Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
27
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken ‘Ik word gek van dat thuiswerk!’
Anders werken

‘Ik word gek van dat thuiswerk!’

Professional druk en gestresst

Het leek zo comfortabel en ontspannen: thuiswerken. Geen files meer, geen overvolle treinen, geen eindeloze vergaderingen met weinig opbrengst. Maar thuiswerk begint ongeveer de helft van de werkende mensen zwaar op te breken. Waar zijn de collega’s, wat doe ik met de kids, en wanneer houdt dat werk eigenlijk op? Hier zijn 6 herziene tips om thuiswerk nog langer vol te houden. Ook na 1 september, zoals het kabinet graag wil.

Deze situatie herkennen veel thuiswerkers: het gezin zit te eten aan tafel, of kijkt ontspannen televisie op de bank, en ondertussen staan de telefoon en laptop van het werk nog aan en regelmatig piept en blurt er een nieuw bericht of oproep langs. Precies over dat ‘blurren’ maken steeds meer arbo- en gedragsdeskundigen zich zorgen. Want de grenzen tussen werk en privé liggen heel anders als je werkt vanuit huis.

Combinatie van stressfactoren

Dat stellen de gedragswetenschappers Laura M. Giurge en Vanessa K. Bohns in een recent artikel op managementplatform HBR. Maar ook de arbodiensten Arbo Unie en ArboNed onderkennen het probleem, net zoals veel HR-directies. “Ik denk dat bedrijven thuiswerken heel lang kunnen volhouden, maar mensen niet”, zegt Johan Blok, directeur personeelszaken bij verzekeraar Achmea in het NRC.

We zijn sociale dieren

Waarom niet? Mensen missen hun collega’s. we zijn sociale dieren, zoals ook Aukje Nauta opmerkt, onder andere in de Volkskrant. Dus voelen we de druk van de anderen. We hebben het gevoel dat we aan het werk moeten zijn zodra het werk daarom vraagt. Ondertussen blijft het gezinsleven doorgaan en ligt het sociale leven grotendeels plat. Daarbij komen de frustraties en schuldgevoelens over dat alles bij de angst om het virus zelf op te lopen, en de onzekerheden over werk en inkomen waardoor je nachtrust in gevaar komt.

WFH Burnout

Dat alles bij elkaar opgeteld leidt tot het nieuwe fenomeen ‘WFH Burnout’, of stress door thuiswerken die mogelijk leidt tot een burn-out. Natuurlijk staan er allerlei helpende handen virtueel klaar met een scala aan adviezen om het niet zover te laten komen. Coping strategieën genoeg, waaronder deze in de LA Times (erg geschikt voor botaniërs). Een van de beste adviezen is om de grenzen tussen werk en privé scherp te blijven trekken, ook als je thuis werkt.

6 Manieren om duurzaam thuis te werken

1} Hou de oude grenzen tussen werk en privé aan.

Vroeger ging je naar je werk. Je kleedde je netjes aan, at op tijd je ontbijt en ging de spits in. Dat was niet alleen een fysieke overgang, maar ook een mentale. Het hele lijf kwam in werk-modus. Die mentale overgang moet je proberen vast te houden als je thuiswerkt. Daarom raadt iedereen aan om werkkleren aan te doen voordat je achter de computer kruipt. Je hoeft bij thuiswerken niet meer te forenzen naar je werk. Maar je kunt wel forenzen van je huis naar je werk-thuis. Bijvoorbeeld door eerst de hond uit te laten in het park, of door een halfuur te joggen. Welk ritueel je ook gebruikt, zorg dat je in werk-modus komt voordat je begint met thuiswerken.

2} Hou je tijd in de gaten!

Thuiswerken werkt heel anders dan werken op de zaak. Werk en privé lopen onvermijdelijk vaker door elkaar, ook voor mensen zonder kinderen. De mobiele apparaten zijn daar debet aan, maar ook ons eigen schuldgevoel (heb ik wel genoeg gedaan)? Ook hierbij is het beste om zo veel mogelijk het normale werkritme na te bootsen. Met korte virtuele vergaderingen en zelfs virtuele ontmoetingen bij het koffie-apparaat. Mocht dat niet kunnen, laat anderen dan weten wanneer je er ‘even’ niet bent of dat je niet altijd direct reageert als je thuiswerkt. Hiervoor moet je eigenlijk eerst je natuurlijke werkritme kennen, verspreid over een (werk)dag.

3} Leer prioriteren – juist nu!

Omdat we niet de indruk willen wekken dat we ‘niks’ doen zijn thuiswerkers geneigd om alles direct te doen. Hierdoor krijgt het werk dat het eerst binnenkomt voorrang op het belangrijkste werk. Dat werkt contraproductief, zeker als je langer thuiswerkt en er meerdere ‘stoorzenders’ zijn. Veel kenniswerkers hebben per dag ‘maar’ drie uur voor dat belangrijke en lastige werk. Dan moeten ze ongestoord door kunnen werken. Die uren zijn niet meer in te halen op andere werktijden, zeker niet gefragmenteerd over een hele (langere) werkdag. En als het andere, minder belangrijke werk (zoals mails en oproepen beantwoorden) in de broodnodige pauzetijden wordt gepropt. Die fragmentatie draagt bij aan het onbevredigende gevoel dat niks ‘af’ komt, en die onvrede kan op termijn zelfs leiden tot burn-outs.

4} We stoppen allemaal op gezette tijden.

Het is zoals met de openingstijden van het bedrijfsgebouw. Het is open tussen 7.00 en 20.00, maar niemand hoefde altijd aanwezig te zijn. Ook bij thuiswerken is het belangrijk dat je één werkplek, en min of meer vaste werktijden, of werkende perioden aanhoudt elke werkdag. Wees flexibeler dan ‘negen-tot-vijf en geen seconde later’. Maar hou wel vast aan perioden van down-time die langer zijn dan drie uurtjes slaap ’s nachts. Ook in de avonduren, als voorbereiding op een goede nachtrust, en in de ochtend speciaal voor avondmensen moeten er tijden zijn waarop je meestal onbereikbaar bent voor de zaak. Met mogelijk nog een periode in de middag, voor de kids. En werk alleen op die ene werkplek in je huis. Dat helpt met de knop omzetten als je daar niet bent.

5} De techniek werkt mee, niet tegen.

Naast de kinderen was een haperend netwerk de grootste hindernis bij beginnende thuiswerkers. Niet alleen valt er niet goed te werken zonder een constante snelle internetverbinding, je voelt je ook machteloos en waardeloos. De stress stijgt, want wat zullen de anderen wel niet denken? De ICT-support moet zodanig zijn dat ze je snel kunnen helpen bij storingen. Voldoende kennis en toegang tot alle systemen dus, en alle benodigde menskracht. Ook om mensen waar nodig te trainen in samenwerken op afstand, en video-vergaderen. En dan nog even over het meubilair. Medewerkers moeten hun thuiswerkplek snel kunnen opwaarderen tot een volwaardige werkplek waar je lange uren kunt maken als het moet, zonder  muisarm of hernia. Laat die bureaustoel maar naar huis komen dus. Lees in dit artikel hoe dat kan gaan met de vergoedingen voor thuiswerken.

6} Leidinggevenden zijn er voor je.

Vaker, en korter contact met alle teamleden is belangrijk. Waar lopen zij tegenaan bij dat thuiswerken? Los zo veel mogelijk praktische hindernissen op, zoals meubels en ICT. Maar ook: hoe gaat het met de mentale toestand van iedereen? Laad je je batterij voldoende op tijdens de offline-perioden? Zijn er nog genoeg leuke momenten? Natuurlijk houden alle leidinggevenden zich altijd aan de down-tijden. Dan sturen ze nooit berichten, en zijn zelf ook echt niet te bereiken. Medewerkers op afstand letten nog scherper op het goede voorbeeld. Meer tips om mensen duurzaam door te crisis te leiden staan in dit artikel.

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid