Stelling
"Meer respect en waardering maken een loonsverhoging overbodig."
7
39
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Nieuws 7 Tips voor een betere leercultuur
Nieuws

7 Tips voor een betere leercultuur

Wist u dat? Een normale werkdag kent 480 werkende minuten. Daarvan besteedt u gemiddeld 13 minuten aan uw eigen ontwikkeling. Kennelijk zijn er nog steeds aanzienlijke belemmeringen tegen het principe: werktijd is ook leertijd. In dit artikel vindt u 7 tips om daar wat aan te doen. En om zo leren een normaler onderdeel van het dagelijkse werk te maken. Op weg naar een echte leercultuur.

We besteden niet alleen te weinig tijd aan leren, opleiden en onszelf persoonlijk en professioneel ontwikkelen. De manier waarop vinden velen ook niet erg aantrekkelijk. Meestal gaan we bij elkaar zitten in een ruimte om een uiteenzetting aan te horen van een deskundige. Tijdens, en na afloop is er dan ‘tijd voor vragen’. Kan dat alleen na afloop, dan heet het een cursus. Kan het ook tijdens, dan noemen we het meestal een workshop. Zelfs bijna de helft van de managers (48%) vindt die manier van leren niet erg effectief of efficiënt. Bleek begin dit jaar uit onderzoek van Motivaction.

Leren kan en moet effectiever

Leren moet alleen anders. En we weten ook best wel hoe dat beter en effectiever kan. Ruim zes op elke tien managers leert liever via een game of app waarin zij zelf kunnen bepalen waar en wanneer zij zichzelf trainen als leidinggevende. En 64 procent van de leidinggevenden traint zijn/haar leiderschapsvaardigheden liever vaker en korter dan minder vaak en langer. De belangrijkste vaardigheden die leiders willen ontwikkelen zijn feedback geven en ontvangen, coaching, luisteren en vertrouwen creëren. Wat geldt voor de managers, moet zeker ook gelden voor de medewerkers. Zo leiden FNV en CNV steeds vaker leerambassadeurs op. Dat zijn mensen die op de werkvloer hun collega’s enthousiast maken om verder te leren. Meestal niet door in klasjes te gaan zitten. Maar door van elkaar te leren. Afkijken tijdens het werk, nadoen en waar mogelijk: experimenteren.

We willen een leven lang leren

Werknemers en werkgevers willen wel een leven lang leren. In cao-onderhandelingen wordt vaker aandacht besteed aan duurzame inzetbaarheid. Geld voor duurzame ontwikkeling is opgenomen in steeds meer cao’s en arbeidsvoorwaardenregelingen. Werkgevers willen deze regelingen nog veel zwaarder waarderen in het arbeidsvoorwaardenoverleg en er veel meer aandacht voor vragen, nu kennis de belangrijkste concurrentiefactor is geworden. Afspraken over budgetten voor scholing en ontwikkeling worden standaard-onderdeel van het totale beloningspakket. Budgetten voor duurzame inzetbaarheid blijven van de werknemer, ook als het (bedrijfs-)economisch minder goed gaat. Want het belang van scholing hangt niet af van de conjunctuur en is een medeverantwoordelijkheid van werknemers zelf. Dat klinkt goed, nietwaar?

7 Tips voor een betere leercultuur

Scholing en ontwikkeling wordt alleen maar belangrijker door digitalisering en robotisering. Toch wordt er, ondanks veel goede initiatieven, nog lang niet zoveel aan scholing gedaan als nodig is. De wil is er, het geld ook. En we hebben ook best wel ideeën over hoe het leuker, beter en effectiever kan. Nu moeten we het ook nog zo gaan doen. Zodat al dat opleiden en ontwikkelen ook echt gaat leiden tot langer en beter doorwerken. Dus wordt het tijd voor een betere leercultuur in nog meer bedrijven. Deze 7 tips kunnen daarbij helpen.

1} Geen donderpreken.

Wilt u mensen motiveren om iets wel te doen, zoals werken aan de persoonlijke ontwikkeling of een scholing volgen? Weet dan dat u veel meer bereikt door het positieve resultaat daarvan te benadrukken (de beloning) dan door te benadrukken hoe ellendig iemands leven zal worden als hij dat niet doet (de bestraffing). Pas dus op met vermanende of zelfs bestraffende woorden als iemand geen zin toont in opleiden of ontwikkelen. Vertel liever als een echte leerambassadeur over wat geslaagde voorbeelden van collega’s die een leuker werkend leven hebben gekregen nadat ze meer, andere of nieuwere vaardigheden hebben geleerd.

2} Laat zien dat je het zelf ook doet!

De beste manier om mensen te enthousiasmeren en het belang te benadrukken is door er zelf mee te beginnen. Dat geldt ook voor blijven opleiden en ontwikkelen. Zoek dus de vaardigheden die je zelf graag nog verder wilt ontwikkelen, en vertel waar mogelijk wat je hebt gedaan om verder te komen. Uiteraard inclusief de tegenslagen en blokkades, en hoe je daarmee bent omgegaan. Als mensen vragen ‘hoe het was’ tijdens een cursus of congres, ga dan specifiek in op wat je ervan hebt opgestoken.

3} Vraag het aan anderen.

Vraag collega’s met leuker werk wat zij moesten doen om succes te hebben in hun werk, en welke vaardigheden een goede sollicitatiekandidaat volgens hen zou moeten hebben. De meeste mensen vinden het leuk om op deze manier over hun werk te praten. Uw voordeel: weten wat je echt moet doen om die leukere baan of functie te kunnen krijgen. En vaak hoort u er ook nog bij waar je dat het beste kunt doen.

4} Leren van anderen.

De beste manier om andere vaardigheden en werkwijzen aan te leren is… door het af te kijken bij anderen. En dat het liefst zonder dat die ander het met opzet voordoet. Daar leer je vaak het meeste van. Formele kennis is bij veel dagelijkse problemen niet nodig, en anders zijn er genoeg mogelijkheden om dat bij te spijkeren. Zet eventuele schroom bij dit informele leren opzij: afkijken of meekijken is geen schande of teken van zwakte. Maak er elke dag wat tijd en ruimte voor, zodra de gelegenheid zich voordoet. En wie weinig gelegenheid heeft om van anderen te leren, kan proberen om meer van zichzelf te leren: hoe kijken anderen aan tegen mijn optreden? Hoe heb ik me volgens mijzelf en volgens anderen uit lastige situaties gered? Laat geen gelegenheid voorbij gaan om iets te leren, op wat voor manier dan ook.

5} Leertijd is ook werktijd.

Daar hoort ook bij: genoeg tijd geven om het geleerde snel in praktijk te brengen. Dat doen mensen het liefst eerst in hun dagelijkse werk, dan zien ze het beste wat werkt, en wat niet, en hoe dat het beste kan. Wie iets nieuws heeft geleerd, behoudt die vaardigheden alleen wanneer hij ze vrij snel daarna in de praktijk kan brengen. Oefeningen of praktijksimulaties zijn ook goed, als ze maar realistisch zijn. Het kost eerst meer tijd. Maar dan kunnen de bijgespijkerde werknemers het beter, en relevanter uitleggen aan de anderen.

6} Hou de kennis vast.

HR heeft vaak geen goed inzicht in de besteding van de leerbudgetten. Op veel plekken in het bedrijf wordt versnipperd gedaan aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Waardoor mensen op meerdere plekken bezig zijn met hetzelfde. Leg dus niet alleen centraal vast wat er wordt geleerd, maar ook hoe. Bijvoorbeeld met een centraal leerplatform dat leren binnen de organisatie optimaal facilitieert en belemmeringen wegneemt voor groei en ontwikkeling. Alle leerervaringen, variërend van microlearnings tot klassikale trainingen komen in deze kennisdatabank, samen met de aanbieders en de meningen van de cursisten. Volledig digitaal, dan kan iedereen het makkelijk doorzoeken, op zoek naar geschikte leervormen om samen te werken en elkaar te inspireren.

7} Breek de bureaucratie.

Voordat iemand ‘op cursus’ kan, moet er vaak een veelvoud aan formulieren worden ingevuld en stempels worden gezet. En na afloop van een cursus of congres weet eigenlijk niemand wat men ervan heeft opgestoken. Behalve dat het wel leuk was. Breek de bureaucratie en vaagheid af door tijdens en na elke ontwikkelactiviteit consequent te evalueren hoe het gaat. Hoe snel verloopt de aanmelding, is elke stap in dat proces echt nodig zo, of kan het ook anders? De vraag: wat kunnen we hiervan leren moet je voortdurend stellen. In uw permanente zoektocht naar manieren waarop opleiden en ontwikkelen nog effectiever kunnen, zodat een echte leercultuur ontstaat in uw organisatie.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid