Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Vergoeding thuiswerken in cao’s?
Anders werken

Vergoeding thuiswerken in cao’s?

De FNV wil afspraken over thuiswerken vastleggen in cao’s. de vakbond baseert zich op eigen onderzoek onder haar leden. Minstens vier van de vijf FNV-leden zou voorstander zijn van afspraken over thuiswerk met de werkgever. En ongeveer de helft van alle werkenden ziet zich 1 tot 3 dagen per week thuiswerken, ook na de crisis.

Het gaat onder andere om vergoeding van kosten voor sneller en duurder internet, printen, verwarming, verkoeling, elektra en koffie. Maar ook het recht op thuis én op kantoor te kunnen werken hoort wat de FNV betreft in de regeling. Net zoals afspraken over privacy, en over de werk-privébalans. Waaronder het recht op onbereikbaarheid buiten werkuren.

Werkgever verantwoordelijk

Vicevoorzitter Kitty de Jong wijst op de verantwoordelijkheid die elke werkgever heeft om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek. Als mensen gedwongen worden om thuis te werken, geldt die verantwoordelijkheid volgens haar ook thuis. “Nu het thuiswerken langer gaat duren en werkgevers en werknemers zien dat het ook goed lukt, is er een nieuwe situatie die nieuwe afspraken vereist, ook voor de periode na corona.”

Werkplek thuis vaak niet op orde

Vooral pijnklachten in arm, nek, schouder en rug nemen toe onder thuiswerkers, melden fysiotherapeuten. “Veel mensen hebben hun thuiswerkplek niet op orde”, zegt Boris van der Vorst, eigenaar van FysioHolland, een bedrijf met 500 fysiotherapeuten en 140 praktijken. “Mensen die dagelijks uren achter een laptop werken, krijgen last. Voor een goede werkhouding zijn een laptophouder, een los toetsenbord en een losse muis nodig. Net als een ergonomische bureaustoel en een goed afgesteld bureau.”

Ook balans werk-privé verstoord

Maar de pijn komt niet alleen door een verkeerde houding achter het beeldscherm. Volgens Erik Havelaar, bedrijfsfysiotherapeut en eigenaar van fysiopraktijk De Schoof in Hendrik-Ido-Ambacht, is vaak ook het evenwicht tussen werk en privé verstoord. “Werknemers moeten thuis voor hun kinderen zorgen of worden tijdens het werk afgeleid. Dat zorgt voor stress en vermoeidheidsklachten.”

Tip! Check in een keer alles rond de werkplek thuis met de grondig vernieuwde Werkplekchecker!

Snel afspraken maken

De FNV hoopt in elk geval snel afspraken over thuiswerken te kunnen maken met de financiële sector, het Rijk en met gemeenten. De cao-onderhandelingen met banken en verzekeraars starten dit najaar. De ondervraagde FNV-leden werken vooral bij gemeente- en rijksoverheid, in de financiële sector en callcentra.

Verruiming werkkosten

De werkgever kan nu al de vrije ruimte in de werkkostenregeling gebruiken om kosten voor thuiswerken te vergoeden. Dat onbelaste bedrag is alleen dit jaar vergroot naar 3 procent van de loonsom. Maar dat geldt tot een loonsom van 4 ton. Mede hierom is die ruimte vaak al opgesoupeerd. Dan kan de werkgever ook reiskostenvergoedingen blijven doorbetalen als compensatie voor de extra kosten. Die kosten vallen meestal niet in de vrije ruimte. Maar dat kan alleen onbelast als de werkgever al vòòr 13 maart een reiskostenvergoeding betaalde.

Meerderheid voor thuiswerken

Twee van elke drie ondervraagde FNV-leden gaf aan dat ze prettig thuis kunnen werken. Bijna driekwart van de ondervraagden wil in de toekomst graag afwisselend thuis en op kantoor werken. Als voordeel van thuiswerken noemde ruim 70 procent het ontbreken van reistijd. Ook betere concentratie en een hogere productiviteit werden door bijna 40 procent van de ondervraagden genoemd. Het meest genoemde nadeel van thuiswerken, door twee op de drie aangegeven, is het gebrek aan collega’s en sociale interactie. Ook vindt 40 procent van de ondervraagden het nadelig dat ze minder bewegen. Bij een kwart lopen werk en privé te veel door elkaar.

1 tot 3 dagen thuiswerken

Van alle thuiswerkende Nederlanders verwacht ongeveer de helft ook na de coronacrisis vaker vanuit huis te werken. De meesten zouden graag één tot drie dagen in de week vanuit huis werken, aldus het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Voor de crisis werkte slechts één op de drie werknemers weleens thuis. Zo’n 6 procent werkte alleen maar vanuit huis. Tijdens de coronacrisis kwam 70 procent van de thuiswerkers maandenlang helemaal niet meer op kantoor. Vooral hoogopgeleiden en mensen die normaal forenzen met het openbaar vervoer werken nu vaker thuis. Vooral jongeren zijn sinds het begin van de zomer weer vaker op kantoor aan het werk.

2 Euro per dag

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) becijferde dat het een werknemer gemiddeld 2 euro per dag kost om thuis te werken. Het gaat dan om uitgaven aan extra verbruik van elektriciteit, water en gas. Maar het Nibud rekende ook kopjes koffie, wc-papier en de afschrijving op het bureau en stoel mee. Werkgevers besparen op kosten wanneer werknemers niet op kantoor komen. Zo hoeven ze minder uit te geven aan reiskostenvergoedingen, schoonmaakkosten en elektriciteit. Kitty de Jong vindt dat deze kosten reeël worden als je ze voor een langere tijd maakt.



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws, Tools
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid