Stelling
"Thuiswerkers worden workaholics."
20
8
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 10 Tips tegen karoshi door thuiswerk
Anders werken

10 Tips tegen karoshi door thuiswerk

Bevlogen mensen zijn gek op hun werk. Ze zitten in een flow, die ze aanspoort om net dat beetje extra te doen. Ze vinden het leuk! Of spannend. En als je thuis werkt hou je toch meer tijd over. De werkgever maakt graag gebruik van die motivatie. Maar, als met alles dat je steeds verder oprekt: ooit knapt het elastiekje. Hoe zorg je dat het zover niet komt?

Bevlogen voor je werk, en betrokken bij de zaak. Dat zijn de ideale werknemers voor werkgevers. Mensen die helemaal opgaan in hun werk, amper merken dat ze honger of dorst hebben, en de tijd? Daar denken ze helemaal niet meer aan. Die mensen zijn relatief schaars: hoogstens 4 van elke 10 werknemers kan zò omgaan met zijn of haar werk.

Meer kans op karoshi in een crisis

En misschien is dat maar goed ook. Want, zeker met die aanhoudende lockdowns overal, neemt het risico van teveel werken en te lang doorgaan steeds meer toe. Overal signaleren managers, consultants en anderen die het kunnen weten: mensen brengen steeds meer uren werkend door. En meer is niet altijd beter.

Meer werken leidt tot nog meer werken

Sterker nog: meer werken lokt nog meer werken uit, en dat leidt tot meer risico op stress en burn-outs. Ook bij thuiswerkers is dat zeer wel mogelijk. Niet op tijd stoppen leidt ertoe dat je steeds moeilijker kunt stoppen. En dat leidt tot overspanning, en uiteindelijk tot een burn-out om de frustratie dat ook jouw energie uiteindelijk eindig is.

10 Tips voor duurzaam thuiswerk

Zorgen dat het niet zover komt is dus belangrijk, als je nadenkt over duurzame inzetbaarheid bij mensen die langdurig, al dan niet vrijwillig moeten thuiswerken. Robby Vanuxem, de managing director van Hays in België kwam met niet minder dan 10 tips hoe je de werkdag aangenaam kunt houden. 7 Voor tijdens het werk, en 3 voor erna. Zodanig, dat je (nog) duurzamer bevlogen kunt doorwerken.

1} Strikte grenzen tussen werk en privé.

Dit klinkt velen bekend in de oren, maar Vanuxem onderstreept het belang van strikte scheidingen aanhouden tussen beide onderdelen van ons leven. Niet alleen door te werken in een andere, aparte, liefst afgesloten ruimte. Maar ook door de werktijd die je erin doorbrengt strikt aan te houden, en op te delen in concentratietijden en bereikbaarheidstijden voor contact met collega’s, de manager, de klanten. En vooral door die indeling duidelijk te communiceren. Anderen weten dan wat jij doet en waar zij aan te zijn. Maar je weet het ook zelf, en dat is goed tegen ‘grensoverschrijdingen’: tijdvakken waarin je andere dingen doet dan gepland.

2} Prioriteer elke dag opnieuw.

Concentreer je elke (werk)dag op de taken die vandaag echt moeten gebeuren. Bepaal aan het begin van de dag welke dat zijn, en stel jezelf het doel dat die dingen ook echt af moeten. Bespreek het met de collega’s en de manager, controleer deze ‘dagdoelen’ op haalbaarheid, en moedig teamleden aan om hetzelfde te doen. Niet alleen ben je zo optimaal productief, het geeft ook dat tevreden gevoel op het einde van de dag dat er echt iets uit je handen (en hoofd) is gekomen.

3} Leren om ‘nee’ te zeggen.

Het is een hele kunst om te prioriteren, maar ook om de gevolgen te dragen: je zult onvermijdelijk mensen moeten teleurstellen. Zeker in deze onzekere coronatijden zullen de prioriteiten vaak veranderen, soms elke dag. Wijs daarom alles af dat niet bijdraagt aan de taken en doeleinden die nu echt belangrijk zijn. Iedereen te vriend willen houden is een snelle manier om overwerkt, overspannen en gestresst te raken. Wijs daarom minder belangrijke zaken volhardend, maar hoffelijk af.

4} Hou je directe omgeving op de hoogte.

Momenteel betekent thuiswerken in een lockdown dat veel mensen lange dagen maken in hetzelfde huis. Soms ook dezelfde ruimte, en vaak met mensen die minder of helemaal niet werken. Als de huisgenoten je dagindeling goed kennen, weten ze wanneer je wel en absoluut geen tijd hebt om iets voor ze te doen. Zoals boodschappen halen of bestellingen aannemen, meeleven met hun liefdesleven, spelen met de kinderen of ze uit school halen enzovoorts. Wie zijn dagindeling niet goed duidelijk maakt aan de huisgenoten, stuit vaak op onbegrip en misverstand, betoogt Vanuxem overtuigend.

5} Zet de afleiders uit.

Het is een bekende valkuil voor beginnende thuiswerkers: afleiders tijdens het werk. Zoals social media op de smartphone, jengelende kinderen, kletsende buren, infrastructurele werkzaamheden. Zet, of schakel alle soorten afleiders uit tijdens werkuren. Wie dat niet genoeg doet, ontdekt dat er nog een stuk werk over is aan het geplande einde van de werkdag. Je moet dan langer werken op andere dagen, en tijden die je voor andere zaken had bedoeld. Daar krijg je spijt van, waarschuwt Vanuxem impliciet.

6} Neem een echte lunchpauze.

Vanuxem waarschuwt nadrukkelijk voor de lunches ‘al desko’. Fysiek afstand nemen van het werk is net zo’n belangrijke functie van de lunch als de hygiënische (kruimels) of de sociale functies. Bij voorkeur breng je minstens een pauze (lunch?) door in de frisse, groene buitenlucht. Dan pas is de pauze echt een pauze, die zorgt voor meer motivatie als je weer verder ploetert.

En als de werkdag erop zit:

7} Het kantoor gaat dicht aan het einde van de werkdag.

Een werkkamer met aparte deur is ideaal, want die kan op slot. Maar ook zonder dat is een duidelijk einde maken aan elke werkdag erg belangrijk. Liefst elke dag op dezelfde tijd. Vooral laat in de avond nog even doorgaan of iets afmaken vindt Vanuxem erg gevaarlijk. Het werk achtervolgt je dan vaak nog bij het inslapen. Of je wordt er te vroeg wakker van, waardoor je minder uitgerust begint aan de volgende dag.

8} Zet de werk-apparaten uit.

Heb je maar een computer of smartphone, beperk dan het aantal malen per dag dat je inlogt voor het werk, of check alleen de werkmails. Zet alle chat- en berichtenapps uit die voor het werk zijn.

9} Doe iets voor jezelf.

Ga sporten, of maak een wandeling, bereid een maaltijd … Wat je doet maakt niet zoveel uit, als het maar niets met het werk te maken heeft. Je maakt daarmee aan jezelf duidelijk dat het werken voorbij is, vandaag. Herhaal dat ritueel elke dag om die signaalfunctie te versterken. Hoe beter je werk- en privéleven kunt scheiden, hoe beter de kwaliteit van elk leven.

10} Doe iets positiefs.

Blijf niet de halve avond hangen in sombere berichten over de coronacrisis, beperkingen en lockdowns. Maak voldoende tijd voor iets leuks, een activiteit waar je vrolijk(er) van wordt. Dat kan van alles zijn: klussen in en rond het huis, meer aandacht voor de familie en de kinderen, opgaan in een hobby. Je hebt voldoende afleiding nodig om er de volgende (werk)dag weer volop tegenaan te kunnen gaan.

De juiste balans, ook in een crisis

Vanuxem sluit af met een waarschuwing tegen extra werken om het schuldgevoel kwijt te raken. Dat kan ontstaan omdat je meer tijd overhoudt nu de spits is weggevallen. Maar ook omdat het niet goed gaat met je werk of met de zaak, en je denkt: juist nu moet ik mezelf bewijzen. Anderen hebben het nu juist extra druk en ze denken dat ze daar nu van moeten profiteren, voordat er straks geen werk meer is. Allemaal begrijpelijke motieven, maar ze zijn contraproductief. Zonder de juiste balans tussen werk en privé hou je ook dit (over)leven in een crisis niet lang vol. Vooral de laatste 3 tips van de auteur kunnen daar goed bij helpen, denken wij.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Balans werk-privé, Nieuws, Vitaliteit

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseerde PW. opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina voor flashbacks!

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid