Stelling
"De eerste werkdag van een nieuwe m/v moet u heel zorgvuldig plannen."
34
2
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Leiderschap Luie managers jagen uw mensen weg!
Leiderschap

Luie managers jagen uw mensen weg!

portret van een luie man

Dit is een pijnlijk onderwerp. Maar we moeten het er toch over hebben. Want waarom stappen mensen op? Waarom zijn zo weinig mensen echt betrokken bij hun werkgever? Helaas moet u de antwoorden vaak zoeken bij het management. Dat is niet zozeer slecht, maar vooral lui. Beweren Mark C. Bolino en Anthony C. Klotz, twee sociale wetenschappers op HBR.

De onderzoekers tekenen direct aan dat goed leidinggeven, zodat bijna iedereen zich wel gelukkig en betrokken voelt bij het bedrijf, erg moeilijk is. En dat er al ruim honderd jaar onderzoek naar wordt gedaan. Maar dat we het gouden ei nog steeds niet hebben gevonden. Behoud van personeel is afhankelijk van vele factoren, zoveel is nu wel duidelijk. Medewerkers zò betrokken te houden dat ze bij jou blijven is vooral een kwestie van hard werken, constateren Bolino en Klotz.

Gezond-verstand-managers

Maar er zijn ook managers die dat allemaal niet zo zwaar nemen. Hun opvatting van management bestaat vooral uit ‘je gezonde verstand gebruiken’. Maar dan zouden er lang niet zoveel problemen zijn die terug zijn te voeren op het management, merken de onderzoekers op. De ‘gezond verstand’ leidinggevenden leiden hun teams zonder veel extra moeite. Het lijkt ze makkelijk af te gaan, maar in feite doen ze niet genoeg. Daarbij maken ze twee fouten die veel slechte leiders maken. Slechte of tegenvallende prestaties zijn altijd de schuld van de medewerkers of teamleden, het komt niet door het bedrijf of de leidinggevende zelf. En voor de meeste complexe problemen, waaronder personeelsbehoud zijn een paar eenvoudige, snelle oplossingen.

3 Stappen tegen luie managers

Snelle en eenvoudige oplossingen zoeken voor complexe, hardnekkige problemen zit in de menselijke natuur, stellen de wetenschappers. Bijna elke manager doet het weleens, ook de goede. Vervang de matige of slechte presteerders, en zwaai met de geldbuidel of met promoties naar de talenten die denken aan opstappen. Maar daarmee omzeilen de managers die dit vaak doen de echte problemen. Ze doen dan ook niet meer hun eigenlijke werk: onderzoeken wat de oorzaken van deze problemen kunnen zijn. Dat onderzoek is vaak pijnlijk, want managers moeten dan scherper naar zichzelf kijken.

1} Onderzoek doen bij de bron.

Waarom zijn zo weinig mensen echt betrokken bij het bedrijf? Zoek eerst naar oorzaken bij het management zelf. En dat betekent: vaker aan de medewerkers zelf vragen hoe het met ze gaat, en hoe ze zich voelen vandaag. En ook wat het management kan doen om de mensen meer betrokken en gelukkig te maken. Het mag ook met een invulformuliertje of een app, stellen Bolino en Klotz. Als de leidinggevenden maar veel data verzamelen over hun mensen. Bijkomend voordeel: het laat zien dat het management echt zijn best doet om iets te veranderen aan de werksfeer, betrokkenheid en de motivatie.

2} Probeer het uit.

Het aantal analysetools en instrumenten waarmee u de betrokkenheid, tevredenheid en motivatie onder de medewerkers kunt onderzoeken neemt steeds verder toe. Managers die er echt werk van willen maken, zouden zich moeten verdiepen in dit aanbod, aldus Bolino en Klotz. En ook: de meest geschikte (of minst onwaarschijnlijke) middelen uitproberen in de eigen organisatie. Niet alles werkt overal, of voor iedereen. Managers zouden als gedragswetenschappers verschillende middelen, methoden en interventies eerst moeten testen op kleine schaal. Het artikel bevat een paar interessante voorbeelden.

3} Wat doet de directie?

Er is altijd baas-boven-baas. Ook luie managers hebben toezichthouders die verantwoordelijk zijn. En omdat luie managers vooral kiezen voor snelle oplossingen op de korte termijn, schort er misschien iets aan de aansturing van deze managers. Gaan die teveel over resultaten op korte termijn misschien? De eerste twee stappen van Bolino en Klotz kosten vrij veel tijd en inspanning. De resultaten komen meestal pas veel later. Ondertussen heeft het management dat hard aan het werk is met de eerste stappen veel steun, aanmoediging, geld, tijd en alle mogelijke middelen nodig.

Managen als sociale vaardigheid

En dan gaan de auteurs nog een stapje verder in hun kritiek op het hogere management of de directie. Die zou ook kritisch moeten kijken naar de promotie- en benoemingsprocedures. Nog altijd komen daarin vaak de medewerkers naar voren die vooral goed zijn in hun eigen vak. Maar die inhoudelijke of technische vaardigheden zeggen niet veel over hun kwaliteiten als leidinggevende. Sterker, als managers presteren deze mensen waarschijnlijk niet optimaal. Waar Bolino en Klotz dus vooral voor pleiten is een herwaardering van managen als sociale vaardigheid. Die oplossing zouden bedrijven moeten kiezen als ze echt blijvend wat willen doen aan hoog verloop en lage betrokkenheid onder hun mensen.

Meer!

Lees meer over het ontwikkelen van managers in deze longread!



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Leiderschap, Nieuws
Congres Over Duurzame Inzetbaarheid 2019

13 juni 2019 | Fit for the future

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorgt u er voor dat uw medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de 11e editie van het congres over Duurzame Inzetbaarheid wordt u meegenomen in de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid. U hoort hoe andere organisaties hiermee omgaan en leert hoe u dit direct kunt toepassen binnen uw eigen strategie.

Bekijk het programma en schrijf u in>

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Over Duurzame Inzetbaarheid wordt mede mogelijk gemaakt door:



Bekijk meer Vakmedianet Communities:

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid