Stelling
"Oudere werknemers willen liever niet met pensioen. Ze zijn een werkend leven gewend."
17
52
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden Grip krijgen op burn-out: 6 aandachtspunten
Arbeidsomstandigheden

Grip krijgen op burn-out: 6 aandachtspunten

Werkplek

Het klinkt inmiddels bekend: wie zich op zijn werk voortdurend uitgeput, boos, ondergewaardeerd en gekortwiekt voelt, is hard op weg naar een burn-out. Opzeggen en een andere baan zoeken ligt voor de hand, zeker in de ruime arbeidsmarkt van nu. Maar is dat inderdaad het beste? Of komen die problemen na korte tijd dan weer terug in de volgende baan, net zoals na een minder geslaagde vakantie?

Elizabeth Grace Saunders is time management coach in de VS. Wij zouden haar een professional organizer noemen. Ze heeft vele klanten begeleid met burn-outverschijnselen. Uit die praktijk heeft ze in een artikel op HBR zes aandachtsgebieden benoemd waardoor sommige mensen met een aanstaande burn-out weer blijer kunnen worden in hun huidige baan. Sommige mensen. Want soms is de kloof tussen je eigen persoonlijkheid en de kenmerken van de baan te groot geworden. En dan is een overstap inderdaad de betere oplossing.

6 Aandachtspunten om weer gelukkig te worden met je huidige werk

1} De werkdruk.

Bij ruim de helft van de Nederlandse werknemers neemt die toe, en het is ons grootste hoofdbreken, bleek uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, in opdracht van CNV Vakmensen. Je moet het zodanig druk hebben, stelt Saunders, dat je al het werk afkrijgt dat je moet doen, en nog voldoende tijd overhoudt voor pauzes en herstel, en voor persoonlijke groei, opleiding en ontwikkeling. U moet dus, vat ze het zelf samen, een gevoel van balans hebben in uw hele bestaan.

Grip krijgen op uw eigen tijd

Wie dat niet, of niet voldoende heeft, zit dus in een onbalans en voelt zich zoals beschreven in de inleiding. Nu is Saunders professionele organizer, dus ze komt met wat tips uit haar eigen praktijk waarmee u zelf kunt beoordelen of uw leven nog wel goed in balans is. Wie dat wil weten vraagt zich het volgende af:

  • Kan ik voldoende plannen wanneer ik welk werk doe?
  • Kan ik  zelf voldoende prioriteiten aanbrengen in mijn werk?
  • Kan ik taken delegeren?
  • Kan ik op tijd ‘neen’ zeggen tegen werk dat ik er nu niet meer bij kan hebben?
  • Kan ik op tijd stoppen met een taak die voldoende is afgewerkt?

Met deze vragen krijgt u zelf meer grip op uw eigen tijdsindeling, stelt Saunders. Zij zou het moeten weten. Vooral de perfectionisten onder ons, en de mensen die anderen graag een plezier doen zouden hier strak(ker) de hand aan moeten houden, suggereert ze.

2} Te weinig autonomie.

Wie het gevoel heeft dat hij of zij wordt geleefd op zijn werk, omdat hij zelf amper kan bepalen wanneer wat moet gebeuren en hoe, moet zich afvragen waar die gevoelens vandaan komen. Komt het omdat je op elk uur van de dag en nacht klaar moet staan om berichten, mails en apps van de leidinggevende te beantwoorden? Zijn er elke dag weer andere prioriteiten waardoor er nooit iets af komt? Of is er gewoon niet genoeg menskracht, technische ondersteuning of onvoldoende hulpmiddelen om het werk op tijd af te krijgen? Pas wanneer je die onderliggende oorzaak hebt opgespoord, is het mogelijk om er iets aan te doen. Zoals bereikbaarheidstijden afspreken. Of de prioriteiten op het werk een periode vast zetten. Duidelijker aangeven wat nodig is om dat werk binnen die tijd gedaan te krijgen.

3} Onvoldoende waardering.

Niet alleen geld, vooral ook schouderklopjes, pluimen en andere onstoffelijke blijken van ‘goed gedaan’ zijn erg waardevol voor iedereen. Wie zich onvoldoende gewaardeerd voelt, moet volgens Saunders eerst precies bepalen waar dat aan ligt. Is het (toch) het salaris, dan moet daarover worden onderhandeld. Of over een promotie, of een (prestatie)bonus. Is het niet zozeer het geld, denk dan eens aan meer compensatie in vrije tijd voor al dat overwerk van de afgelopen maand. Wat zou je het gevoel terug kunnen geven dat het toch echt wel de moeite waard is om hier te blijven werken?

4} Relaties.

De collega’s en de chef kunnen de meesten van ons niet zelf uitzoeken, stelt Saunders terecht. Maar de kwaliteit en intensiteit van het contact met ze, daar kan je zelf wel veel aan doen. Vaak zit het in kleine dingen, zoals oprecht luisteren naar het verhaal van een collega die vertelt over zijn wetenswaardigheden van de dag. Of een waarderende mail sturen naar iemand die een goede presentatie hield. Communiceren met respect voor de houding of de opvatting van de ander is heel belangrijk, aldus Saunders. Het heeft een grote invloed op het groepsgevoel, de moraal van het team. En omgekeerd kan een giftige atmosfeer ervoor zorgen dat de burn-outgevoelens overslaan. Volgens haar is dit een goede reden om op te stappen, nadat je van alles hebt geprobeerd om de groepsmoraal te verbeteren.

5} Eerlijke behandeling.

Het gevoel hebben dat een ander wordt voorgetrokken, omdat hij of zij makkelijker, of eerder dingen geregeld krijgt, of er meer waardering voor krijgt kan de uitputting die hoort bij een aanstaande burn-out versterken. Sommige mensen spreken pas waardering uit voor jouw prestaties als je ze er expliciet om vraagt, weet Saunders. En wie dat zelf niet makkelijk vindt, kan lang rondlopen met een toenemend gevoel van frustratie door onderwaardering. Wie vindt dat anderen worden ‘voorgetrokken’ kan maar het beste expliciet vragen waarom dat gebeurt, denkt de auteur.

6} De bedrijfscultuur.

Iedereen heeft bepaalde idealen en overtuigingen die hij of zij in zijn werk wil verwezenlijken. Die persoonlijke normen en waarden kunnen veranderen tijdens een loopbaan, en hetzelfde kan gebeuren bij het bedrijf waar iemand werkt. Vooral de houding, het gedrag en de overtuigingen die de leiding laten zien zijn hierbij sterk bepalend. Wijken die af van je eigen, persoonlijke normen en waarden dan is dat zeker een mogelijke oorzaak voor burn-out, aldus Saunders. De grootte van de kloof, en het belang dat iemand zelf hecht aan zijn persoonlijke overtuigingen bepalen wanneer het tijd wordt om op te stappen.

Kijk ook naar privé

Een burn-out gaat over veel meer dan alleen vermoeidheid, concludeert Saunders terecht. Er zijn meerdere aspecten rond het werk en de rest van het bestaan die bijdragen aan dat gevoel van uitputting, afstandelijkheid en machteloosheid. Wie aan al deze 6 ‘knoppen’ heeft gedraaid en die gevoelens niet kwijtraakt, zou inderdaad sterk moeten denken aan een overstap. Maar niet voordat je ook de balans met het privéleven hebt bekeken, denken wij. Ook daarbij zijn de tips voor een betere tijdsbeheersing van Saunders de meest waardevolle in haar op zich uitstekende artikel.

Zet nu in de herfst-agenda!

Op 26 november aanstaande is het weer tijd voor Inzet Op Maat. Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid deze herfst. Waar het gaat om inspireren, leren en ontmoeten. Het is het enige event over Duurzame Inzetbaarheid dat een beursvloer, congres, interactieve sessies en netwerken combineert. Tijdens plenaire sessies, maar vooral ook tijdens de meer dan 30 workshops die juist op die ene dag worden gehouden. Zet 26 november 2019, Jaarbeurs Utrecht dus alvast maar vast in uw agenda. Check ook het programma, of schrijf alvast in.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Balans werk-privé, Langer werken, Nieuws
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

SAVE THE DATE: 26-11-2019

Hét event Duurzame Inzetbaarheid , is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid