Stelling
"Ik hou werk en privé liever strikt gescheiden."
32
19
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Nieuws Hoe hou je personeel gemotiveerd in de coronacrisis?
Nieuws

Hoe hou je personeel gemotiveerd in de coronacrisis?

De coronacrisis legt het openbare leven bijna stil en ook de werkvloer blijft op veel plaatsen leeg. Het is de kunst om de verbinding en motivatie bij medewerkers vast te houden, ook als ze thuiswerken. Martine Bolhuis, expert Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer, geeft aan hoe werkgevers dat oppakken en wat belangrijk is.

Bolhuis ziet veel creativiteit in het omgaan met thuiswerken. Eigenaarschap en solidariteit nemen toe bij medewerkers. “Over het algemeen zijn ze heel gemotiveerd en voelen ze goed aan hoe belangrijk het is dat het werk doorgaat.”

De creativiteit zit vooral in nieuwe manieren om toch verbinding met elkaar te houden. “Bij Centraal Beheer werken we met Microsoft Teams. Onze collega’s hebben een digitale koffieplek ingericht waar iedereen elkaar kan ontmoeten.” Een ander voorbeeld: een welzijnsorganisatie heeft medewerkers uitgenodigd om iets van zichzelf te laten zien. “Denk aan: wat doen ze in deze periode anders? Hebben ze een boek gelezen of een film gezien die ze aanraden? Deze tijd nodigt uit om iets meer in de sociale context aan elkaar te laten zien. Dat gebeurt normaal gesproken bij de koffie of tijdens een wandeling. Deze organisatie heeft een nieuwsbrief in het leven geroepen, specifiek voor deze dingen.”

Mensen leren snel

Als werkgever moet je voor goede thuiswerkvoorzieningen zorgen. De meeste hebben dat wel op orde, zegt Bolhuis. “Het mooie is dat medewerkers in deze crisis snel blijken te schakelen en zich sneller vaardigheden eigen maken dan verwacht. En dat geldt niet alleen voor werknemers. Een ouder echtpaar dat gescheiden in een verpleeghuis woont, heeft razendsnel laptops gekregen. Ze kunnen nu met elkaar skypen. Je ziet dus dat vaardigheden echt niet aan leeftijd gebonden zijn. Deze crisisperiode versnelt juist het eigen maken van de ‘21st century skills’. Digitaal samenwerken legt helemaal geen generatiekloof bloot, zegt Bolhuis. “Ouderen pakken dat juist heel goed op, soms zelfs beter dan de jongere generatie. Het zou kunnen dat dat komt doordat ouderen meer ervaring hebben en zich ook beter kunnen aanpassen aan nieuwe situaties.”

Geef vertrouwen en hou de balans in de gaten

De werkgever moet juist bij thuiswerken duidelijkheid geven over wat hij van de medewerker verwacht, zegt Bolhuis. “Sommige mensen vinden het lastig om thuis te werken, dus zij hebben graag taken om af te ronden. Maar tegelijk hebben ze ook het vertrouwen nodig dat ze de juiste keuzes kunnen maken. Niet alleen met werk bezig zijn, maar ook voor een ouder zorgen of kinderen op weg helpen met school. Soms betekent dat dat de keuze even niet werken is. Belangrijk is dat je er met elkaar over praat. Je kunt als partners ook de taken voor de kinderen verdelen over de dag. Deel ervaringen met elkaar en vraag ernaar.”

Het risico van thuiswerken is volgens Bolhuis juist dat mensen te veel gaan werken. “Het is thuis moeilijker om te stoppen, omdat het werk altijd aanwezig is. De scheiding tussen werk en privé is er niet en pauzemomenten zijn er ook niet vanzelf. Ik merk dat er voortdurend afspraken worden gepland nu iedereen thuiswerkt. Dat zorgt ervoor dat je weinig gelegenheid hebt om een wandeling te maken of op een andere manier een korte pauze te nemen. Mensen vinden het sowieso al moeilijk om pauze te nemen, dus geef daar aandacht aan en zorg dat er een gezonde werk-privébalans blijft.”

Visueel contact

Dat neemt niet weg dat elkaar kunnen zien enorm helpt bij het motiveren en het onderling contact. “Dat is anders dan aan de telefoon praten. Beelden helpen om de verbinding te vergroten.” Bolhuis kent voorbeelden van organisaties waar ook leidinggevenden zich veel laten zien. “Dat kan ook voor meer verbinding door de organisatie heen zorgen. Het is herkenbaarheid: iedereen moet aan deze situatie wennen. Niet alleen medewerkers, maar ook leidinggevenden en directie laten zien hoe het bij hen thuis gaat en wat ze tegenkomen. We zijn allemaal mens en allemaal bezorgd. Het is belangrijk om te laten zien dat het coronavirus ons allemaal raakt.”

Gebruik de tijd nuttig

Er zijn organisaties die nu nadrukkelijk hun maatschappelijke rol oppakken, geeft Bolhuis aan. Een voorbeeld daarvan is Miele: “Zij richten zich met hun serviceorganisatie altijd al op het waarborgen van de hygiëne en blijven ook in deze lastige tijden zorgen voor onderhoud aan desinfectie- en sterilisatieapparatuur. Op die manier willen zij hun bijdrage leveren.”

Sommige organisaties benutten de tijd die nu vrijkomt om zich op de toekomst te oriënteren, zegt Bolhuis. “De meeste ondernemingen zijn nog bezig met overleven, maar er zijn ook bedrijven die zich bezinnen op hun propositie en de koers die ze moeten gaan varen na de crisis. Er zijn ondernemers die het financieel gaan redden, ondanks dat ze dicht moeten. Sommigen van hen gebruiken deze tijd om de zaak op te knappen of te investeren in hun bedrijf. Bedrijven kijken dus steeds meer naar wat er op dit moment nodig is. Horecabedrijven gaan bijvoorbeeld thuisbezorgen of leveren aan de voedselbanken.”

Op de digitale werkvloer kan nu ook anders worden gekeken naar functies en rollen. “De werkverdeling is bij een aantal organisaties anders. Sommige functies worden heel veel gevraagd, terwijl bij anderen het werk even stilvalt. Wie veel met events doet, heeft nu weinig werk. Dat kun je bijvoorbeeld weer omzetten in het organiseren van webinars. Maar als werkgever kun je samen met je team ook kijken waar nu veel werk is en waar het stilvalt, zodat iedereen over de verschillende taken heen kan samenwerken. Niks is erger dan thuis te zitten terwijl anderen heel druk zijn. Zet mensen in op de piek. Als dat niet kan, laat mensen dan investeren in vakkennis, mits daar budget voor is.”

De warme kant telt juist nu

HR kan met leidinggevenden vooral een rol spelen in het ervoor zorgen dat de informatievoorziening op orde is. “Het belangrijkste is nu dat de contacten met medewerkers in stand blijven”, zegt Bolhuis. “Probeer ook letterlijk mensen te motiveren met een peptalk of een energieke boodschap waarmee je collega’s bedankt. Die warme kant is altijd relevant, maar juist nu extra belangrijk. Mensen worden toch wat somberder door deze crisis omdat er onzekerheid is over gezondheid, maar ook over banen. Juist nu moeten we dicht bij elkaar blijven en dat is heel tegenstrijdig als je alleen maar digitaal contact hebt.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Centraal Beheer.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , , , ,
Categorie : Nieuws, Sponsored content
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid