Stelling
"HR moet wat meer leren denken als een marketeer"
8
6
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken Optimaliseer duurzame inzetbaarheid met HR analytics
Anders werken

Optimaliseer duurzame inzetbaarheid met HR analytics

Duurzame inzet kan je meten. Het is wel vaker gezegd, benoem de kengetallen die relevant zijn voor uw organisatie, kijk hoe het er nu mee staat en kies realistische doelstellingen voor over één, drie of vijf jaar. Maar hoe weet je wat relevant en realistisch is voor elke medewerker? Wat relevant is voor de een, kan bij de ander kant nog wal raken. Die medewerker voelt zich dan niet begrepen, en dat werkt uiterst ontmoedigend.

Luk Smeyers was meer dan 25 jaar actief als internationale HR professional in diverse Fortune 500 ondernemingen (Pepsi, Starbucks, Nielsen). Hij is oprichter van niche-consultancy iNostix en is sinds 2008 actief in het begeleiden van organisaties bij het gebruikt van voorspellende HR analytics. Tijdens het vakevent Inzet Op Maat vertelt hij u meer over de beste manieren waarop u deze relatief nieuwe tak van HR-sport kunt gebruiken voor inzetbaarheidsplannen die zo veel mogelijk medewerkers wel op maat aanspreken.

Wat moeten we ons voorstellen bij ‘voorspellende analytics bij duurzame inzetbaarheid’?

Ik hoor erg veel praten over duurzame organisaties en als ik dan vraag op welke manier de graad van duurzaamheid wordt gemeten, dan blijft het meestal erg stil. Daar worstel ik toch behoorlijk mee. We moeten dringend de shift gaan maken van ‘common knowledge’ die vaak uit rapporteringssystemen wordt gehaald (zoals het HRIS systeem) naar het verschaffen van belangrijke toegevoegde waarde aan de hand van historische patronen in de data, belangrijke wijzigingen in deze trend-data en tot slot de relaties en voorspellingen die uit deze data gehaald kunnen worden.

Kunt u een voorbeeld noemen van hoe je data verrijkt voor duurzame inzetbaarheid?

Net zoals marketeers moeten we meer bezig zijn met micro-segmentatie, voorspelling en permanente dataverrijking. Dat vraagt een volledig nieuwe aanpak die cross-functioneel moet zijn. Het moet niet worden geparkeerd of uitbesteed aan iemand die duurzaamheid in zijn takenpakket heeft, terwijl de anderen doorgaan met hun ‘gewone’ werk. Dit is onderdeel van je gewone werk als HR-functionaris, net zoals bij marketeers. Ik zie nu bijna nog geen organisaties die er op deze manier zo structureel mee bezig zijn. Voor mij is dat het bankroet van iedereen die met duurzaamheid bezig is.

Welke soort data is meest relevant / interessant bij duurzame inzet?

Om duurzaamheid te kunnen meten kijk ik eerder vanuit de strategie en visie op duurzaamheid (wat willen we bereiken?) en de manier waarop we dat kunnen meten, oftewel: vertrek vanuit de data. Eenmaal de doelstellingen vastgelegd, gebruik ik altijd vier ‘brillen’ of invalshoeken om naar die doelstellingen te kijken:

1) Wat zijn de verschillende clusters (meestal van risico) die we kunnen ontdekken?

2) Wat zijn de gemeenschappelijke karakteristieken van deze clusters of risicogroepen?

3) Wat is de trend binnen deze clusters?

4) Hebben de gemeenschappelijke karakteristieken een voorspellende waarde?

Ik bekijk het data-landschap vandaag veeleer in een iteratieve benadering. We starten snel met eerste analyses, meestal om snel clusters te kunnen vinden. Daarna starten we een stapsgewijze dataverrijking, zowel interne als externe data. Zo ontdekten we onlangs door toevoeging van GPS en bevolkingsdata dat werknemers uit bepaalde kansarmere stadsdelen een veel hoger verzuim hadden. Hierdoor werd daarmee in de gesegmenteerde benadering van het verzuim in die organisatie rekening gehouden.

Zo te horen is dat een combinatie van long data en big data?

Long data heeft duidelijk onze voorkeur, want daarmee kunnen we makkelijker trends en evoluties ontdekken. Big data kwamen we erg weinig tegen, maar de trend begint wel te groeien. Zo bestuderen we momenteel klikgedrag op een website als methode voor dataverrijking. Dat zijn wel degelijk big data.

Welke voordelen mag HR verwachten bij het gebruik van voorspellende analytics bij duurzame inzetbaarheid? Wordt het dan makkelijker om bijvoorbeeld een persoonlijk inzetbaarheidsplan op maat te maken?

Iedere werknemer heeft een unieke loopbaan, en wil een persoonlijke aanpak. Het uitbouwen van een persoonlijk inzetbaarheidsplan wordt moeilijker naarmate het bedrijf groter wordt. HR Analytics kan aan de hand van micro-segmentatie werknemers met dezelfde behoeftes identificeren, zodat we al deze behoeftes kunnen proberen te vervullen. Maar het is met HR Analytics ook mogelijk om te bepalen welke van de ondernomen initiatieven werken, voor wie en waarom. Dit heeft als resultaat dat acties efficiënter en effectiever worden bijgestuurd, wat de return on investment positief beïnvloedt. Bovendien kan dataverrijking bijzonder veel waarde toevoegen. Mits je dat als organisatie voorzichtig benadert, en rekening houdt met de nieuwe privacy-wetgeving. Die vraag krijg ik steeds vaker, men heeft de indruk dat het binnenkort allemaal erg moeilijk wordt. Mijn advies: ga er nu al pro-actief mee aan de slag! Er is heus wel veel mogelijk!

Je gaat tijdens Inzet op Maat enkele case studies beschrijven, met nieuwste inzichten uit voorspellende technologie bij het streven naar duurzame organisaties. Kan je één zo’n case studie kort beschrijven?

Ik ga een verzuim-case presenteren en de manier waarop dit met voorspellende analytics, na iteratieve dataverrijking, werd benaderd. Ik ben ervan overtuigd dat de deelnemers hier heel wat van zullen opsteken en overtuigd zullen raken van een meer geavanceerde manier van analyseren en voorspellen.

Tenslotte: waarom moet ik naar u komen luisteren als ik bij Inzet Op Maat ben? Wat mis ik als ik dat niet doe?

Beslissingen maken enkel op basis van intuïtie en rapporteringsdata is volgens mij volkomen achterhaald. Mijn belangrijkste boodschap is: denk als een marketeer! Dat betekent volgens mij:

1) duidelijke profilering van doelgroepen aan de hand van data-gedreven micro-segmentatie of -clustering,
2) data-gedreven risico-scoring van die verschillende clusters,
3) voorspellen van de toekomstige evolutie van de risico’s, en:
4) iteratief verrijken van de data door het voortschrijdend inzicht dat je verwerft.

Iemand die met duurzaamheid bezig is en deze technieken niet beheerst, is onvoldoende professioneel bezig. Langskomen dus! Dat kan op 20 en 21 november 2017 in de Fokker Terminal in Den Haag. Inzet op Maat is hét vakevent over duurzame inzetbaarheid met de nieuwste trends, ontwikkelingen en innovaties. Lees het hele programma en schrijf nu in voor maar 35 euro!

Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*


*

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .