Stelling
"De kwaliteit van ons werk kan aanzienlijk omhoog als we meer laten doen door robots."
12
9
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Wat zou jij willen veranderen aan je werk?
Anders werken

Wat zou jij willen veranderen aan je werk?

Jonge talenten worden gemotiveerd

Wie tevredener klanten en medewerkers wil, die langer bij jou blijven kopen en werken (wie wil dat niet), moet modern managen. Een moderne manager zegt niet wat jij moet doen. Een moderne manager vraagt wat hij of zij kan doen om jouw werk prettiger, effectiever of gewoon ‘beter’ te maken. Hoe werkt dat in de praktijk?

Noem het UX, CX of ‘gewoon’ employee experience, het hoort bij een moderne manier van managen die klanten en medewerkers voorop zet. Die worden daar tevredener van, waardoor ze meer bij jou kopen, en ze langer bij jou werken. De hele bedrijfsvoering wordt er duurzamer van. Grootste struikelblok bij die benadering is vaak het ego van de manager. Hij (meestal) is tenslotte niet zomaar op die positie gekomen. En als je er eenmaal zit, dan sta je die macht niet zomaar meer af. Je hebt als manager tenslotte ook verantwoordelijkheden en resultaatverplichtingen.

Angstpyramide

Zo ontstaat een angstpyramide, die top-down wordt doorgegeven in bedrijfsorganisaties. En dat leidt vaak tot een bevelstructuur, want dat is de makkelijkste, bekendste en meest beproefde manier om die angst te beheersen. Doe maar wat ik zeg, want ik weet het beter, heb meer ervaring en verantwoordelijkheid, en anders draag jij de gevolgen.

Bescheidenheid siert de manager

Steeds meer wetenschappers, onderzoekers en consultants nemen stelling tegen deze klassieke manier van het werk organiseren. Waaronder Dan Cable, gedragswetenschapper aan de London Business School en bekend managementauteur in een artikel op het platform HBR. Een van de beste manieren om medewerkers gemotiveerder, betrokkener bij de organisatie en meer bevlogen voor hun werk te krijgen is je bescheiden opstellen als manager en leidinggevende. Door expliciet op zoek te gaan naar de ideeën die de mensen zelf hebben bij het werk dat ze uitvoeren.

Ruimte geven

Dat is niet eenvoudig. Want, om te beginnen vraagt het een compleet andere opstelling van de meeste managers. Weg van het machtsdenken en de angstcultuur waarmee de zaak beheerbaar blijft, naar loslaten om de uitvoerders (veel) meer ruimte te geven. Behalve om een nederige opstelling vraagt het om veel moed en inzicht van managers. Wie die omslag te abrupt maakt, heeft goede kans op stress, burn-outs of op zijn minst een vette identiteitscrisis.

Sorry You Missed It…

Het aardige aan dit (lange) artikel van Cable is dat hij de uitgangspunten goed omschrijft, en dan met enkele treffende voorbeelden komt van bedrijven die deze transformatie met succes hebben doorgemaakt. Van een van de voorbeelden, een thuisbezorger van maaltijden en ander voedsel, krijg je waterige oogjes. Tenminste als je Sorry We Missed You hebt gezien. Denk nog even terug aan de dictatoriale vestigingsmanager die alleen geïnteresseerd is in maximale efficiency. En bedenk welke transformatie zo’n figuur zou moeten doormaken om een moderne manager te worden. Eentje die voortdurend blijft vragen: Hoe kan ik jouw werk nog beter maken? Welke ideeën heb je zelf over je werk? Wat zou je er zelf aan willen veranderen?

Argwaan

Dat is in de praktijk wel nodig bij managers die zich dienstbaar gaan opstellen: doorzettingsvermogen. Want de eerste reactie bij de meeste medewerkers is grote argwaan. Niet onbegrijpelijk. Maar wie consequent diezelfde vraag blijft stellen, zal wat eerste aarzelende suggesties krijgen. In dit voorbeeld was dat: yoghurts wat eerder afleveren bij klanten met kinderen, zodat de ouders ze in het lunchpakket konden stoppen. Dat gebeurde, tot grotere tevredenheid van deze klanten. Een andere suggestie was om voorraadtekorten eerder te signaleren en aan te vullen. Je zou denken: leuk voor sommige klanten, maar andere klanten moeten hierdoor langer wachten. Dat bleek niet het geval, omdat de chauffeurs ook meer ruimte kregen om hun rittenschema’s zelf aan te passen op deze innovaties.

Manager trakteert op ontbijt

Nog een mooi voorbeeld van de dienstbare manager komt uit de bancaire sector. Het management van een grote handelsbank had de gewoonte om regelmatig elk kantoor te bezoeken en aan te dringen op nog meer kostenbesparingen. Als voorbereiding op dat bezoek (meer een audit) was het filiaal wekenlang bezig met zoeken naar mogelijkheden om nog efficiënter te werken. De nieuwe managing director brak met deze traditie. Hij bezocht elk filiaal onaangekondigd, en bracht een heel andere boodschap. Hij serveerde een ontbijt aan alle medewerkers. En stelde vervolgens de vraag wat hij kon doen om hun werk beter te maken. Ook hier waren de reacties eerst wantrouwend en afwachtend. Uiteindelijk leidde het tot vele kleine en ook grote verbeteringen, onder andere in computersystemen om klanten sneller van dienst te zijn en ruimere openingstijden die leidden tot verdubbelde omzetten.

Maar…

Cable’s artikel beschrijft deze voorbeelden van de dienstbare manager uitgebreid, en inspirerend. Net zoals de voordelen die organisaties ervan hebben gehad. Niet alleen in hogere omzetten, maar ook in meer personeelsbehoud, hogere tevredenheid en motivatie. Toch blijft het gevoel hangen dat er wel wat meer bij deze transformatie komt kijken dan: stug volhouden met die ene vraag stellen. In allerlei varianten, hoe zinvol dan ook. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de managers die meer moeite hebben met los-laten? Misschien wil gedragswetenschapper Cable dat we daarvoor zijn boek lezen.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Leiderschap, Nieuws
Hét vakevent duurzame inzetbaarheid 2020

26 november 2020 | Hét vakevent over duurzame inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid