Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
23
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Achtergrond Waardering duurt het langst: 5 redenen waarom dat wel zo is, en waarom u er toch niks aan doet
Achtergrond

Waardering duurt het langst: 5 redenen waarom dat wel zo is, en waarom u er toch niks aan doet

medewerkers met twee gezichten

Waardering door de direct leidinggevende is de belangrijkste aanjager voor prestaties van medewerkers. En toch is het geven van waardering één van de meest onderbenutte managementinstrumenten. Waardering duurt het langst, gebrek eraan is de belangrijkste reden waarom uw talenten opstappen en dus is waardering uitspreken het meest duurzame personeelsinstrument dat u heeft. Lees hieronder waarom dat zo is, en wat u er meestal van weerhoudt om waardering uit te spreken.

De behoefte om erkend en gewaardeerd te worden is de meest fundamentele behoefte die we als mens hebben. Wat we ook halen uit ons werk, er is niets waardevoller dan het gevoel dat we er écht toe doen. Dat we een unieke waarde bijdragen aan iets en dat we daarvoor worden gewaardeerd. Het gevoel dat je echt wordt gewaardeerd geeft een positief gevoel. Op het meest basale niveau laat het je veilig voelen en dat is wat je vrij maakt om het beste van jezelf te geven.

5 Misverstanden over waardering

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat medewerkers die regelmatig erkenning en waardering ontvangen van hun direct leidinggevende beter gaan presteren, hun productiviteit verhogen,  gemotiveerder en meer betrokken zijn en langer bij de organisatie blijven. Het geven van waardering is één van de belangrijkste managementtechnieken die je kunt inzetten. Toch zijn er nog veel misverstanden over, waardoor het té weinig en vaak ook ineffectief wordt toegepast. Hieronder lees je de 5 misverstanden op een rijtje.

1. Waardering is alleen voor de best presterende medewerkers.

Vaak wordt waardering alleen gericht op het kleine percentage van top performers. Beloning en waardering voor top presteerders doet weinig voor de grote groep van andere medewerkers die ook extra hard gewerkt hebben om hun prestaties te verhogen. De mensen die iets onder de top zitten, de grote middengroep van 70%, wordt meestal genegeerd. Die 70% echter doet wel het grootste deel van het werk en maken het juist mogelijk voor de topmedewerkers om te schitteren. Jack Welch zei in zijn boek Winning: “Iedereen in die middengroep van 70% wordt gemotiveerd door waardering. Je wilt die 70% niet verliezen, je wilt ze verbeteren.”

2. Geld is de beste waardering.

Uit onderzoek blijkt dat medewerkers unieke, persoonlijke en zorgvuldige individuele waardering belangrijker vinden dan gewoon geld. Het feit dat je als leidinggevende het moment van de erkenning en waardering uniek en individueel maakt heeft meer impact op de motivatie van medewerkers dan het geld zelf. Geld motiveert niet, het is alleen een compensatie voor het verrichte werk.

3. Het waarderen van medewerkers is een softe managementstijl.

Complimenten geven wordt vaak gezien iets softs. Veel mensen doen zelfs wat lacherig over complimenten geven aan mensen die gewoon hun werk doen. Zo komen de managers die het wel doen nog verder in de verdrukking. Maar erkenning en waardering geven heeft toch echt een keihard effect op de bottomline. En is daarmee niet meer zo soft als soms wordt gedacht. Onderzoek heeft aangetoond dat effectieve erkenning en waardering leidt tot een significant hogere motivatie en betrokkenheid. Medewerkers die sterk betrokken en gemotiveerd zijn presteren beter en zijn productiever wat weer leidt tot een hogere omzet.

4. In een recessie is het waarderen van medewerkers een verspilling van geld.

Met name in tijden van economische recessie denkt het management vaak dat erkennen en waardering van medewerkers niet nodig is. Dit is verre van waar. Juist als je als leidinggevende erkenning en waardering goed inzet dan betaalt het zichzelf terug in meer productiviteit en meer omzet. Daarnaast zeggen medewerkers dat niet-materialistische erkenning en waardering een langere impact heeft dan geld, bonussen of incentives. Het zeggen van “bedankt voor je inspanning” is waardering en kost geen geld en 3 seconden van je tijd.

5. Het is overbodig om waardering te geven aan medewerkers die gewoon hun werk doen.

Veel medewerkers geven aan dat erkenning en waardering voor hun werk ze motiveert. Veel mensen zetten er dan zelfs een tandje bij. Erkenning en waardering geven aan medewerkers voor hun inspanningen is één van de makkelijkste manieren om motivatie en betrokkenheid te verhogen.

Doe het beter!

Hoe kan je dan beter omgaan met erkenning en waardering? Lees het in dit actuele artikel!



Print Friendly, PDF & Email
Tags :
Categorie : Achtergrond, Anders werken, Arbeidsmarkt, Arbeidsrelaties, Talentontwikkeling
Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid