Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Is dit de duurzaam inzetbare manager van deze eeuw?
Anders werken

Is dit de duurzaam inzetbare manager van deze eeuw?

Betrokken. Behulpzaam. Betrouwbaar. Gemiddeld een 7½. Zo waarderen we onze managers, blijkt uit Het Nationale Management Onderzoek van ISBW. Ze doen hun best, maar de waardering en de motivatie van de medewerkers kan beter. Hoe moet de duurzaam inzetbare manager van de 21e eeuw eruit zien?

Het onderzoek van ISBW bevat veel interessante wetenswaardigheden voor en over managers. Zo vinden evenveel managers zichzelf overbodig als onmisbaar (rond 20%). Ook denkt ruim de helft (51%) dat de teamleden meer vakinhoudelijke kennis hebben, en het werk beter kunnen uitvoeren. Een mooie opmaat voor de nieuwe rol van de duurzaam inzetbare manager in deze eeuw.

Duurzaam inzetbare manager laat los en bindt

Hoe ziet die er precies uit? Een lastige combinatie tussen loslaten en bijeenhouden. We willen autonomer werken, met meer zelfstandigheid en vrijheid. Maar we willen ook een manager die de ‘zaak’ bijeen houdt, die motiveert, waardeert en stimuleert, werkt aan teamgeest en een visie heeft op de nabije toekomst.

Rol niet wezenlijk veranderd door corona

En juist op die gebieden: leidinggeven, organiseren, plannen en soft skills schat de manager zichzelf hoger in dan de teamleden. Rollen die de managers zichzelf ook voor de coronacrisis toebedachten. Over dalende productiviteit bij gedwongen thuiswerken maken de meeste managers zich geen zorgen. Maar 15 procent controleert over de teamleden aan het werk zijn. Ruim een vijfde (21%) is zelfs van mening dat zijn team te veel werkt.

De duurzaam inzetbare manager van de 21e eeuw volgt deze 7 gedragsregels

Goed zicht op de toekomst, en een positieve blik naar het heden. Als inspirerende coach, die goed luistert, vertrouwen uitstraalt, alternatieven suggereert en waardering toont. Zo zou je de ideale manager post-covid kunnen typeren. Wie beide gezichtspunten of grondhoudingen goed kan combineren heeft een duurzame carrière als leidinggevende, of zelfs als leider voor de boeg. Met deze 7 gedragsregels kom je een eind.

1} Zo ziet het grotere plaatje eruit.

Waarom doen we dit, waarom doen we het zo (en niet anders), en waarom zou ik dat ook moeten doen? Vragen waarop de moderne manager niet alleen antwoorden moet hebben, hij of zij moet ze ook duidelijker dan ooit kunnen ‘brengen’. Zodanig dat ze overkomen, inspireren en motiveren. Niet zozeer instruerend ‘het wat’, maar vooral het ‘waarom’ en het ‘hoe’. Verval niet in details, dat weten je mensen beter. Maar probeer om aan te sluiten bij de eigen ideeën, de normen en waarden van medewerkers.

2} ‘We blijven leren en aanpassen en dat is best leuk’.

Een duurzaam inzetbare manager zoekt steeds opnieuw de balans tussen autonomie van de medewerker en verbonden zijn met de organisatiewaarden, en tussen productie draaien en innovatie en creativiteit. Hoe klanten, markten en de hele wereld er over 3 jaar uitziet weten we niet. Wel weten we dat hij anders, steeds complexer, diverser en kwetsbaarder wordt. Werken betekent dus meer dan ooit dat iedereen zich voortdurend blijft ontwikkelen. Dat geldt ook voor de duurzaam inzetbare manager zelf. Ze willen zich graag verder ontwikkelen om daadkrachtig, inspirerend en geduldig te zijn. Ruim de helft doet dat het liefst door te sparren met collega’s, en door regelmatig een cursus, training of opleiding te volgen.

3} Voorwaarden scheppen voor anderen.

De meeste managers zijn praktisch ingestelde mensen. Is er een probleem, vraagstuk of andere kwestie? Zij zijn gewend om de knopen door te hakken. Moet je nu alles loslaten, omdat mensen meer zelf willen sturen? Nee, roepen steeds meer consultants. Moderne managers proberen te anticiperen op wat er binnenkort aankomt. Zodat ze op tijd de voorwaarden kunnen scheppen waarin anderen initiatieven kunnen nemen. Met informatie, ruimte geven, vertrouwen en ondersteuning bieden. Blijf als duurzaam inzetbare manager geloven in het vermogen van mensen om zich aan te passen, en om problemen zelf op te lossen.

4} Vraag wat goed en minder goed gaat.

Vraag niet aan mensen hoe het gaat, of nog erger: of alles goed gaat. Daarop is maar één antwoord mogelijk. Vraag liever expliciet naar goede en minder goede ervaringen. Naar een prestatie waar ze het meest tevreden over zijn, en naar de grootste stressor de laatste tijd. Luister actief naar de antwoorden, ga niet zelf het woord voeren. Stel het oordeel uit. Toon oprechte interesse in wat de ander zegt. Echt goede managers kunnen coachen, luisteren én sturen. Ze hebben oprechte aandacht voor wat de medewerker zegt. En ze kunnen het goed verbinden met een doel, taak of opdracht van de organisatie waar het misschien goed bij aansluit.

5} Waarderen en belonen: maatwerk.

Teamleden verwachten waardering en motivatie van hun manager voor geleverde prestaties. Zeker in thuiswerk-tijden. Niet iedereen hoeft voortdurend te horen hoe het gaat en hoe hij of zij het doet. Het is echt individueel maatwerk. Als je weet wat je moet doen en daarvoor toegerust bent, hoef je niet voortdurend bevestiging te krijgen. Maar met een passend compliment van hun manager krijgen mensen er opeens veel meer zin in. Individueel maatwerk geldt ook bij waarderen en belonen. Voor de ene medewerker is het een paar uur extra vrije tijd, voor een ander is het een persoonlijk en welgemeend compliment, een derde heeft liever een bonus in geld.

6} Medewerkers worden zelf assertiever.

Ook van medewerkers vraagt de toekomst andere competenties. Denk aan leervermogen, een pro-actieve houding en flexibiliteit, in allerlei vormen en situaties. Je moet je snel kunnen aanpassen op wisselende omstandigheden. En je moet makkelijk kunnen samenwerken met andere mensen, in andere teams en wisselende samenstellingen. Ook een pro-actieve houding hoort daarbij. Denk vooruit, vanuit jouw inschatting van wat de organisatie straks nodig heeft of waar de situatie nu om vraagt. Wacht niet af tot je een verzoek of opdracht krijgt. Bedenk zelf wat je zou kunnen doen. En hou vol.

7} Leidinggeven: die rol past ons allemaal.

De leidinggevende voor het leven verdwijnt. De duurzaam inzetbare manager bestaat steeds vaker uit meerdere mensen die deze rol kunnen vervullen, afhankelijk van de situatie. Soms is het beter om sowieso te wisselen van rol, omdat het beter past bij de persoonlijke ontwikkeling van meerdere teamleden. Leidinggeven wordt een gedeelde verantwoordelijkheid. Het wordt een proces, geen vastomlijnde functie. Steeds wanneer de situatie erom vraagt staat er iemand op die de rol ‘pakt’.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Anders werken, Competentiemanagement, Leiderschap, Nieuws

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid