Stelling
"Ik kan makkelijker 'nee' zeggen als ik thuiswerk."
15
25
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken ‘Ik word gek van dat thuiswerk!’
Anders werken

‘Ik word gek van dat thuiswerk!’

Professional druk en gestresst

Het leek zo comfortabel en ontspannen: thuiswerken. Geen files meer, geen overvolle treinen, geen eindeloze vergaderingen met weinig opbrengst. Maar thuiswerk begint ongeveer de helft van de werkende mensen zwaar op te breken. Waar zijn de collega’s, wat doe ik met de kids, en wanneer houdt dat werk eigenlijk op? Nu met 3 nieuwe tips om thuiswerk nog langer vol te houden.

Deze situatie herkennen steeds meer mensen: het hele gezin zit te eten aan tafel, of kijkt ontspannen televisie op de bank, en ondertussen staan de telefoon en laptop van het werk nog aan en regelmatig piept en blurt er een nieuw bericht of oproep langs. Precies over dat ‘blurren’ maken steeds meer arbo- en gedragsdeskundigen zich zorgen. Want de grenzen tussen werk en privé liggen heel anders als je werkt vanuit huis.

Combinatie van stressfactoren

Dat stellen de gedragswetenschappers Laura M. Giurge en Vanessa K. Bohns in een recent artikel op managementplatform HBR. Maar ook de arbodiensten Arbo Unie en ArboNed onderkennen het probleem, net zoals veel HR-directies. “Ik denk dat bedrijven thuiswerken heel lang kunnen volhouden, maar mensen niet”, zegt Johan Blok, directeur personeelszaken bij verzekeraar Achmea in het NRC. Waarom niet? Mensen missen hun collega’s. Ze hebben het gevoel dat ze constant met het werk bezig moeten zijn, zodra het werk daarom vraagt. Ondertussen blijft het gezinsleven doorgaan, ligt het sociale leven grotendeels plat, en komen de frustraties en schuldgevoelens over dat alles bij de angst om het virus zelf op te lopen, en de onzekerheden over je werk en je inkomen waardoor je nachtrust in gevaar komt.

WFH Burnout

Dat alles bij elkaar opgeteld leidt tot het nieuwe fenomeen ‘WFH Burnout’, of stress door thuiswerken die mogelijk leidt tot een burn-out. Natuurlijk staan er allerlei helpende handen virtueel klaar met een scala aan adviezen om het niet zover te laten komen. Coping strategieën genoeg, waaronder deze in de LA Times (erg geschikt voor botaniërs). Laura M. Giurge en Vanessa K. Bohns concentreren zich in hun artikel op grenzen scherp trekken als je thuis werkt. Want dat thuiswerken zou weleens een langdurige en regelmatige bezigheid kunnen worden, waarschuwen steeds meer wetenschappers.

3 Manieren om de grenzen scherp te trekken

1} Hou de oude grenzen tussen werk en privé aan.

Weet je nog wel? Vroeger ging je naar je werk. Je kleedde je aan, werkpak of nette kleren, at op tijd je ontbijt om aan te schuiven in de file of de volle spitstrein. Dat was niet alleen een fysieke overgang, maar ook een mentale. Het hele lijf kwam in werk-modus. Die mentale overgang moet je proberen vast te houden als je thuiswerkt. Daarom raadt iedereen aan om werkkleren aan te doen voordat je achter de computer kruipt. Je hoeft bij thuiswerken niet meer te forenzen naar je werk. Maar je kunt wel forenzen van je huis naar je werk-thuis. Bijvoorbeeld door eerst de hond uit te laten in het park, of door een halfuur te joggen. Het artikel verwijst naar nog veel meer erg leuke en ludieke ochtendrituelen om in werk-modus te komen voordat je begint met werken.

2} Hou je tijd in de gaten!

Thuiswerken werkt heel anders dan werken op een fysieke werk-plek. Werk en privé lopen onvermijdelijk vaker door elkaar, ook voor mensen zonder kinderen. De mobiele apparaten zijn daar debet aan, maar ook ons eigen schuldgevoel (heb ik wel genoeg gedaan? Denken de collega’s en manager niet dat ik de kantjes ervan afloop als ik ’s avonds niet antwoord?). Ook hierbij raden Giurge en Bohns aan om zo veel mogelijk het normale werkritme na te bootsen. Met korte virtuele vergaderingen en zelfs virtuele ontmoetingen bij het koffie-apparaat. Mocht dat niet kunnen, laat anderen dan weten wanneer je er ‘even’ niet bent of dat je niet altijd direct reageert omdat je thuiswerkt. Hiervoor moet je eigenlijk eerst je natuurlijke werkritme kennen, verspreid over een (werk)dag. Wat zijn kwalitatief de beste uren, hoeveel pauzes heb je nodig? Hierover schreef Jill Duffy een interessant, zij het wat technisch artikel in PC Mag. Check ook ons artikel over de optimale tijdsindeling van een werkdag.

3} Leer prioriteren – juist nu!

Omdat we niet de indruk willen wekken dat we ‘niks’ doen zijn thuiswerkers, zeker als ze net beginnen, geneigd om alles direct te doen. Hierdoor krijgt het werk dat het eerst binnenkomt voorrang op het belangrijkste werk. Dat werkt contraproductief, zeker op de langere termijn. De olifant blijft op tafel liggen, ook aan het eind van een drukke werkdag. Zeker wanneer het private leven vaker binnenkomt wandelen bij thuiswerken, en dat gebeurt soms letterlijk, is het lastig om te blijven focussen op de belangrijkste taken vandaag. Veel kenniswerkers hebben per dag ‘maar’ drie uur voor dat belangrijke en lastige werk, weten Giurge en Bohns. Dan moeten ze ongestoord door kunnen werken. Die uren zijn niet meer in te halen op andere werktijden, zeker niet als dat gefragmenteerd over een hele (langere) werkdag moet. En als het andere, minder belangrijke werk (zoals mails en oproepen beantwoorden) in de broodnodige pauzetijden wordt gepropt. Die fragmentatie draagt bij aan het onbevredigende gevoel dat niks ‘af’ komt, en die onvrede kan op termijn zelfs leiden tot burn-outs stellen ze. Waar of niet, er is een tijd voor alles – zelfs bij thuiswerken.

Leren we leven met thuiswerk?

Goed, dat was de eerste fase van het grote thuiswerk-experiment. Nu zijn we weer een dikke maand verder, en vele ervaringen rijker. Nog steeds werken de meeste mensen (grotendeels) gedwongen thuis. Je kunt je geen betere proeftuin wensen als je wilt weten hoe het gaat met motivatie, betrokkenheid, bevlogenheid en samenhang in gedwongen gescheiden teams. Blijven ze overeind, en zo ja: hoe?

Always on-cultuur bij thuiswerk

Dat wilden de onderzoekers van de The Myers-Briggs Company, een van de toonaangevende experts in bedrijfspsychologie ook graag weten. Ze hebben de gevolgen van de ‘always-on’-cultuur onderzocht die onvermijdelijk samenhangt met gedwongen thuiswerken in virtuele teams. Ze onderzochten vooral de dienstensector, gezondheidszorg en het onderwijs. De vragen gingen over werktevredenheid, werkgerelateerde stress, bevlogen en betrokken bij het werk en de invloed van ‘always on’ of de bereikbaarheidscultuur op het privéleven en de werk-privébalans. En sommige uitkomsten zijn opzienbarend.

Thuiswerker voelt zich meer verbonden

Vooral de toename van efficiëntie in hun werk, de grotere flexibiliteit en de sterkere verbondenheid met collega’s zijn voordelen van langdurig thuiswerken volgens de onderzoekers. Verbondenheid? Dat was toch juist een van de grote nadelen van thuiswerken? Niet als je de techniek goed gebruikt, blijkbaar. Dan is het mogelijk om goed op de hoogte te blijven van alles dat er speelt op het werk, en dan kan je daar ook sneller op reageren. Bovendien is dat (veel) belangrijker bij langdurig thuiswerken. Vaker, en korter communiceren met iedereen is essentieel voor de samenhang in een virtueel team. Ook lieten de deelnemers weten veel voordeel te hebben van het feit dat ze hun werk op een plek en tijd kunnen doen die ze zelf kiezen. Je kunt altijd bij je werk, en dat geeft je een zekere rust.

Blurring

Maar altijd thuis werken versterkt ook je gevoel van mentale uitputting. Het werk stopt nooit, en het is nooit af. Juist omdat je er altijd bij kunt, kan je altijd nog iets veranderen of verbeteren. Collega’s en leidinggevenden weten dat, en ze verwachten ook van je dat je sneller iets doet, aanpast of uitvoert. Dus hadden de ondervraagden veel meer moeite om geestelijk af te schakelen van het werk, mentaal tot rust te komen om de batterij weer op te kunnen laden, zoals Willem van Rhenen, bedrijfsarts bij ArboUnie en hoogleraar bevlogenheid en productiviteit aan de Nyenrode Universiteit dat noemt. Slapen, eten, zorgen ontspannen en werken gebeurt bij thuiswerken allemaal op dezelfde locatie. Dat geeft veel mensen het gevoel dat werk en privé voortdurend door elkaar lopen: blurring heet dat fenomeen ook wel.

Langer thuiswerken: 3 extra tips voor de beste balans

De beste manier van thuiswerken bestaat niet. Ook hier is geen panklaar recept om de voordelen te benutten en de nadelen zo veel mogelijk te vermijden. Het is eerder een balans, en die hangt sterk af van je persoonlijkheid, het soort werk en de omstandigheden waaronder je kunt of moet werken. We noemden in het eerste deel van dit artikel al 3 manieren om het hoofd boven water te houden. Die zijn vooral nuttig als je net begint met thuiswerken. Na enkele maanden werken op afstand komen daar de volgende aandachtspunten bij.

4} We stoppen allemaal op gezette tijden.

Het is zoals met de openingstijden van het bedrijfsgebouw, toen we er nog in konden. Het is open tussen 7.00 en 20.00, maar niemand hoefde altijd aanwezig te zijn. Ook bij thuiswerken is het belangrijk dat je één werkplek, en min of meer vaste werktijden, of werkende perioden aanhoudt elke werkdag. Wees flexibeler dan ‘negen-tot-vijf en geen seconde later’. Maar hou wel vast aan perioden van down-time die langer zijn dan drie uurtjes slaap ’s nachts. Ook in de avonduren, als voorbereiding op een goede nachtrust, en in de ochtend speciaal voor avondmensen moeten er tijden zijn waarop je meestal onbereikbaar bent voor de zaak. Met mogelijk nog een periode in de middag, voor de kids. En werk alleen op die ene werkplek in je huis. Dat helpt met de knop omzetten als je daar niet bent.

5} De techniek werkt mee, niet tegen.

Naast de kinderen was een haperend netwerk de grootste hindernis bij beginnende thuiswerkers. Niet alleen valt er niet goed te werken zonder een constante snelle internetverbinding, je voelt je ook machteloos en waardeloos. De stress stijgt, want wat zullen de anderen wel niet denken? De ICT-support moet zodanig zijn dat ze je snel kunnen helpen bij storingen. Voldoende kennis en toegang tot alle systemen dus, en alle benodigde menskracht. Ook om mensen waar nodig te trainen in samenwerken op afstand, en video-vergaderen. En dan is er nog de kwestie van het meubilair. Medewerkers moeten hun thuiswerkplek snel kunnen opwaarderen tot een volwaardige werkplek waar je lange uren kunt maken als het moet, zonder een muisarm of hernia. Laat die bureaustoel maar naar huis komen dus.

6} Leidinggevenden zijn er voor je.

Vaker, en korter contact met alle teamleden is belangrijk. Waar lopen zij tegenaan bij dat thuiswerken? Los zo veel mogelijk praktische hindernissen op, zoals meubels en ICT. Maar ook: hoe gaat het met de mentale toestand van iedereen? Laad je je batterij voldoende op tijdens de offline-perioden? Zijn er nog genoeg leuke momenten? Natuurlijk houden alle leidinggevenden zich altijd aan de down-tijden. Dan sturen ze nooit berichten, en zijn zelf ook echt niet te bereiken. Medewerkers op afstand letten nog scherper op het goede voorbeeld. Meer tips om mensen duurzaam door te crisis te leiden staan in dit artikel.

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid