Stelling
"Er bestaan geen bevlogen en betrokken mensen. Ze kunnen wel zo worden."
7
33
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken 7 Manieren om de robot voor te blijven
Anders werken

7 Manieren om de robot voor te blijven

robot aan het werk

Internet, smart phones, robotica, zelfleren en zelflerende apparaten veranderen het werkend leven steeds sneller. Vooral jonge professionals weten bijna niet beter dan dat alles gaat via grotendeels geautomatiseerde processen. Logisch dus ook dat juist zij zich afvragen hoe ze nog minstens 40 jaar relevant kunnen blijven op de arbeidsmarkt. Waar moet je je dan op toeleggen? Adam J. Gustein en John Sviokla benoemen op HBR 7 vaardigheden waarmee de twintigers van nu hun pensioen kunnen halen.

De auteurs (partner bij PwC en voormalig professor aan de Harvard Business School) zijn vrij zeker van hun zaak: de zeven vaardigheden die zij noemen, kunnen niet worden overgenomen door een robot. Nu niet, en over 50 jaar ook niet. Dat lijkt een boude bewering. Probeer je voor te stellen hoe de mensen van 50 jaar geleden dachten over wat mogelijk zou zijn in de toekomst. Ze hadden net de eerste man op de maan gezet, computers bestonden, maar over het internet en zelflerende robots die bijna niet van echte mensen zijn te onderscheiden lazen ze alleen in science fictionboeken.

7 Diep-menselijke competenties

Toch noemen Gustein en Svioka zeven vaardigheden, competentiegebieden eigenlijk, waarop de computer het (nog) niet erg goed doet. Komt vooral omdat ze diep-menselijk zijn, en dus in hoge mate grillig en onvoorspelbaar. Oordeel zelf of u de machines op een of meerdere van deze terreinen kunt voorblijven.

1} Communiceren.

Iedereen gebruikt de hele dag door allerlei soorten media, dus goed communiceren is een vaardigheid die nog wel even nodig blijft. Maar wat is goed? Gustein en Svioka wijzen er terecht op dat goede communicatie begint met een goed verhaal, en dat goed kunnen brengen. Een goed verhaal heeft niet alleen feitelijke inhoud. Het betrekt de lezer, kijker en toehoorder ook emotioneel bij de boodschap. Als voorbeeld noemen de auteurs Einstein, die vertelde wat er zou gebeuren als hij op een trein zat die bijna met de lichtsnelheid voortraasde, als manier om zijn relativiteitstheorie uit te leggen. Misschien is de bewering van John F. Kennedy aan een omsingeld West-Berlijn ‘Ich bin ein Berliner’ een voorbeeld dat meer mensen zal aanspreken.

2} Verdieping aanbrengen.

Het scheelt als je meer weet van een onderwerp, dat spreekt voor zichzelf. Meer kennis geeft meer mogelijkheden om relevante informatie te brengen, juist op het moment dat een publiek er behoefte aan heeft. Wie op deze manier een reputatie opbouwt als gezaghebbend in een kennisgebied, ziet zijn voorsprong min of meer vanzelf uitbouwen en verder verdiepen. Zeker tussen het toenemende fake en nepnieuws worden mensen die duidelijk laten zien dat ze weten waarover ze het hebben steeds waardevoller als bron van ‘echte’ informatie.

3} Gevoel hebben voor de context.

Hoe goed de inhoud ook is, zonder gevoel voor de context waarin het moet gedijen is die kennis of vaardigheid waardeloos. Als voorbeeld noemen Gustein en Svioka de experimenten met zelfrijdende auto’s van Google. Op een rechte weg zonder verstoringen kan de automaat zijn weg prima vinden. Maar tijdens een echte autorit gebeurt van alles. Dus moesten complexe omgevingssensoren worden aangebracht aan de buitenkant van de zelfrijdende robot. Net zo gaat het met leveranciers die gevoel hebben voor de context waarin hun klanten moeten opereren. Gaat het om een bedrijf met milieubewuste aandeelhouders dan wordt het verhaal heel anders dan in een bedrijf met een hardcore kapitalist als grootste geldschieter.

4} Emotioneel intelligent zijn.

Het voorbeeld dat de auteurs hier noemen is wat onbegrijpelijk, maar de voordelen van emotionele intelligentie zijn inmiddels overbekend. En niet alleen als het erom gaat een robot te verslaan. Denk alleen maar aan deze wijsheid: de meeste beslissingen nemen we nog altijd op dat oeroude onderbuikgevoel van honderdduizenden jaren geleden…

5} Opleiden.

Kennis bevorderen heeft een hoge vlucht genomen via het internet. Met massive open online courses (MOOCS) en simulatiespelen kunt u zich in bijna elk onderwerp en situatie droogzwemmend bekwamen. Maar dan moet het in de dagelijkse bedrijfspraktijk worden gebracht. En dan is alles vaak net even anders. Trainers, manager en coaches bewijzen dan hun meerwaarde. Een van de toegevoegde waarden van mensen is: verwachtingsmanagement. Iets dat u niet aan een robot kunt vragen. Dat geldt volgens de auteurs ook voor inspelen op tekorten om mensen beter te laten functioneren.

6} Netwerken.

Over het nut van deze vaardigheid is ook al veel bekend. Interessant is het onderscheid dat Gustein en Svioka hier maken tussen mensen met alleen een sterk netwerk zoals familie (heeft iedereen), en mensen met een sterk netwerk en relaties meer op afstand. Deze mensen bewegen zich makkelijker door allerlei organisaties heen. Ze zijn meer gewend aan contacten leggen en onderhouden met mensen die ze vaag kennen. Zo heeft een algemeen directeur meestal veel meer van deze ‘zwakke relaties’ in meerdere branches en beroepen.

7} Gevoel voor ethiek.

Een goed werkend ethisch kompas is nog zo’n blijvend onderscheid tussen mens en machine. Blijvend, want de morele dilemma’s die we elke dag op ons bord krijgen worden niet minder in een complexe wereld. Vaak betekent het kiezen tussen de strop of de kogel. Gustein en Svioka geven hiervan een angstaanjagend voorbeeld in hun artikel. Het punt is: voor zulke dilemma’s zijn geen algoritmes te maken die een machine direct leiden naar de ‘juiste’ beslissing. Wat mensen dan doen, hangt sterk af van de gevoelens in hun onderbuik. Niet per se beter, maar wel begrijpelijker, omdat wij mensen die gevoelens allemaal hebben. En wat we daarbij vooral willen, is begrip en medeleven voor dat dilemma. Allemaal zaken waarin een machine niet kan voorzien.

Zo blijf je het verschil maken!

Terecht stellen Gustein en Svioka aan het eind van hun artikel dat mensen het verschil kunnen blijven maken als ze zich toeleggen op deze diep-menselijke competenties. Waarbij een machine hoogstens de gevolgen van een keuze sneller op een rijtje kan zetten dan een mens. Maar de keuze is een diep-menselijk en dus fundamenteel irrationeel proces, dat alleen door mensen kan worden begrepen. En dus ook alleen door mensen kan worden gedaan. Gelukkig.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Tools
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid