Stelling
"Zorgen dat mensen op kunnen gaan in hun werk is nu de beste remedie tegen de crisis."
6
13
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Thuiswerkers managen: een balanceeract
Anders werken

Thuiswerkers managen: een balanceeract

Vitaliteit medewerkers

Duidelijk zijn over wat je verwacht, tegelijk houvast, begrip en steun bieden, de boel bij elkaar houden, optimistisch zijn over de toekomst. Thuiswerkers managen in crisistijden lijkt nog het meest op koorddansen. Steun en richting geven kent tien verschillende dimensies, ze kunnen allemaal van belang zijn tijdens een crisis zoals deze.

Over de leiding zijn we tijdens deze coronacrisis best te spreken. Bleek uit recent onderzoek van bureau Flycatcher. Vooral de communicatie is beter geworden. Twee derde krijgt belangrijke informatie op tijd terwijl hij thuiswerkt; voor de crisis zei ‘maar’ 40 procent dat van zijn manager. Goede werkgevers maken hun verwachtingen aan medewerkers kenbaar. Van de Best Workplaces-bedrijven geldt dat voor 75 procent; tegenover 42 procent bij de niet-gecertificeerde werkgevers. Ook bieden de betere werkgevers een psychologisch veilige werkomgeving, en erkennen zij hun mensen. Allemaal vreselijk belangrijk tijdens een crisis, en na de crisis wordt dat nog belangrijker.

Thuiswerkers managen in crisistijden: 10 tips

Want wat is het ergste van een crisis? De tijd die er vlak na komt. Dat komt door de onzekerheid tijdens de overgang naar iets nieuws. Mensen worden letterlijk ziek van het gebrek aan perspectief, en vragen zich af hoe het verder moet met de rest van hun (werkende) leven. Houvast en vertrouwen bieden is het eerste wat een manager moet doen, vooral aan het begin van de crisis. Direct daarna komen empathie en vooruit kijken, dimensies die elkaar steeds afwisselen. Hou moed, en hou vol. Uit de recente tsunami over dit onderwerp halen we deze 10 tips waar de leidinggevende die thuiswerkers echt duurzaam wil managen tijdens een crisis aan moet denken.

1} Een baken bieden voor angst en onzekerheid.

In de huidige crisis zoeken mensen naar houvast. Leidinggevenden van thuiswerkers kunnen helpen door heldere informatie te verstrekken en ze te helpen om te gaan met de onzekerheden. Bijvoorbeeld met coachende vragen, zoals: Hoe gaat het? Waarin of waarmee loop je vast? Hoe kan ik (of het bedrijf) je daarbij helpen? Luister vooral goed naar de antwoorden. Wacht niet tot de problemen worden gemeld; zoek ze zelf op als het nog kleine knelpunten zijn. Let speciaal op de mensen die je niet (zo) vaak hoort. Maak ook duidelijk wanneer je zelf wel en niet bereikbaar bent. En vraag aan elke medewerker zelf hoe vaak hij contact wil hebben, en welke mate van ondersteuning hij of zij prettig vindt.

2} Geef vertrouwen.

Thuiswerkers managen door te zeggen dat je erop vertrouwt dat iemand ‘het kan’, is juist op afstand, makkelijk. Bij de inschatting of dat ook echt zo is, waarbij je rekening houdt met capaciteiten, omstandigheden en uitdagingen begint de echte balanceeract. Voldoende autonomie bieden om het werk zelf in te richten, en tegelijkertijd voldoende steun geven – ook moreel – zodat ze het blijvend aan kunnen. Blijf als leider goed communiceren, wees duidelijk over de verwachtingen die je stelt.  En waardeer je mensen tijdens dat hele proces van loslaten, aanmoedigen en kaders aangeven. Laat het blijken, wat nadrukkelijker dan op kantoor.

3} Blijven letten op de balans

Echte crisismanagers blinken erin uit: de juiste balans vinden. Dat betekent minder sturing, en meer verbinding. Want juist aan verbinding hebben mensen die samenwerken op afstand veel behoefte. De betere balans vraagt om persoonlijke steun, en ruimte bieden aan je mensen. Thuiswerkers managen doe je door een empathische en dienende leider te zijn. Kleine dingen regelen voor een thuiswerker, zoals een goede bureaustoel of een extra ‘terugkomdag’ op de zaak voor wie de collega’s echt even moet zien kan veel betekenen.

4} Ontwikkel virtuele rituelen

Thuiswerkende bedrijven en afdelingen beginnen elke werkdag vaak met een vast tijdstip waarop iedereen zich even meldt per videolink. Vervolgens drukt iedereen in één woord of zin uit hoe hij en zij zich voelt. Thuiswerkers managen kan daarnaast ook met een vast vragenuurtje per video. Voor iedereen die een kort item wil en kan bespreken in hoogstens 10 minuten. Zoek zelf de mensen en projecten op waar ze niet zoveel van horen. Verspreid over de dag zijn er enkele koffie- en theemomenten met kletspraatje. Je kunt er zelfs een sociale weekagenda voor opstellen! Dan gaat het alleen over hoe het met je gaat, niet over de zaken. Die rituelen zorgen voor saamhorigheid, verbinding, betrokkenheid en vooral voor vertrouwen.

5} Mensen ondersteunen elkaar.

Thuiswerkers managen wordt (veel) lastiger als het team groter is dan 6 medewerkers. Vooral omdat je steeds goed moet letten op non-verbale signalen bij iedereen. Daarom raadt consultant Timothy R. Clark een buddy-systeem aan: twee teamleden houden elkaar in de gaten. Zo is er meer onderlinge steun, ook emotioneel. Vorm ook duo’s in je managementteam (tip van Alexander Pechtold in MT). De buddies hebben dagelijks contact, kunnen elkaar overnemen, en bespreken onderling hoe het gaat, met het werk, de betrokkenheid en de motivatie.

6} Duidelijk zijn over wat je verwacht.

De werkgever moet juist bij thuiswerken duidelijkheid geven over wat hij van de medewerker verwacht. Dat stelt Martine Bolhuis, expert Duurzame Inzetbaarheid bij Centraal Beheer. “Sommige mensen vinden het lastig om thuis te werken, dus zij hebben graag taken om af te ronden. Maar tegelijk hebben ze het vertrouwen nodig dat ze de juiste keuzes kunnen maken. Zodat ze ook voor een ouder kunnen zorgen of kinderen op weg helpen met school. Belangrijk is dat je er met elkaar over praat. Deel ervaringen met elkaar en vraag ernaar.”

7} Bouw micro-leermomenten in.

Persoonlijke ontwikkeling hoeft niet te stoppen tijdens langere periodes van thuiswerken. E-learning, of microleren over een enkel onderwerp is nu praktischer. Dat kan ook in een groepssessie, waarbij teamleden zelf de onderwerpen aandragen en na afloop hun ervaringen op een rijtje zetten. Hoe toepasbaar is dit in het dagelijkse werk? Wat ga ik nu anders doen? Maak inzichtelijk hoe toekomstige functies er uitzien en welke vaardigheden daarvoor nodig zijn. Dat geeft mensen houvast voor hun scholingsplannen, ook na de crisis. Weer een stipje op de horizon.

8} Blijf optimistisch, toon vaker waardering.

Optimisme is besmettelijk, net zoals pessimisme. Dat is een reden te meer om als leidinggevende zo veel mogelijk positief te blijven. Zeker op afstand, omdat dan veel nonverbale communicatie wegvalt. Mensen-op-afstand hebben meer behoefte aan herkenning, zeker als ze jouw gezichtsuitdrukking niet goed kunnen zien. Maar aarzel ook niet op op tijd bij te sturen. Wees nog iets duidelijker, en explicieter dan wanneer je elkaar ‘gewoon’ kunt zien.

9} De warme kant telt juist nu

HR kan met leidinggevenden vooral een rol spelen in zorgen voor goede informatievoorziening. Geef daarom altijd een update, ook als er niets is. Niets horen maakt mensen onzeker. Ze worden dan wantrouwend, ook tegenover elkaar. Bolhuis: “Probeer ook letterlijk mensen te motiveren met een peptalk of een energieke boodschap waarmee je collega’s bedankt. Die warme kant is juist nu extra belangrijk. Zeker nu vragen ze zich steeds vaker af: hoe lang duurt dit nog? Juist nu moeten we dicht bij elkaar blijven en dat is heel tegenstrijdig als je alleen maar digitaal contact hebt.”

10} Bevorder ‘saamhorigheid’

Juist door de fysieke afstand die alle werknemers hebben, moet je als werkgever saamhorigheid zien te creëren in je organisatie. Daarin moet je creatief zijn, innoveren in je werkprocessen. Zorg dat de druk af en toe van de ketel kan. Laat voldoende ruimte voor ontspanning en humor. Prima als mensen dat onderling doen, via bijvoorbeeld leuke filmpjes via sociale media (ook een tip van Pechtold). Benadruk het doel en het nut van het werk dat wel hier met z’n allen blijven doen, en probeer de zaak met een grapje of relativerende opmerking het spreekwoordelijke hart onder de riem te steken. Er komt vaak veel positieve denk- en innovatiekracht door vrij!

 



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Leiderschap, Nieuws
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid