Stelling
"Ik doe het moeilijkste werk altijd aan het eind van de ochtend."
7
42
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Gezonder werken Met dynamisch werken leeft u gezonder
Gezonder werken

Met dynamisch werken leeft u gezonder

enthousiast blijven bewegen

Langzaam maar zeker gaan we door de bocht: gezond leven is niet alleen de verantwoordelijkheid van elke werknemer. De werkgever heeft er ook een belang bij: dus mag hij zich ‘best’ bemoeien met de leefstijl van zijn mensen. Maar we trekken de grens bij privéproblemen, overgewicht en overmatig alcohol drinken. Wat mag de werkgever dan wel? Meehelpen om gezondheidsproblemen te voorkomen. Niet alleen met die gezonde lunch en dat abonnement op de sportschool. Ook in de manier van werken zelf, elke werkdag opnieuw, kan nog veel worden verbeterd. Bijvoorbeeld door vaker op te staan.

Diverse onderzoeken wijzen het keer op keer uit: Nederlanders zitten het meest van alle Europeanen. Bijna de helft van de Nederlanders ouder dan 15 jaar (45,6%) zit gemiddeld zeven uur of meer per dag. Onder de Duitsers en Belgen is dit nog geen 6 uur per dag. Zo’n 63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft van u blijft ook de hele dag binnen. Bij de afdelingen Sales, Media, Marketing (60%) en Financiën (54%) het grootste aandeel medewerkers aan zijn bureau is gebonden. Nederlanders zitten bovendien ook nog eens 85 procent van hun vrije tijd. Veel zitten betekent ongelukkige, overwerkte en minder tevreden werknemers, wat negatief werkt heeft op de productiviteit. Om te zwijgen over verhoogde risico’s op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.

Met dynamisch werken valt u af

Veel zitten levert allerlei gezondheidsproblemen op en kan zelfs leiden tot vroegtijdige sterfte. Het is dus echt belangrijk om vaker van die bureaustoel te komen en te bewegen. Niet voortdurend, maar afwisselend. Hoe doet u dat? Met dynamisch werken. Dat betekent onder (veel) meer vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, mini-pauzes en lunchwandelen. Maar zeker niet: de hele (werk)dag staand doorbrengen. Ook dat is niet goed voor de gezondheid, laten andere onderzoeken zien. Werknemers die de hele dag staan tijdens hun werk en niet de mogelijkheid hebben dat werk zittend te verrichten, maken een dubbel zo grote kans op hart- en vaatziekten. Vergader en telefoneer dus soms staand, dan weer zittend. Neem regelmatig pauzes, ga lunchwandelen of neem een kantoorhond. En laat dat beest maar staan terwijl u na het uitlaten weer neerzijgt in die kantoorstoel.

Staanders bewegen meer

Zes uur per dag staan in plaats van zitten maakt de kans op een beroerte, hartaanval en diabetes kleiner. Dat concludeert een onderzoeksteam uit Amerika en Spanje na een analyse van 46 onderzoeken bij 1200 werknemers. Uit de studie blijkt dat mensen die staan per minuut 0,15 kilocalorieën meer verbranden dan wanneer ze zitten. Iemand van 65 kilogram verbrandt dan dik 50 kilocalorieën extra per dag. Op jaarbasis scheelt dat 2½ kilo. En dat is minimaal, want wie staat beweegt meestal ook meer. Al is het maar ijsberend. U loopt even ergens heen, u pakt vaker iets. De extra spieractiviteit wordt ook in verband gebracht met een kleinere kans op een hartaanval, beroerte en diabetes.

Dynamisch werken helpt uw vitaliteit

Er zijn heel veel manieren om meer te bewegen. En dat voorkomt niet alleen voortijdige sterfte, maar zorgt er ook nog eens voor dat je productiever én creatiever bent. Bewegen is essentieel om vitaler te worden. Hiertoe kan de werkgever fitness bevorderen en stimuleren, door het zelf aan te bieden, door tijd beschikbaar te stellen of door abonnementen op sportscholen en gezondheidstrainingen te stimuleren. Doel is om van gezondheid een chronische verslaving te maken, iets waar je regelmatig wat aan moet blijven doen omdat je je anders slecht gaat voelen.

Stretchen!

En voor hen die deze mogelijkheden niet (echt) hebben, luidt het devies: regelmatig strekken en rekken. Want dit stretchen vermindert de stress op de spieren. En wat moeten de kantoorwerkers die zich net hebben aangeleerd staand te werken aan een bureau? Ook hier luidt: afwisseling baat. Voor hen die staand werk afwisselen met zitten (bijvoorbeeld door een in hoogte verstelbaar bureaublad) is het risico nul.

9 tips voor dynamisch werken..

Denk ook nog even aan deze ‘goude oude’ tips voor dynamischer werken:

  • Loop naar die collega toe zodra hij vrij is, in plaats van een mail te sturen.
  • Ga naar het toilet op een andere etage, of in een ander deel van het gebouw.
  • Telefoon? Loop even naar een rustiger hoekje, dat is voor de collega’s ook aangenamer.
  • Doe echt iets heel anders tijdens een pauze, ook al is het maar even en is de pauze kort.
  • Gebruik een kleine drinkbeker in plaats van een grote, dan moet u vaker lopen om hem te vullen. Stop er ook water in, dat is beter dan koffie of thee.
  • Neem altijd de trap in plaats van de lift, zeker als u naar beneden moet.
  • Laat de snacks en koekjes staan, ook als u ‘trek’ heeft. Probeer om ze te vervangen door gezonde snacks, zoals komkommer of (ongekookte) bloemkool met een beetje dipsaus. Suiker is erger dan roken, en het zit echt overal in.
  • Vergaderen en overleggen doet u op ergonomisch kantoormeubilair, zoals zitkrukken of balstoelen, waar je van af valt (letterlijk) als je even niet oplet. Goed voor de beenspieren.
  • Vaker kort opstaan tijdens al het werk (inclusief denken en vergaderen) om even te bewegen helpt de concentratie.

.. en nog 10 erbij!

Nog meer inspiratie nodig om in beweging te blijven? Herinner u deze 10 tips voor meer beweging tijdens uw werk!



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Gezonder werken, Nieuws
E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid