Stelling
"Ik hou werk en privé liever strikt gescheiden."
32
19
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken De betere waardering in 3 valkuilen en 3 laddertjes
Gezonder werken

De betere waardering in 3 valkuilen en 3 laddertjes

Erkenning en waardering uitspreken is niet zo eenvoudig. Managers slaan de plank al snel mis, en dan had je beter niks kunnen zeggen. Want de waardering voor iemand die wel waardering uitspreekt valt vaak tegen, ook bij de mensen die de pluim krijgen. Een Nuchtere Nederlander zijn helpt ook niet.  Toch motiveert goed uitgesproken waardering enorm. Hier zijn 3 valkuilen, en 3 manieren om goede prestaties beter op waarde te schatten.

Waardering is belangrijk voor werkende mensen. Het motiveert, je voelt je meer betrokken bij je werkgever en meer bevlogen voor je werk. Acht van elke tien werknemers verandert van baan als hij of zij het niet in voldoende mate krijgt. Maar nog belangrijker dan waardering krijgen, is het op de juiste manier krijgen. Weet management trainer Ron Carucci uit eigen ervaring. Hij vraagt ernaar aan het begin van elke training in leiderschap. “Heb je ooit weleens een niet-passend compliment gehad van je leidinggevende?” Vraagt hij zijn cursisten. Twee derde steekt zijn hand op. De meest gehoorde reacties? “Het was niet oprecht, de manager wist niet waar hij het over had.”

Managers motiveren niet

Je kunt mensen niet motiveren met een compliment, stelt Carucchi. Het is geen recept uit een kookboek. Managers kunnen hun mensen goed beschouwd helemaal niet motiveren. Dat motiveren moeten de mensen toch echt zelf doen. Zij kiezen er zelf voor om gemotiveerd te raken, om er een schepje bovenop te doen, er nog harder tegenaan te gaan. Ze doen dat alleen wanneer de omstandigheden passend zijn. En aan die omstandigheden kunnen leidinggevenden wel veel doen.

3 Niet-gemeende complimenten

Helaas blijven veel managers motiveren als aangeleerde techniek hanteren, weet Carucchi. Daarom geeft hij in een zeer leesbaar en informatief artikel op HBR, met de uitdagende titel ‘What Not to Do When You’re Trying to Motivate Your Team’ eerst drie valkuilen waar deze instrumentele motivators in tuinen. Voor de meesten zal het een feest van herkenning zijn.

1} Het snelle complimentje.

Iedereen kent het wel: de manager steekt zijn hoofd om de deur en roept: ‘Hee goed gedaan die snelle levering van vorige week’. Of: ‘Leuke omzetstijging gehaald, vorige maand, ga zo door!’ En weg is hij weer. Misschien nog onder de kreet ‘ik kom hier later op terug.’ Op degene aan wie het ‘compliment’ was gericht (als die het al herkent) komt het onpersoonlijk en ongeïnteresseerd over. En als het echt een goede prestatie was (kan best!), dan is dit volstrekt onvoldoende als waardering of als motivatie.

2} Ik verzin wel even wat.

Werkdruk en tijdgebrek kunnen zorgen voor overlopende hoofden bij managers. Dan schiet ze op het laatste moment te binnen dat ze nog wat moeten doen aan de motivering bij die goede vent of vrouw. Dus laten ze omstandig weten dat ze die goede prestatie expliciet onder de aandacht hebben gebracht tijdens de laatste MT-vergadering. De meeste medewerkers weten dat het onzin is. Sommigen reageren heel gevat, door de geste uitgebreid te waarderen met een ‘o wat goed zeg, dank je wel!’ Zo’n toneelstukje vermindert het vertrouwen tussen medewerkers en leidinggevenden.

3} Overdrijven.

Uit schuldgevoel omdat ze te lang hebben verzuimd om iets positiefs te zeggen over de inzet van een goed presterende werknemer schieten sommige managers door in het andere uiterste. ‘Dit is echt fan-tas-tisch. Zonder jou hadden we dit noooit gered!’ Nog erger is het volgens Carucchi als de manager iemand overlaadt met dergelijke ‘complimenten’ ten overstaan van iedereen. ‘Graag een applausje voor Jantien omdat ze gisteravond tot tien uur heeft overgewerkt aan die presentatie!’

Wat is hier mis mee?

Waardering is toch waardering, zou je kunnen zeggen. En managers zijn ook maar mensen, ze vergeten weleens wat. Maar volgens Carucchi zijn dit geen echte complimenten omdat ze niet zijn gericht op degene aan wie ze zijn gericht. De manager probeert hiermee vooral zichzelf in het zonnetje te zetten. Of zijn eigen falen te verdoezelen. Er gaat zo geen enkele motiverende werking uit van het compliment, en daar gaat het uiteindelijk om.

3 Complimenten met meer betekenis

Gelukkig zijn er ook manieren om complimenten te geven die wel motiverende werking hebben. En dat komt dan vooral omdat ze echt wat betekenen voor degene die ze krijgt. Dat kan (onder meer) met een van de volgende drie manieren van complimenteren.

1} Hoe heb je dat gedaan?

Leidinggevenden die alleen maar vragen naar de herkomst van een bepaalde prestatie lijken kritiek te leveren. Essentieel is dus om eerst te erkennen dat het gaat om een goede, of uitzonderlijke prestatie. Begin dus altijd met ‘Goed zeg! Dat is een goede prestatie.’ Of soortgelijke woorden. Laat vervolgens de aanstichter van dat goeds in eigen woorden vertellen hoe hij of zij dat heeft aangepakt. Daarmee geeft het bedrijf de bevestiging dat juist deze prestatie of inspanning van deze persoon er toe doet. (Dan moet het ook inderdaad echt een bijzondere of buitengewone prestatie zijn.) Die erkenning motiveert enorm. En door oprecht te luisteren naar het persoonlijk relaas van de medewerker leert de manager ook zijn of haar sterke en zwakkere kanten beter kennen.

2} Hier heeft de hele organisatie wat aan!

Vooral mensen in uitvoerende functies zien vaak niet waarom een prestatie bijzonder is. Daarom motiveert het ze vaak extra als de manager expliciet aangeeft wat de afdeling, het onderdeel of het hele bedrijf eraan heeft. Een voorbeeld, vertaald naar deze thuiswerktijden: een systeembeheerder installeert snel en goed een nieuwe app voor videovergaderen. Niet alleen is dat een knap staaltje toegepaste technische kennis, het bedrijf profiteert omdat het goed kan blijven overleggen waardor snellere, betere acties mogelijk zijn. De meerwaarde voor een groter geheel duidelijk maken geeft aan waarom die ene prestatie er toch zoveel toe doet.

3} Inspanningen erkennen.

Elk voordeel hep zijn nadeel, zou je met Cruyff kunnen zeggen. Elke bijzondere prestatie vraagt eerst om een bijzondere, of extra inspanning. In tijd, geld, uithoudings- of doorzettingsvermogen. Minder vrije tijd, je gezin verwaarlozen, uitgeput raken, slecht slapen, kans op vernedering en verwijt, mogelijk zelfs demotie of ontslag na een mislukking: als het bijzonder is, zijn er altijd risico’s genomen. Een manager doet er goed aan om dit te erkennen, al zal de goede presteerder dit bijna altijd wegwuiven. Maar ondertussen motiveert die erkenning veel mensen enorm. Het is vanzelfsprekend dat het bedrijf dit waardeert. En het laat zien dat dit bedrijf eerlijk kan omgaan met zijn mensen. Dat schept vertrouwen, versterkt de band met de organisatie en geeft duurzame inzetbaarheid.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Gezonder werken, Nieuws, Rendement op arbeid, Tools
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid