Stelling
"Opleidingen en congressen zijn geen personeelsuitjes."
82
42
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Het beste opleidingsadvies? Zeggen dat je het niet weet
Langer werken

Het beste opleidingsadvies? Zeggen dat je het niet weet

twijfelende man

Vorige week in het nieuws: een onderzoek van Netspar over onze pensioenkennis. Er zat een lijstje met 5 vragen bij. De meeste ondervraagden hadden 2 vragen goed. Maar die goede antwoorden waren vaak niet het resultaat van kennis, maar van… gokken. Aannames maken onze kennis tot een gatenkaas, met potentieel gevaarlijke gaten in onze competenties. Hoe maak je van toegeven dat je het niet weet het hoogste goed?

Weinig mensen weten zeker dat ze het goede antwoord hebben gegeven. Een soortgelijke ontdekking deed neuroloog en CEO van Area9 opleidingsgroep Ulrik Juul Christensen in de VS. Rond dertig procent van de medewerkers voeren belangrijke taken uit zonder daar voldoende competent voor te zijn. Dat ervaringsfeit haalt Christensen uit onderzoeken naar kennis en competenties bij professionals gedaan in een breed scala aan bedrijfstakken, van gezondheidszorg tot technologiesectoren en de maakindustrie. Bij een van zijn klanten ontdekte hij dat de meeste verkoopmedewerkers 22 procent van de functies van de producten die ze verkopen niet kennen.

De gevaarlijkste mensen

Onbewust incompetente medewerkers vind je volgens Christensen overal, in elke bedrijfstak en op elk beroepsniveau. Maar vooral bij ervaren senior medewerkers, waar het nog gevaarlijker is dan bij andere medewerkers. Want zij worden vaker om advies gevraagd, en dan wordt de kans groter dat ze onjuiste, of onvolledige informatie doorgeven. Of dat ze de ‘minder ervaren’ collega’s niet (helemaal) de juiste manier van werken aanleren, die dan tot norm wordt verheven. Dat kan leiden tot aanzienlijke fouten, met ontevreden klanten en reputatieschade aan het bedrijf als kostbare en tijdrovende gevolgen. Zegt Christensen terecht.

Pijnlijk

Maar hoe krijg je mensen zo ver dat ze toegeven dat ze het niet goed, of onvoldoende weten? Zeker bij professionals is dat nogal een opgave. Christensen noemt enkele manieren om dat complexe en pijnlijke probleem aan te pakken. Met goede voorbeelden van bedrijven, en bedrijfstakken die voortdurend op zoek zijn naar het tekort aan competenties bij hun mensen. Gaten in hun kennis met grote gevolgen, die dodelijk kunnen zijn voor duizenden mensen. Denk aan chirurgen, of aan verkeersleiders.

Weten wat je niet weet

De eerste stap is volgens Christensen om bij opleidingsprogramma’s te beginnen met zoeken naar kennistekorten bij de deelnemers. Je bewust worden van wat je niet weet, en dat ook durven toegeven is een stap die veel standaardopleidingen liever overslaan. Te pijnlijk voor veel deelnemers, dat schrikt maar af. De inleidende alinea’s of hoofdstukken bestaan dus meestal uit een snel overzicht van de vereiste achtergrondkennis die de meeste cursisten wel zullen hebben. Maar cursisten hebben meestal een behoorlijk verschillende achtergrondkennis en mate van beheersing van het onderwerp. Een ‘one size fits all’ aanpak sluit daar dus niet goed bij aan. Cursisten bladeren meestal snel door dat inleidende geleuter, totdat ze het ‘spannend’ vinden worden.

Aanvullen op maat

Beter is om eerst te peilen wat elke cursist wel en niet weet van het onderwerp, en dan informatie op persoonlijke maat aan te bieden om die lacunes in kennis en competentie op te vullen voordat de nieuwe onderwerpen aan bod komen. Vooral met elektronische opleidingsmodules is dat goed op maat te doen, waardoor de cursist toch snel de opleiding kan doorlopen. (Waarbij Christensen zijn eigen bedrijf uiteraard graag aanbeveelt.) Maar dit modulaire leren past ongetwijfeld beter bij voortdurend ontwikkelen en werken en leren, twee belangrijke peilers van duurzame inzetbaarheid.

Stilstaan bij de goede antwoorden

Bij examens en andere tests tijdens de opleiding doen de examinatoren er goed aan om juist stil te staan bij de goede antwoorden, niet alleen bij de foute. Hoe zijn die goede antwoorden tot stand gekomen? Wist de leerling het zeker, of was het een (halve) gok, zoals bij de deelnemers aan de pensioentest in de inleiding op dit artikel? Een manier om de mate van zekerheid op te sporen is om de deelnemers aan te geven hoe zeker ze zijn van hun antwoord. Bijvoorbeeld met een driepuntsschaal. Dat kan een goede manier zijn om op te sporen wat mensen niet echt goed weten, zonder dat het al te confronterend wordt. Het gaat toch om een test? Christensen vertelt smakelijk hoe hij dit principe heeft toegepast bij zijn dochters.

Werken en leren

Maar de beste manier om gaten in de kennis en competenties op te sporen is toch wel om voortdurend zoeken naar verbetermogelijkheden onderdeel te maken van het normale werk. Haal de cursus uit het klaslokaal, zorg dat het geen uitje is maar iets waar je elke werkdag mee bezig bent. Werken en leren vullen elkaar voortdurend aan. Omdat het onderdeel is van je dagelijkse werk. Het beste voorbeeld komt uit de luchtvaartindustrie, merkt Christensen terecht op. Vluchtsimulatoren laten piloten ervaring opdoen met de nieuwste typen vliegtuigen en procedures – door het gewoon te doen, en door de near misses waarbij het bijna fout ging op te nemen in het programma. Zonder dat zou het trainingsprogramma vanzelf doodbloeden omdat het te simpel zou worden. Op die manier beloon je fouten toegeven, en wordt het inspirerend om fouten te maken.

Fouten maken moet

Weten wat je niet weet wordt steeds belangrijker in een (zaken)wereld waarin de ontwikkelingen steeds sneller gaan. Individuele trainingsprogramma’s en aansturen op voortdurend verbeteren zijn de beste manieren voor bedrijven om daar op in te spelen, merkt Christensen terecht op. Maar zijn artikel in HBR blijft wat theoretisch. Er hadden meer praktijkvoorbeelden in gekund, bijvoorbeeld van ICT-bedrijven die dagelijks of wekelijks team ups of meet ups organiseren waarbij iedereen een goed punt, een verbeterpunt en iets dat bijna fout ging moet noemen. Vanzelfsprekend moeten dat punten zijn die hij of zij zelf heeft veroorzaakt. Hoe vollediger en eerlijker, hoe hoger de beloning. Dat uit jezelf noemen moet (uiteindelijk) vanzelfsprekend worden….



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Langer werken, Nieuws, Opleiden en ontwikkelen
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid