Stelling
"Door het thuiswerken neem ik geestelijk te weinig afstand van mijn werk."
24
35
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Langer werken Robotisering maakt ieders werk anders!
Langer werken

Robotisering maakt ieders werk anders!

De robot als mens

Een robot blijft een machine. Richt hem (of haar) verkeerd af, en alles loopt in de soep. Letterlijk, in dat Chinese restaurant waar de robot-obers het gerecht consequent in de schoot van de bezoekers kieperden. En spraakherkenning is heel mooi, maar niet als het de hotelgasten uit hun slaap houdt. Robots leiden nog lang geen eigen levens. Robotisering blijft mensenwerk. 

John Keynes dacht in de jaren dertig dat steeds meer arbeiders door machines zouden worden vervangen, met als doembeeld een economie zonder banen. Volgens futurist Dominic Price in PW. gebeurt dat net zo min als robots die al het saaie werk voor ons doen. En dat is maar goed ook, want mensen hebben (ook) saai, routineus werk nodig. Onze hersens moeten even bij kunnen komen van het ingewikkelder denkwerk. De hoeveelheid werk verandert dus niet veel door robots, het soort werk wel. Hoe kan de organisatie zich beter voorbereiden op de komst en het gebruik van robots?

Robotisering leidt tot nieuwe producten en diensten

Nederlanders lopen niet voorop als het gaat om robotisering. Ongeveer de helft van de bedrijven onderzoekt wel de mogelijkheden, maar concrete toepassing zie je nog niet erg vaak. De robots die wel aan het werk zijn, zie je vooral in de logistiek, waar robots de spullen naar de verzamelplekken brengen voor verder transport. De hoge investeringen schrikken veel ondernemers nog af. Die zijn hoog, soms meer dan een miljoen, en de contracten zijn bij ons niet meer zo lang. Zeker nu niet. Toch vindt meer dan 90 procent van de industriële bedrijven robotisering eerder een kans dan een bedreiging. Vooral de industrie verwacht te groeien door te investeren in nieuwe producten en diensten, opleidingen (65%). Dat bleek uit een enquête van VNO-NCW tijdens de derde Dag van de Industrie.

Robotisering maakt het werk anders

Tekort aan goed opgeleid personeel noemde 80 procent van de ondernemers als meest belemmerende factor. Vooral onderwijs en innovatie heeft meer aandacht nodig. Beter beleid voeren op onderwijs is volgens de ondernemers het grootste knelpunt voor het huidige kabinet. Ongeveer de helft van de ondernemers verwacht dat de hoeveelheid werk in het eigen bedrijf gelijk blijft, maar dat het anders wordt van aard. Een ruime helft van de industriële ondernemers wil wel sterk investeren in robots, digitalisering en automatisering.

Exoskeletten in de bouw ..

Op steeds meer werkplekken verandert het werk langzaam, maar zeker door robotisering. Duidelijk in opkomst zijn de exoskeletten. Vooral in beroepen en branches met veel fysiek zwaar werk, zoals de zorg en de bouw. In de zorg kan een exoskelet goede diensten bewijzen bij het ‘draaien’ of keren van patiënten die lang in dezelfde houding moeten liggen. En in de bouw komt de bionische steun goed van pas bij allerlei werk. Zoals stuken vanaf schouderhoogte. Met een exoskelet scheelt dat de helft aan fysieke inspanning. En houden de werkenden dat dus tweemaal zo lang vol, zo bleek uit een artikel op Cobouw.

.. en in de zorg

In de zorg verandert meer werk door robots. Bekend is inmiddels het voorbeeld van radiologen die algoritmes de analyses laten maken van hun scans. Dat doet de robot 2 procent beter dan ze het zelf kunnen. Maar de radioloog als mens vertrouwt niet geheel op de robot. Hij controleert zelf de analyse van de robot, en behaalt zo nog eens 2 procent betere uitkomsten: 99 procent goed. Prettig, als het gaat om een diagnose voor een zware ziekte met ingrijpende behandeling.

Snel aanpassen op de robot

Onderzoek van bureau McKinsey liet zien dat tot 2030 in ons land 1,3 miljoen banen zullen veranderen. En dan gaat het niet alleen om werk van laag- en middelbaar opgeleiden dat robots kunnen overnemen. Ook 30 procent van de hoogopgeleiden heeft werk dat op onderdelen relatief eenvoudig is te automatiseren. De onderzoekers benadrukken dat het niet hoeft te leiden tot massale werkloosheid. Er kunnen 1,4 miljoen banen voor in de plaats komen. Snel aanpassen, door jezelf te blijven ontwikkelen en opleidingen te volgen, is de sleutel om de nieuwe technieken goed te kunnen gebruiken. Een leven lang leren is een vereiste. Juist in het tijdperk van de robot.

Nieuwe vaardigheden voor nieuwe technieken

Volgens Lucas Polman, directeur Protime Nederland doen werkgevers er goed aan om hun mensen voor te bereiden op een toekomst met steeds meer robots. “Dat kan door werknemers nieuwe vaardigheden aan te leren die nodig zijn om met nieuwe technieken om te gaan.” Mooi gezegd, maar hoe doe je dat? Het gaat vooral om de interactie tussen mens en robot. De opkomst van robotisering maakt sociale vaardigheden in de toekomst extra belangrijk, zo bleek in 2016 al uit Amerikaans onderzoek. Die persoonlijkheid heb je als werknemer van de toekomst dan vooral nodig als verbindingsstuk. Tussen klant en machine, die het dommere of vaak herhalende routinewerk doet dat hoort bij een taak. Zo kunnen wij sneller, beter en aangenamer werken.

Robot kan steeds meer ..

Robots worden in snel tempo slimmer. Dit is vooral te danken aan technologische ontwikkelingen bij sensortechnologie, big data, cloud computing en kunstmatige intelligentie. Hierdoor kunnen ze leren om steeds beter te waarnemen, nadenken, interpreteren en beslissingen nemen, de fysieke uitvoering doen, en daarop reflecteren. Ze kunnen ook leren om zich sneller en beter aan te passen op nieuwe taken en nieuwe werkomstandigheden. Mits er een mens van vlees en bloed is die ze dat goed leert, zo blijkt uit het verhaal van de Chinese ober en de Japanse receptionist.

.. aan ons om dat te benutten

Waarschijnlijk kennen je eigen werknemers het werk in de organisatie het beste. Laat ze daarom zelf de aspecten van hun werk benoemen die ze met steun van robots sneller, makkelijker en beter kunnen doen. Zodat zij vaker het intelligentere werk kunnen doen. Zonder de robot als uitvoerder uit het oog te verliezen. Hun werk wordt er prettiger door, en zelf worden ze breder en duurzamer inzetbaar van die ervaring.

Een creatieve en sociale persoonlijkheid

De opkomst van robotisering maakt goede sociale vaardigheden in de toekomst belangrijker. Dat, en andere soft skills (waaronder goed communiceren en creatiever denken) heb je als werknemer vooral nodig als verbindingsstuk. Tussen klant en machine, die het dommere of vaak herhalende routinewerk doet dat hoort bij een taak. Zo kunnen we onze arbeidsbelasting beïnvloeden, door sneller, beter en aangenamer te werken. Snel snappen hoe het systeem in elkaar zit en hoe het is bedoeld om (samen) te werken met mensen, die vaardigheid wordt steeds meer waard.

Robotisering biedt klant en werkende meerwaardevriendelijke robot-man

Een leven lang leren is dan ook geen loze kreet, maar een vereiste. Dat geldt net zo goed voor de robot zelf. De nieuwste generatie slimme robots zijn niet voorgeprogrammeerd voor één specifieke taak. Ze hebben intelligente vermogens waarmee ze zich kunnen aanpassen op hun omgeving. Bovendien kunnen ze dat steeds sneller, omdat ze met kleinere en betere camera’s meer kunnen zien en steeds beter kunnen voelen door verfijndere sensoren. Zoals te zien is in de verpakkingsindustrie. Ook kunnen slimmere robots als zelfrijdend karretje maaltijden bezorgen. En helpen bij wachtrijen, door mensen sneller te verwijzen naar vrije balies. Of ’s nachts kantoren stofzuigen. Een robot als rijdende afvalbak zorgt op Schiphol voor minder zwerfvuil en minder bukken voor de schoonmakers. Het biedt klant en werknemer meerwaarde.

Mens blijft nodig

Bij al die nieuwe of andere taken is er toch nog steeds een mens nodig die het ‘apparaat’ vertelt wat het moet doen. En laat zien onder welke omstandigheden dat moet. Daarvoor blijft creativiteit en inlevingsvermogen nodig. Naar de robot, en naar de mensen toe die erdoor worden bediend. Zo kunnen innovaties makkelijker en sneller worden doorgevoerd. En blijft iedereen duurzamer verzekerd van werk op niveau.

Do’s en don’t van robotisering

Dont’s:

  • Je verzetten tegen de komst van robots is niet alleen zinloos, mensen raken er zelf verder door achterop. Het benadeelt je eigen inzetbaarheid op latere leeftijd, zeker in fysiek zware beroepen.
  • Zie de robot niet als concurrent die je werk afpakt. Zie hem (of haar) liever als vriend, die je werk makkelijker maakt.
  • Robots zijn geen moderne slaven die alleen goed zijn voor het saaie, zware werk. Werk met ze samen in je dagelijkse werk, dan wordt dat er prettiger / lichter / leuker van, en dat bevordert je duurzame inzetbaarheid.
  • Wacht niet af tot de robot je ‘overkomt’, of wordt opgedrongen. Denk pro-actief na over de inzet van robots, maak een plan voor de robot en voor jezelf!

Do’s:

  • Laat iedereen bedenken welke taken (deels) automatisch kunnen, en welk voordeel dat zou opleveren. Denk eerst aan alle fysiek zware klussen en taken. Ook als je jong, stoer en flink bent. Je houdt het langer vol als je eerder de machine laat beulen.
  • Robots zijn ook goed in rekenwerk en analyses maken. Maar vaar nooit blind op de robot. Controleer de output, dan wordt het resultaat nog beter. Bijna perfect, zelfs. Soms is dat van levensbelang.
  • Laat elke medewerker ook bedenken welke soft skills hij of zij nodig heeft om beter samen te werken met robots, en met collega’s. Denk hierbij vooral in de nabije toekomst. Wat komt er bijna zeker aan? Hoe kan ik me daar beter op voorbereiden, en nog duurzamer inzetbaar worden?
  • Duurzaam inzetbare mensen blijven de ontwikkelingen in hun vakgebied goed volgen, en bedenken steeds: hoe kan ik met een robot grotere meerwaarde leveren? Welke kennis en vaardigheden heb ik daarbij nodig?
  • HR kan deze denkprocessen ondersteunen door te letten op competentiemanagement en employability.
  • Voor werkgevers en ondernemers: zijn de kosten hoog en is de terugverdientijd onzeker? Denk aan slimme oplossingen, zoals leasen of gezamenlijke inkoop, of multifunctionele robots.

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Langer werken, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid