Stelling
"Wie een ander gestrest vindt, moet eerst naar zichzelf kijken."
20
16
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Home Anders werken ‘Voor betere feedback is meer nodig dan een tool’
Anders werken

‘Voor betere feedback is meer nodig dan een tool’

Om de feedbackcultuur op een IT-afdeling te verbeteren, testte ABN Amro verschillende tools om medewerkers feedback te laten geven. Conclusie: een tool is niet per se noodzakelijk voor een betere feedbackcultuur, maar het maakt betere feedback wel makkelijker.

Geven van feedback kan leiden tot betere teamresultaten, die conclusie is vrij algemeen aanvaard. Een IT-afdeling van ABN Amro Bank wilde daarom de feedbackcultuur van de afdeling verbeteren om zo tot betere resultaten te komen, vertelt Gertjan Eijkemans van de bank aan het platform Overehrm.nl. Om collega’s meer terugkoppeling te laten geven, startte de afdeling met een pilot van vier maanden.

Drie methoden, groepen

De afdeling testte drie methoden. Daarvoor werd de afdeling in drieën gedeeld: een groep gebruikte de tool Impraise een andere de tool Tandem, en de derde groep gebruikte geen tool. “We wilden niet alleen testen welke tool het beste zou werken. We wilden ook het nut van het gebruik van een tool onderzoeken”, zegt Eijkemans.

Aanvullende training

Om de pilot tot een succes te maken, ging ook veel aandacht naar het uitleggen van de noodzaak van het geven van feedback. “Het was niet alleen de introductie van een tool. Iedereen kreeg een training waarin werd uitgelegd hoe je terugkoppeling geeft,” zegt Eijkemans. Daarnaast werd er tijdens verschillende momenten stil gestaan bij het project; er was een kick-off en een afsluiting. Tweewekelijks werd geëvalueerd hoe de pilot verliep.

Vertrouwen groeide

Ook werd vooraf en achteraf de mening van de deelnemende werknemers gevraagd. Wat unaniem naar voren kwam, was dat feedback geven de samenwerking verbetert. “Werknemers merkten dat als ze vaker feedback gaven, dat er ook meer feedback terugkwam. En de feedback werd als waardevol gezien”, zegt Eijkemans. Het vertrouwen tussen de werknemers groeide. “De relatie versterkte. Er wordt meer uitgesproken tussen werknemers.”

Goed voorbeeld…

Een tool was een belangrijke trigger om feedback te geven, maar was niet noodzakelijk om werknemers feedback te laten geven, zegt Eijkemans. “Als je met elkaar afspreekt dat je elkaar van feedback voorziet, dan zorgt dat er al voor dat het meer gebeurt en dat de feedback waardevoller is”, zegt hij. Voorbeeldgedrag en zorgen dat iedereen een training krijgt, zorgt al dat de cultuur verbetert. Eijkemans: “Alleen het invoeren van een tool  verbetert de feedbackcultuur niet.”

Stok achter de deur

Eijkemans merkte wel dat de tool voor de wat langere termijn een belangrijke stok achter de deur is. Eijkemans: “Het opstarten ging in alle drie de gevallen goed. Maar naarmate de tijd vorderde, werkte het feedback geven goed met de tool. Werknemers konden zich dan focussen op de tool en dan verlaagde de drempel om terugkoppeling te blijven geven.”

Spannend bij introductie

Bij de introductie van een feedbacktool vinden werknemers het wat spannend, merkte Eijkemans, maar dat was onterecht. “Werknemers waren positief over wat het opleverde. Eerst hadden ze de neiging om de feedback positief te houden. We hebben tijdens de evaluatie ook benadrukt dat constructieve feedback ook belangrijk was. Na verloop van tijd werd de feedback minder positief, en daardoor ook waardevoller.”

Gebruiksvriendelijk

Kiest een organisatie voor een feedbacktool, dan is het belangrijk dat deze mobiel beschikbaar is. “En de gebruiksvriendelijkheid is belangrijk”, zegt Eijkemans. “De tool moet intuïtief te bedienen zijn.” De ervaring met beide geteste tools was positief. “Bij Tandem konden we ook feedback geven over de waarde van de feedback. Dat werd als positief ervaren. Je kunt dan niet zomaar feedback spammen maar moet echt nadenken of de reactie waardevol is. Dat is vooral goed als je wilt waarborgen dat het juiste wordt teruggeven.”

Pilot

Waardevolle feedback is altijd wel belangrijk, maar is vooral van toepassing als de feedback onderdeel wordt van een beoordeling, iets waar ABN Amro niet voor koos. “Dit was een pilotproject. Onze aanbevelingen liggen nu bij de HR-afdeling. Zij zullen hier verder een besluit over nemen.”

Face-to-face

En hoewel een tool hielp bij het geven van terugkoppeling, betekende dat niet dat alle feedback digitaal gegeven werd. “Face-to-face het gesprek aan gaan blijft belangrijk. Het verbeteren van de cultuur gebeurt vooral als er aandacht voor het onderwerp is.”

Meer informatie?

Medewerkers zelf duurzaam inzetbaar laten worden is een hele puzzel. Wat werkt bij de een, raakt bij de ander kant noch wal. Tijdens Inzet op Maat – hét vakevent over duurzame inzetbaarheid dit jaar ‑ kunt u daarom uit 30 (!) keuzesessies het gereedschap kiezen dat het beste past bij de mensen in uw organisatie. Lees het hele programma!

(Bron: Platform Over E-HRM)

Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws

Reageer op dit artikel

*


*

Congres Anders Werken

9 november |Jaarbeurs
Innovatieve organisaties delen met u hoe zij ‘anders werken’. Hoe zij conventies hebben durven loslaten. Anders werken en anders denken over:

> de inrichting van de organisatie;
> samenwerking;
> het organiseren en inrichten van HR.
Meer informatie / programma

Inzet Op Maat 2017

20 en 21 november 2017 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid


Met ‘fitte’ medewerkers houd jij jouw organisatie ook vitaal en kun je sneller inspelen op ontwikkelingen en kansen die zich voordoen. Vanuit HR kun je aangeven wat er moet gebeuren om collega’s beter inzetbaar te maken en te houden. Er liggen nieuwe kansen, maar het vraagt om een heldere visie en een aanpassing van jouw huidige beleid. Kom langs bij Inzet op Maat en laat je inspireren en informeren!

Klik hier voor totale programma en schrijf u in>>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

1 juni 2017
Veilig contracteren van ZPP’er
Wat is de actuele stand van zaken omtrent contracteren van ZZP’ers? Aan de hand van praktijk-
voorbeelden analyseert u de risico’s rondom de flexibele schil binnen uw organisatie, ziet u hoe bij u de zaken ervoor staan en krijgt u advies.
Meer informatie 

12 oktober 2017
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .