Stelling
"We denken veel te optimistisch over onze eigen inzetbaarheid."
46
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Nieuws (H)erken de hopper
Nieuws

(H)erken de hopper

Job hoppers. Daar zit u dus helemaal niet op te wachten als u werkt aan een loyaal, gemotiveerd en tevreden personeelsbestand. Toch blijft meer dan een kandidaat op elke drie (37%) altijd op zoek naar die betere mogelijkheid, zo blijkt uit onderzoek van ManpowerGroup. Hoe herkent u de opportunisten en hoe zet u ze om in loyale werkpaarden?

Het zijn vaak de assertievelingen onder de nieuwkomers, de mensen die geloven dat stilstand achteruitgang is. Ze weten goed wat ze bij u zouden moeten verdienen, en ook weten ze erg goed wat ze bij anderen zouden kunnen verdienen. Maar ze weten net zo goed wat ze bijdragen aan uw bedrijfsresultaat, en wat ze nog meer zouden kunnen doen. Ze zijn ambitieus, gretig, leergierig en als u ze ‘in goede banen leidt’ kunt u er veel plezier van hebben. Anders zijn ze zò weer weg, uiteraard. Hoe herkent u de raspaarden van de raszuivere opportunisten?

1} Het zijn de oudere millennials

Hoewel de groep tussen 18 en 35 nu wel erg vaak op de schopstoel zit, blijkt uit het onderzoek van ManpowerGroup dat het toch vaak de millennials zijn die houden van snel veranderen. Het gaat dan vooral om de wat oudere millennial, de vroege dertiger, die al wat werkervaring heeft. Zij zijn het die voortdurend om zich heen kijken, op zoek naar een nieuwe of andere uitdaging.

2} Ze hebben wat werkervaring

Wie wat ervaring heeft opgebouwd, wil graag weten wat dat waard is op de arbeidsmarkt. Vooral de late twintigers en vroege dertigers hebben die behoefte, en 42 procent van hen zoekt naar manieren om vooruit te komen. Ze zoeken een betere positie op de arbeidsmarkt, ze willen weer ouderwets ‘carrière maken’.

3} Ze zijn ontevreden met hun huidige baan

Job hoppers zijn maar half zo tevreden met hun huidige werk dan de gemiddelde werknemer. En 43 procent van hen zal het eens zijn met de stelling dat elke baan maar tijdelijk is.

4} Ze zijn actief op job boards, banensites en social media

Die middelen gebruiken ze actief om zichzelf, en hun professionele vaardigheden te profileren. Het zijn de relaties die vaak profielupdates van zichzelf op LinkedIn rond laten sturen, ook al gaat dat ‘per ongeluk’.

5} Het zijn actieve sollicitanten

Bijna dertig procent van de hoppers heeft drie tot zes keer gesolliciteerd de afgelopen zes maanden. En 12 procent heeft dat meer dan 15 maal gedaan het laatste halfjaar. Hier kunnen we bijna van een verslaving spreken. Het gemiddelde onder uw werknemers ligt tussen 1 en 5 sollicitaties per halfjaar. Job hoppers gebruiken meestal graag de nieuwe sollicitatietechnieken en media, zoals Skype, videochat en psychologische tests. Ze bekwamen zich uit zichzelf hierin.

Een ‘uitdaging’ bieden

Moet u de nieuwe m/v’s die voldoen aan meer dan een van deze kenmerken nu direct maar de deur wijzen, voordat ze er zelf doorheen lopen op weg naar een nieuwe werkgever? Natuurlijk niet, want het zijn initiatiefrijke, ondernemende zelfstarters waar u veel aan kunt hebben. Bijvoorbeeld als er een project moet worden vlot getrokken, als er wellicht ‘iets’ nieuws mogelijk is op ontluikende markten of als een buitenpost moet worden bemand met veel risico en veel potentieel.

In gesprek blijven over win-win

Want daar zijn de hoppers vooral naar op zoek. Nieuwe mogelijkheden. In ander werk, werken op een andere manier, werken op nieuwe manieren of onder andere omstandigheden. Met altijd hun eigen carrière in het achterhoofd, dat is waar. Maar elk bedrijf kan profiteren van mensen die daarom risico’s willen nemen. Mits u de juiste voorwaarden schept. Denk dan aan het gehele beloningspakket, scholing en opleiding en passende verantwoordelijkheden en bevoegdheden. En door voortdurend in gesprek te blijven met de ambitieuze potential over de vorderingen, en wat het bedrijf en ook hij of zijzelf daaraan heeft.

Tags : ,
Categorie : Nieuws, Talentontwikkeling
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

15 maart 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .