Stelling
"Ik kan makkelijker 'nee' zeggen als ik thuiswerk."
0
0
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Hoe kom je erop!?
Anders werken

Hoe kom je erop!?

Creatieve mensen maken producten en diensten die anderen niet zo snel, beter of goedkoper kunnen namaken. Daarom houden bedrijven van creativiteit: het kan je een concurrentievoordeel opleveren. Maar creativiteit, dat is toch van nature niet te plannen of in te dammen?

Onder druk worden veel dingen vloeibaar, dat is bekend. Aan creatieve oplossingen voor werken op (minstens) anderhalve meter afstand van elkaar geen gebrek, in deze crisistijden. Zoals een fysiotherapeut die virtuele behandelingen geeft (knijp zelf in je arm), en een huisartsenpost die consulten via Skype en portal doet: laad zelf wat foto’s van je ‘verschijnselen’ op. Enkele maanden geleden nog bleek uit een onderzoek van UWV dat werkgevers het probleemoplossend vermogen van werknemers als een van de belangrijkste eigenschappen zien.

Creativiteit als belangrijke soft skill

Bedrijven en organisaties die creatieve mensen zoeken, doen er dus goed aan om nog beter op te letten in deze crisistijden. Creativiteit wordt gezien als een van de belangrijkste eigenschappen voor toekomstige VUCA-tijden. Je werkwijze snel kunnen aanpassen op de omstandigheden zijn naast sociale, communicatieve, creatieve vaardigheden de soft skills van de toekomst.

5 Tips voor meer creativiteit in de zaak

Goed, maar creatief op commando: dat werkt natuurlijk niet. Een bedrijfsorganisatie die creatiever wil worden, kan wel werken aan een creatievere bedrijfscultuur. En daar zijn ook geen standaard-recepten of aftiklijstjes voor die gegarandeerd leiden naar dat ene idee waar niemand anders op is gekomen. Hoe werk je dan aan meer creativiteit in het bedrijf? Gebruik je inspiratie, zouden we zeggen. Natuurlijk zijn er ook wat acties en interventies te benoemen die je op weg helpen.

1} Wat is het nut?

Zowel de directie als de werkvloer moet doordrongen zijn van het belang van meer creativiteit in onze manier van werken. Zien niet genoeg mensen er het nut van, dan is het trekken aan een dood paard. Welke meerwaarde kan creativiteit opleveren voor ons, in welke situaties is dat juist belangrijk? Enkele treffende voorbeelden zetten mensen meestal wel aan het denken.

2} Zoek enkele culturele aanjagers

Als met elke verandering: er zijn altijd wat mensen die deze kar wel willen trekken. Dat zijn meestal de mensen die zich direct aangesproken voelen toen je het idee lanceerde (zie punt 1). Zeker als ze zelf spontaan met wat voorbeelden en ideeën komen van creatieve meerwaarde bij andere organisaties. Nu wordt het tijd om het creatieve proces van tijd-tot-tijd opnieuw op te porren.

3} Out-of-the-box denken

Iedereen kan creatief zijn. Maar veel mensen schamen zich een beetje voor hun invallen. “Zo opzienbarend is dat toch niet”, hoor je dan vaak. Toch moet je er maar opkomen, denken anderen dan. Dat proces (creatieve invallen krijgen) valt te trainen, net als elke denkspier. Een bekende techniek is benchmarking: waar doen ze soortgelijk werk, en hoe doen ze het daar? Bekend is de vergelijking tussen de incheckbalies op vliegvelden en de receptie van hotels of ziekenhuizen. (Kende je die nog niet?) Of het koken voor grote groepen mensen in grote restaurants en verzorgingshuizen, of bij cateraars voor vliegtuigen of sportevenementen. Iets lastiger is de opdracht: verzin zo veel mogelijk toepassingen voor een baksteen. Of een stukje schuimrubber. Improviseren maar.

4} Fouten maken moet

Iemand die nooit fouten maakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd. Dat heeft Albert Einstein ooit gezegd. Vele andere grote denkers, theatermakers en musici hebben dezelfde principes. Fouten maken moet, alleen daar leer je echt wat van. De medewerker met de grootste mislukking of de meeste fouten verdient een prijs. Wie zijn werk perfect doet, vertrouwt teveel op zijn routine. En is dus hard toe aan iets nieuws, want hij of zij leert niets meer. Maar ‘zomaar’ met iets nieuws beginnen is erg lastig. Het vraagt om moed. Toch zie je het soms mensen doen. Ze klimmen op een zeepkist, houden voor het eerst van hun leven een speech of presentatie, gaan voor de camera staan, draaien mee in de bezorgdienst of worden een dag kantinemedewerker. Bijna zonder uitzondering zeggen ze dat het een leerzame ervaring was.

5} Volhouden ‘within-the-box’

Creativiteit is 1 procent inspiratie en 99 procent transpiratie. Dat merkte Edison toen hij zijn uitvinding, de gloeilamp aan de man wilde brengen. Veel briljante ideeën blijven jarenlang ongebruikt in de kast of op de plank liggen. Kan niet, mag niet, onuitvoerbaar, te duur, etc. Iets anders doen is, net als alle verandering nooit makkelijk. Je hebt er veel uithouding en volharding bij nodig. De juiste motivatie om het nu eens echt anders aan te pakken is daarbij onmisbaar. Zoals een (Corona)crisis, die veel mensen dwingt om nu eens echt anders te gaan werken …



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws, Tools
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid