Stelling
"Wij zijn te snel tevreden met een zesje."
8
18
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Hoe hou je de uitstellers erbij?
Langer werken

Hoe hou je de uitstellers erbij?

twijfelende man

Denk eens aan een vervelend klusje. Bestellingen nalopen, bureau opruimen, printer bijvullen, een klacht nabellen. Hoe groot is de kans dat u er direct aan begint? Zelfs de grootste masochisten onder ons zoeken naar excuses om er (voorlopig) niet aan te hoeven beginnen. Er bestaan 4 soorten smoezen voor dat uitstelgedrag, ontdekten Richard E. Clark en Bror Saxberg op HBR. Ze goed kennen is belangrijk om het werk toch gedaan te krijgen. Voor de aansturende manager, en voor de zelfsturende medewerker die er beter inzetbaar door wordt.

Een manager die met zijn vuist op tafel slaat als een van zijn mensen weer eens aarzelt of treuzelt met een vervelend klusje slaat de plank volledig mis. Hij of zij bereikt er alleen maar mee dat de medewerker nog minder gemotiveerd raakt. Wie eerst de reden van het uitstelgedrag nader onderzoekt, kan er passender op reageren. De voordelen: meer, of betere motivatie en de klus gebeurt ook nog. Voor wie zichzelf moet aansturen gelden dezelfde voordelen.

4 Soorten uitstelgedrag

Er zijn vier soorten smoezen waarmee mensen vervelende klussen voor zich uitschuiven, stellen Clark en Saxberg. Ze hebben alle vier te maken met een gebrek aan motivatie voor die taak of klus, die er meestal ‘nu eenmaal bijhoort’. Veel mensen weten dat wel, maar alleen de meest gedisciplineerden onder ons beginnen er dan ook maar uit zichzelf aan. Bijna iedereen kan wel wat hulp gebruiken om dat rotklusje niet alleen dan maar te doen, maar om het ook nog (in zekere mate) leuk te vinden. Dat helpt natuurlijk de motivatie, maar ook het resultaat wordt er beter van.

Smoes 1} Zo belangrijk is dit niet.

Natuurlijk, vervelende klussen horen bij elke functie. Maar hoe erg is het nu echt als ik dit deze week oversla? Het onderliggende probleem bij deze gevoelens is dat de medewerker niet goed begrijpt waarom (ook) dit moet gebeuren. De oplossing ligt voor de hand: maak duidelijk hoe waardevol dit klusje is! Niet alleen voor de rest van het werk, de afdeling of zelfs het hele bedrijf. Maar voor de werknemer zelf. En dan niet om de afkeuring die hij krijgt als hij het niet doet, of de waardering als de klus wel wordt uitgevoerd. Zoek liever aansluiting bij hetgeen de werknemer wel belangrijk vindt in zijn werk. Bijvoorbeeld: goede registraties, snel overal een antwoord op vinden, klanten tevreden houden. Dat vind je toch belangrijk? Daar hoort dit ook bij.

Smoes 2} Dit kan ik niet.

Ongetwijfeld belangrijk hoor, dat de vuilnisbakken ’s avonds buiten worden gezet. Maar daar hebben we toch X voor? Papier bijvullen? Ik heb geen idee hoe printers en dat soort apparaten werken. Deze categorie uitvlucht is ongetwijfeld de bekendste. Hij komt voor in twee varianten: ondergekwalificeerd zijn, en overgekwalificeerd zijn voor dit werk. Clark en Saxberg beschrijven verschillende manieren om deze motivatieproblemen aan te pakken. Wijs de medewerker op soortgelijke situaties in het recente verleden. Uiteindelijk lukte het toch, of het viel erg mee. Een vergelijking met collega’s die dat ook zeiden en slaagden kan ook goed uitpakken (mits  niet teveel situaties waarin dat het fout ging). De taak opsplitsen in kleinere deeltaken kan ook helpen om het overzichtelijker te maken. Zoals het afval op de afdeling verzamelen, dan kunnen anderen het makkelijker wegbrengen. Dat kan ook helpen tegen het bezwaar ‘Geen tijd’’! Bij te moeilijke taken: doe voor hoe het moet, of zoek naar aanwijzingen (zoals een belscript bij klachtgesprekken). En de slimmerikken die het op een andere manier doen? Respecteer de aanpak, maar wijs op de voordelen van deze manier.

Smoes 3} Nu even niet!

Ik ben te boos, verdrietig, problemen thuis of ik heb teveel last van emoties om dit minder leuke klusje nu uit te voeren. Daarvan schiet de betrokkene helemaal in de stress, laat hij of zij duidelijk blijken. De beste manier om met deze uitvlucht om te gaan, is eerst ruimte geven aan de emoties. Dus: actief luisteren, en vooral geen oordeel vellen. Begrip tonen haalt de scherpe kantjes van de emoties af. Hierna is er vaak wel ruimte om te zoeken naar manieren om verder te gaan. Bied daarbij hulp aan. Laat merken dat deze m/v nog altijd goed is in zijn werk. Het gaat er nu om de meest geschikte manieren te vinden om dat te laten zien.

Smoes 4} Het lukt niet.

Er zijn ook mensen die elke taak best willen proberen, maar om de een of andere reden lukt het ‘gewoon’ niet. Ze zijn heus bereidwillig, ze doen hun best, en daar willen ze graag waardering voor. Maar het lijkt ze toch beter dat iemand anders dit doet… Omgaan met dit type smoes kan alleen door te zoeken naar de achterliggende oorzaak waarom zij deze taak niet kunnen doen, of niet het gewenste resultaat behalen. Vaak zal dit type treuzelaar wijzen op externe oorzaken, waar zij zelf geen of weinig invloed op hebben. Ze hebben teveel werk op hun bord, ze zijn ziek of niet goed in vorm, het kost meer tijd dan ze nu hebben. Zoeken naar wat ze wel zelf kunnen beïnvoeden, zoals tijd of werk anders indelen of prioriteren zet deze treuzelaars na wat tegenstrubbelingen meestal schaakmat.

Motivatie werkt op de langere termijn

Motivatie is erg belangrijk voor al het werk. En zeker voor werk dat je langer wilt of moet volhouden. Daarom is ingaan op de achterliggende oorzaken voor treuzelgedrag erg belangrijk voor de juiste aanpak. Om het werk gedaan te krijgen, en de mensen die het moeten doen gemotiveerd te houden. Voor de langere termijn, om te beginnen met de volgende dag. Clark en Saxberg beschrijven de 4 soorten uitstelgedrag uitgebreid, en gestructureerd met mogelijke oplossingen. Er hadden alleen wat aansprekender voorbeelden bij het artikel gemogen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws, Rendement op arbeid
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid