de situaties waarbij het waarschijnlijk wel fout gaat. Die focus op situaties met een hoger ‘rendement’ geeft meer voldoening en minder stress. En duurzamere inzetbaarheid, uiteraard.

Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*


*

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .