Stelling
"Mensen raken niet gestrest van het werk, maar van de collega's."
24
12
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Aanpak werkstress: drie best practices
Arbeidsomstandigheden

Aanpak werkstress: drie best practices

Stress-schaal in het rood

Maar liefst een op de zes werknemers kampt met burn-outklachten. En ruim 35 procent van het werkgerelateerde verzuim wordt veroorzaakt door werkstress. Hoe ga je als HR werkstress in de organisatie effectief te lijf? Drie HR-managers aan het woord.

Het stoplicht ging van de één op de andere dag op rood. Vorige week leek er nog niet zoveel aan de hand. Natuurlijk was de werknemer af en toe wel eens moe en een beetje afwezig. Maar hij leek over het algemeen wel goed in zijn vel te zitten. Vanochtend was daar plotseling het bericht: burn-out. De vijfde al dit jaar. Hij is er zeker drie maanden uit, dus zijn werkzaamheden moeten worden overgenomen door de rest van het team. De werkdruk neemt alleen maar toe voor de rest, het werk moet toch af en de deadline nadert.

Vijfde burn-out in een jaar

Zo langzamerhand is werkstress een aanhoudende zorg in de dagelijkse praktijk van de HR-manager. Het aantal werknemers met burn-outklachten neemt gestaag toe. Waar in 2015 nog 13 procent van de werknemers last had van burn-outklachten, is dit in 2018 gestegen naar ruim 17 propcent. Dat betekent dus dat gemiddeld ongeveer 1 op de 6 werknemers in uw bedrijf last heeft van burn-outklachten. Dan moet je denken aan emotionele uitputting of oververmoeidheid na een dag werken. Dit blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor uw organisatie. Oververmoeide of gestresste werknemers presteren minder en maken sneller fouten.

Zorg voor 1 verzuimgeval op elke 3

Vorig jaar kwam ruim 1 op elke 3 gevallen van werkgerelateerd verzuim (35,3%) door werkstress. Dat constateert CZ in de whitepaper Werkstress: hoe pak je dat effectief aan? In de meer stressgevoelige sectoren zoals het onderwijs ligt dit percentage zelfs nog hoger. Dus meer dan een derde deel van alle verzuim komt door werkstress. Naast dat het een groot deel van het verzuim veroorzaakt, zijn de gevolgen ook nog eens lang voelbaar. Want waar een werknemer gemiddeld 16 dagen thuis zit in geval van verzuim, zit een werknemer bij verzuim door werkstress gemiddeld bijna 55 dagen thuis.

Aan de slag met werkstress

Het is dus hoog tijd om als HR-manager gezondheidsmanagement op de agenda te zetten en actief aan de slag te gaan met werkstress in de organisatie. Preventie is daarbij het sleutelwoord: de juiste interventie op het juiste moment inzetten. Drie HR-managers doen uit de doeken hoe zij de eerste stappen zetten om werkstress in hun organisatie aan te pakken.

Aanpak Fokker

“Wij zijn ons bewust van de urgentie om het thema werkstress op te pakken”, zegt Hanco van Geest, director Compensation and Benefits, Fokker Technologies. In de afgelopen jaren heeft Fokker in de etalage gestaan en was de baanonzekerheid hoog voor onze medewerkers, terwijl sommigen hier al 24 jaar werkten. Ook een recente reorganisatie heeft de nodige stress veroorzaakt. Maar daarom zijn we ook actief aan de slag gegaan met werkstress. Zo meten we zelf stressniveaus en proberen we te sturen op stress en energiebronnen in de organisatie. We focussen ons momenteel op het bespreekbaar maken van stress tussen werknemers en werkgever.”

Aanpak Booking.com

“Ruim driekwart van onze werknemers bestaat uit expats”, zegt Frenk van der Linden, HR-adviseur Booking.com. “Ze komen naar Nederland met veel ambitie en de drive om hard te werken. In een compleet nieuwe omgeving hebben zij en hun partners vaak moeite om te aarden in onze Nederlandse cultuur. Deze onbekende omgeving biedt weinig sociale support en zorgt voor eenzaamheid, die kan leiden tot verhoogde stress.”

Snel uit het jasje groeien

Daarnaast groeit het bedrijf enorm hard en is de werkdruk vaak hoog, met name in het hoogseizoen, weet van der Linden. En dat zorgt natuurlijk ook voor een hoge mate van stress bij de werknemers. “Om stress te voorkomen en te verminderen proberen wij zowel stress- als energiebronnen te sturen. Zo bieden wij werknemers veel vrijheid in werktijden. Ook hebben wij een programma voor partners van werknemers, om ze te helpen aarden in de nieuwe cultuur of bij het vinden van een baan hier.”

Aanpak Desso

“Werkstress is één van de belangrijkste gezondheidsthema’s binnen Desso”, zegt HR-manager Joris Bressers. “Vaak veroorzaakt door een combinatie van werk- én privéfactoren en doordat werknemers 100 procent geven en geen grenzen stellen in het behalen van targets. In het verleden waren we reactief in het aanpakken van verzuim, maar nu zijn we actief aan de slag gegaan met het oppakken van BRAVO-thema’s: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Zo hebben we gekozen voor een nieuwe cateraar met gezondere producten, zijn er hardloopgroepjes gestart om meer te bewegen en heeft 30 procent van de werknemers wel eens meegedaan met een workshop of activiteit. Al houd je natuurlijk altijd een groep die niet mee wilt doen.”

Bedrijfspsycholoog

Bressens meldt dat Desso sinds kort ook een eigen bedrijfspsycholoog heeft, met name voor als er psychische klachten ontstaan. “Via deze psycholoog hebben we ook diverse preventieve interventies ingezet, zoals trainingen op time-management, omgaan met perfectionisme en yoga-workshops. Maar met enkel een training ben je er natuurlijk nog niet. En de oplossingen moeten wel passen bij jouw organisatie. Al met al hebben we het reactieve deel goed op orde en maken we stappen in preventie van werkstress. Hiervoor moeten we als HR wel de kar trekken, maar we weten gewoon dat een aanpak op een gezonde levensstijl werkt en positieve gevolgen heeft voor de gezondheid van werknemers.”

Meer informatie

Lees het hele artikel op PW. en lees meer over werkstress in het uitgebreide dossier Gezondheidsmanagement op PWnet.nl.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Arbeidsomstandigheden, cases, Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid