Stelling
"Werkdruk los je alleen op door verwachtingen beter te managen."
6
17
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Basics van DI Met dynamisch werken leeft u gezonder
Basics van DI

Met dynamisch werken leeft u gezonder

enthousiast blijven bewegen

Langzaam maar zeker gaan we door de bocht: gezond leven is niet alleen de verantwoordelijkheid van elke werknemer. De werkgever heeft er ook een belang bij: dus mag hij zich ‘best’ bemoeien met de leefstijl van zijn mensen. Maar we trekken de grens bij privéproblemen, overgewicht en overmatig alcohol drinken. Maar onze manier van werken hoort ook bij die leefstijl. Daar kunnen u en uw collega’s zelf wat aan doen: bijvoorbeeld met dynamisch werken.

De taboes tegen bemoeienis van de werkgever zijn vrij duidelijk: 78 procent van de medewerkers vindt dat privéproblemen voor hun eigen rekening komen. Zoals overgewicht, teveel roken en drinken. Niet elke werkgever houdt zich aan die scheidslijn. Bas van der Veldt, algemeen directeur van AFAS Software erkent dat het in Nederland niet gebruikelijk is om tegen een medewerker te zeggen dat hij of zij meer zou moeten sporten of zou moeten stoppen met roken. Maar: “Dat doen wij wel. Wij zijn echt betrokken bij onze medewerkers, en ja, dat gaat misschien verder dan in een traditionele werkrelatie.”

Liever preventie

Wat mag de werkgever dan volgens de meeste werknemers wel? Meehelpen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Peter Kuijt, kennismanager Talent Management bij Visma – Raet herkent die trend naar voorkomen is beter dan genezen: “Dat heeft enerzijds te maken met de behoefte van mensen zelf, die graag gezond bezig zijn, maar ook vanuit werkgeversperspectief is het belangrijk om gezonde werknemers te hebben die lang meegaan.”

Gezond werken is dagelijkse kost

De helft van de directieleden vindt dat het hun taak is om op de gezondheid van de eigen mensen te letten. De helft van de werknemers vindt het ook prettig als de leiding aandacht heeft voor het welzijn. Maar dan wel in tijd en geld, graag. Niet alleen met die gezonde lunch en dat abonnement op de sportschool. Ook in de manier van werken zelf, elke werkdag opnieuw, kan nog veel worden verbeterd.

Zitten is het nieuwe roken

Bijvoorbeeld door vaker op te staan. Want, diverse onderzoeken wijzen het keer op keer uit: Nederlanders zitten het meest van alle Europeanen. Bijna de helft zit gemiddeld 7 uur of meer per dag. Onder de Duitsers en Belgen is dit nog geen 6 uur per dag. Zo’n 63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft blijft zelfs de hele dag binnen. Bij de afdelingen Sales, Media, Marketing (60%) en Financiën (54%) zitten de meeste ‘plakkers’. Nederlanders zitten bovendien ook nog eens 85 procent van hun vrije tijd.

Met dynamisch werken valt u af

Veel zitten levert allerlei gezondheidsproblemen op en kan zelfs leiden tot vroegtijdige sterfte. Veel zitten betekent ongelukkige, overwerkte en minder tevreden werknemers, wat negatief werkt heeft op de productiviteit. Om te zwijgen over verhoogde risico’s op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Het is dus echt belangrijk om vaker van die bureaustoel te komen en te bewegen. Niet voortdurend, maar afwisselend. Hoe doet u dat? Met dynamisch werken. Dat betekent onder (veel) meer vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, mini-pauzes en lunchwandelen.

Zitten en staan

Maar zeker niet: de hele (werk)dag staand doorbrengen. Ook dat is niet goed voor de gezondheid, laten andere onderzoeken zien. Werknemers die de hele dag staan tijdens hun werk en niet de mogelijkheid hebben dat werk zittend te verrichten, maken een dubbel zo grote kans op hart- en vaatziekten. Vergader en telefoneer dus soms staand, dan weer zittend. Neem regelmatig pauzes, ga lunchwandelen of neem een kantoorhond. En laat dat beest maar staan terwijl u na het uitlaten weer neerzijgt in die kantoorstoel.

Staanders bewegen meer

Zes uur per dag staan in plaats van zitten maakt de kans op een beroerte, hartaanval en diabetes kleiner. Dat concludeert een onderzoeksteam uit Amerika en Spanje na een analyse van 46 onderzoeken bij 1200 werknemers. Uit de studie blijkt dat mensen die staan per minuut 0,15 kilocalorieën meer verbranden dan wanneer ze zitten. Iemand van 65 kilogram verbrandt dan dik 50 kilocalorieën extra per dag. Op jaarbasis scheelt dat 2½ kilo. En dat is minimaal, want wie staat beweegt meestal ook meer. Al is het maar ijsberend. U loopt even ergens heen, u pakt vaker iets. De extra spieractiviteit wordt ook in verband gebracht met een kleinere kans op een hartaanval, beroerte en diabetes.

Dynamisch werken helpt uw vitaliteitdynamisch bewegen op het bureau

Er zijn heel veel manieren om meer te bewegen. En dat voorkomt niet alleen voortijdige sterfte, maar zorgt er ook nog eens voor dat je productiever én creatiever bent. Bewegen is essentieel om vitaler te worden. Hiertoe kan de werkgever fitness bevorderen en stimuleren, door het zelf aan te bieden, door tijd beschikbaar te stellen of door abonnementen op sportscholen en gezondheidstrainingen te stimuleren.

Vaker afwisselen

Dynamisch werken is een belangrijk onderdeel van dit gezondheidsbeleid. Het betekent niet zittend of staand werken, maar allebei. Vaker korte pauzes nemen, waarin u opstaat en even iets anders doet of naar een collega loopt (liefst op een andere afdeling, die met iets heel anders bezig is), kleine drinkbekers gebruiken, de lift uitbannen, en lunchwandelen.

Zelfkennis

Dynamisch werken heeft niet alleen te maken met beweging tijdens het werken. Het gaat ook over zelfkennis. Weten op welke tijden u het productiefst bent, en dan het lastigste werk doen heeft er ook mee te maken. Inclusief vermijden van uitstelgedrag, en negeren van apps, mails, berichten en verzoekjes van collega’s. Makkelijker gezegd dan gedaan, want wie wil er onvriendelijk overkomen? Bovendien zijn we bij drukte van nature geneigd om de kleinere, of eenvoudige taken eerst ‘even’ te doen. Maar het resultaat van die ‘laaghangend fruit’-strategie is dat de grootste klussen (de olifant volgens Elke Geraerts) aan het eind van de dag nog vrolijk wachten.

Gezond als gezonde verslaving

Doel van al dat springerige gedrag de hele dag is om van gezondheid een chronische verslaving te maken, iets waar je regelmatig wat aan moet blijven doen omdat je je anders slecht gaat voelen. Bevoogding of betutteling van de werknemer is niet de bedoeling; bewustzijn van het probleem en delen van de verantwoordelijkheid voor de eigen gezondheid is dat wel.

Stretchen!

En voor hen die deze mogelijkheden niet (echt) hebben, luidt het devies: regelmatig strekken en rekken. Want dit stretchen vermindert de stress op de spieren. En wat moeten de kantoorwerkers die zich net hebben aangeleerd staand te werken aan een bureau? Ook hier luidt: afwisseling baat. Voor hen die staand werk afwisselen met zitten (bijvoorbeeld door een in hoogte verstelbaar bureaublad) is het risico nul.

Meer tips en inspiratie!

Nog meer inspiratie nodig om in beweging te blijven? Herinner u deze 10 tips voor meer beweging tijdens uw werk!



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Basics van DI, Gezonder werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid