Stelling
"Er bestaan geen bevlogen en betrokken mensen. Ze kunnen wel zo worden."
7
33
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Helpt coaching bij duurzame inzetbaarheid?
Langer werken

Helpt coaching bij duurzame inzetbaarheid?

serieus tweegesprek

Coaching wordt steeds belangrijker voor duurzame inzetbaarheid. Maar coachen is een vak apart, en er bestaan nog veel misverstanden over. Zo is coachen niet hetzelfde als managen, en de manager is niet altijd ook een goede coach. Vaak moet de manager eerst zelf worden gecoacht, voordat hij medewerkers kan begeleiden. Op HBR verschenen twee interessante artikelen over coachen als techniek, en over de uitvluchten die mensen soms gebruiken om er niet ‘aan’ te hoeven.

Coachen kan op verschillende manieren relevant zijn voor duurzame inzetbaarheid. Als manier om te ontdekken hoe je vitaler kunt leven, en welke belemmeringen je daarbij nu ondervindt. Als manier om meer inzicht te krijgen in de verschillende balansen in het bestaan, zoals de werk-privébalans, en ook de constante vraag in veel functies: doe ik de juiste dingen, op het juiste moment, en in de juiste verhouding? En ook als manier om te blijven groeien in het werk, en als persoon. Dwars door deze vraagstukken heen loopt loopbaancoaching, als manier om meer zicht te krijgen op de keuzes en consequenties in verhouding tot de eigen persoonlijkheid.

Coachen is niet managen met andere woorden

Een coach die een medewerker goed door al deze vraagstukken en dilemma’s kan leiden, is – bijna – zijn of haar gewicht in goud waard. De kneep zit ‘m in het woordje ‘goed’. Veel coaches – en zeker managers die coachen – kunnen hun technieken verbeteren. De fout die de meeste managers maken als ze coachen, is dat ze denken dat ze aan het coachen zijn. Maar in werkelijkheid zijn ze aan het doen wat managers van nature doen: problemen oplossen. Door de medewerker te vertellen hoe zij dit zouden doen, wat anderen meestal doen of wat de beste oplossing is.

Coaching valt te leren

Julia Milner en Trenton Milner vertellen uitgebreid over deze valkuil in hun artikel ‘Most Managers Don’t Know How to Coach People. But They Can Learn’ op HBR. Het goede nieuws staat achteraan in deze titel: beter coachen valt te leren. Gelukkig, want de meeste managers die onvoorbereid aan het coachen slaan, maken dezelfde fout: ze gaan adviseren of, nog erger: ze geven aanwijzingen. De Milners vertellen uitgebreid over hun onderzoek naar deze coachingstijl, met als opvallende conclusie: onderling waarderen de coachende managers deze directieve ‘coaching-as-preaching’ stijl als een goede manier om mensen te coachen.

Negen coachingsgedragingen

Zonder het met zoveel woorden te zeggen, vinden de Milners deze manier van coachen bepaald niet de beste. Ze hebben onderzocht hoe de coachstijl bij managers kan verbeteren, door negen (!) gedragingen te benoemen die in de praktijk tot betere coachingsresultaten hebben geleid. Aanwijzingen geven hoort daar niet bij. Luisteren wel, en opmerkelijk genoeg waren de manager-coaches daar vòòr hun bijscholing wel vrij goed in.

Waarom bij u coaching?

Maar de eigenschappen die het meest verbeterden bij de managers na hun training coachen waren ‘sterke kanten herkennen’ en ‘coachees hun eigen oplossingen laten bedenken’. Weinig verbazend waren ze daar vooraf vrij slecht in, maar na de training verbeterde hun gedrag hierop met 54 procent. Gericht oefenen op deze voor managers afwijkende gedragingen heeft zeker nut, betogen de auteurs. Maar eerst zou de organisatie en de managers zelf moeten stilstaan bij de vragen wat coaching volgens hen inhoudt, ook binnen de context van de organisatie, en hoe coachen verschilt van leiding geven. Reflectie op de rol als coach, en oefentijd in een veilige omgeving vinden de Milners zinvolle investeringen om betere resultaten van coaching te krijgen. Al was het maar om aanleren van minder geslaagd gedrag te voorkomen.

Uitvluchten tegen coaching

Misschien krijgt een manager beter zicht op goede en minder goede vormen van coaching als hij of zij zelf eerst een tijdje is gecoacht. Ook het coachen van managers gaat niet altijd even goed, concluderen Matt Brubaker en Chris Mitchell in een artikel op HBR van juli dit jaar. En dat blijkt vaak een aanzienlijke desinvestering, want managementcoaches zijn niet bepaald goedkoop. Deze HR-consultants geven een mooie bloemlezing van uitvluchten die managers (en andere professionals) vaak gebruiken om onder een coachingstraject uit te komen. De meer geraffineerde ontwijkingsmanoeuvres: snel toegeven en dan focussen op tips en trucs in plaats van gedragsverandering, of toegeven ‘als de juiste persoon voor mij kan worden gevonden’.

Coaching geen strafexpeditie

Hieronder ligt vaak een fundamenteler probleem: coaching wordt soms ingezet als een soort straf voor managers met een minder geslaagde (lees: directieve) stijl van leidinggeven. “We moeten hem eigenlijk ontslaan, maar we kunnen hem niet missen.” In Nederland zou erbij komen: “we moeten eerst een goed dossier hebben, met verbetermogelijkheden.” Terecht merken Brubaker en Mitchell op dat deze aanleiding voor coaching pas echt geld weggooien is. Het gaat zelfs in tegen de essentie van beter, of echt coachen: mensen helpen om zelf te ontdekken hoe ze beter kunnen functioneren. Het maakt beide artikelen tot bijna verplichte kost voor iedereen die ‘serieus’ aan de slag wil gaan met coaching.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws, Talentontwikkeling
Hét event Duurzame Inzetbaarheid

Hét event Duurzame Inzetbaarheid (voorheen Inzet op Maat), is hét vakevent waar u letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat u moet doen om er binnen uw organisatie mee aan de slag te gaan.

Het is het enige event in Nederland over Duurzame Inzetbaarheid waarbij een beursvloer, congres, interactieve sessies en het netwerken wordt gecombineerd. Hierdoor stelt u zelf uw eigen programma samen, afhankelijk van de vragen waar u een antwoord op wilt hebben.

Kom ook en verrijk uw kennis, wissel ervaringen uit en netwerk met elkaar!

Klik hier voor meer informatie & inschrijven

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

11 oktober en 8 november 2018
HR-wetgeving actualiteitendag
Na deze dag kunt u de actuele stand van zaken direct vertalen naar uw dagelijkse praktijk. We concentreren ons op: sociale zekerheid, pensioenen, arbeidsrecht en personeel&fiscus.
Meer informatie

 

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid