Stelling
"Meer respect en waardering maken een loonsverhoging overbodig."
7
39
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond 7 Gedragsregels voor meer respect en waardering
Achtergrond

7 Gedragsregels voor meer respect en waardering

Respect kan je krijgen en waardering moet je verdienen. Het eerste door houding en soms zelfs status, het andere door acties en prestaties. Door respect en waardering op de juiste manieren te laten blijken, geeft het management nader vorm aan de bedrijfscultuur. En dat is een belangrijke manier om de best passende mensen bij het bedrijf te houden. Dat laat een lijvig artikel van de onderzoeker Kirstie Rogers zien op HBR.

Respect en waardering zijn beiden bepalend voor de bedrijfscultuur. Maar de manier waarop met name het management van een onderneming ermee omgaat, bepaalt in welke mate mensen zich hier op hun plek voelen. En dat luistert vrij nauw, laat de universitair docent en onderzoeker Rogers uitgebreid zien in haar artikel. Ze heeft langdurig onderzoek gedaan naar respect en waardering, onder meer in een gevangenis. In haar artikel (het is vrij lang en abstract, maar vol met goede voorbeelden) laat Rogers zien hoe respect en waardering bepalend zijn voor de fit die een werknemer kan maken van zijn eigen identiteit naar de identiteit van de bedrijfsorganisatie waar hij of zij werkt.

7 Maal respect en waardering tonen

Voor die mate van aansluiting, die sterk bepaalt hoe lang en hoe intensief een medewerker zich verbonden voelt en trouw wil zijn aan de organisatie, heeft Rogers 7 gedragsregels opgesteld. Er is geen grote organisatieverandering voor nodig. Het gaat om subtiele gedragsveranderingen (bijna nudges), vooral bij managers en leidinggevenden die grote invloed kunnen hebben op het gevoel van waardering en respect bij alle werknemers.

1} Respecteer elke medewerker.

Vooral mensen in uitvoerende beroepen en lager betaalde functies snakken ernaar: meer respect. Juist omdat ze zich bewust zijn van hun lage positie in de bedrijfshiërarchie. Leidinggevenden die ze negeren of kleineren bevestigen dat alleen maar. Rogers geeft twee indrukwekkende voorbeelden van hoe het wel moet: schoonmakers in een ziekenhuis voelen zich veel meer gewaardeerd als een dokter ze groet, of zelfs maar de deur voor ze openhoudt. Het andere voorbeeld komt van Apple’s CEO Tim Cook die een serieus gesprek voerde met een verkoopassistent. Waarna de man zich echt een integraal onderdeel voelde van de productie- en verkoopketen.

2} Respecteer de ongeschreven leefregels.

Elk bedrijf, en elke afdeling heeft zijn eigen ongeschreven gedragsregels, of: zo doen wij dat hier-gewoontes. Zoals de ochtend beginnen met wat roddels en sterke verhalen, of feedback op een collega altijd beginnen met een positief punt. Wat goed valt in het ene bedrijf, kan respectloos en ongevoelig overkomen in het andere. Wat meestal wel goed valt, is waardering opbrengen voor andermans ervaringen en ideeën. Leidinggevenden doen het meestal wel goed als ze belangrijke taken eerlijk verdelen, vrijheid geven om zelf iets nieuws te proberen, oprechte belangstelling tonen voor privélevens en blijven steunen in moeilijke of kritieke situaties.

3} Let op de voorbeeldfunctie.

Gedrag aan de top wordt al te vaak overgenomen door de rest van het bedrijf, stelt Rogers. Dat geldt voor respect net zo goed als voor onbeleefdheden. Die voorbeeldfunctie van de top strekt zich zelfs uit tot de manier waarop ‘gewone’ werknemers klanten, leveranciers en andere belanghebbenden behandelen. Niet zo vreemd dat ook de reputatie van het bedrijf ermee samenhangt. Bedrijven die hoog scoren bij de klanten, doen dat ook als werkgevers. Het omgekeerde is net zo waar.

4} Hanteer de juiste mate van respect en waardering.

Om het beste uit medewerkers te halen, hebben ze de juiste mate van respect en waardering nodig van hun leidinggevenden. Wie goede samenwerking van een hecht team nodig heeft, spreekt vooral zijn respect uit voor de capaciteiten van elk teamlid. Een bedrijf dat vooral individuele prestaties belangrijk vindt, waardeert de mensen die hebben gezorgd voor bovengemiddelde resultaten. Dat wordt geaccepteerd, aldus Rogers, als maar duidelijk is welke maatstaven daarvoor gelden, en zolang die voor iedereen helder en transparant zijn. In zo’n organisatie is waardering van de direct leidinggevende en een promotie belangrijker dan een bonus in geld.

5} Iedereen verdient respect en waardering.

Respect is iets dat elke medewerker in een organisatie nodig heeft, en waar hij of zij ook bijna altijd recht op heeft. Waardering is iets dat elke medewerker kan krijgen die presteert volgens bepaalde maatstaven of daar bovenuit stijgt. Die maatstaven of doelen moeten afhangen van de functie of rol die iemand vervult binnen de organisatie. Zo kan respect altijd worden gegeven, en ook waardering is altijd mogelijk voor bovengemiddelde prestaties.

6} Geen tijd is geen excuus.

Een deur openhouden of met oprechte belangstelling luisteren naar een voor jou niet relevant, persoonlijk (klagerig) verhaal van een collega kost inderdaad wat tijd. En die hebben we steeds minder, want iedereen heeft het steeds drukker. Toch is de tijd die u verliest met deze kleine, alledaagse vormen van respect en waardering niets vergeleken met de tijd die nodig is om boosheid of sabotage door mensen die zich niet-gewaardeerd voelen te herstellen. Als het al mogelijk is…

7} Respect en waardering moeten passend zijn.

Medewerkers waarderen vooral oprecht en eerlijk gedrag. Zeker van het management. Als dat nooit (veel) waardering uitspreekt, moet het dat ook niet gaan doen wanneer de aandeelhouders erbij zijn. Iemand plotseling op een voetstuk zetten als dat nooit gebeurt of als er geen duidelijke aanleiding voor is, doet meer kwaad dan goed, constateert Rogers. Zelfs als de bedoelingen wel goed zijn. Eerlijk en oprecht duren ook bij respect en waardering het langst, omdat ze duiden op consistent gedrag. Iedereen kan begrijpen waarom het gebeurt, en dat draagt bij aan de identiteit van de bedrijfsorganisatie.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Achtergrond, Gezonder werken, Nieuws, Tools
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid