Stelling
"Generalisten zijn de duurzaamst inzetbare medewerkers."
24
14
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Dossiers Arbeidsomstandigheden 9 Tips voor de betere werk-privébalans
Arbeidsomstandigheden

9 Tips voor de betere werk-privébalans

werk-privébalans

We zijn wereldkampioen! Op de werk-privébalans. Wij scoren een 9,3, bleek eind vorig jaar uit onderzoek van de OECD. En dat is maar goed ook. Want wie privé en werk niet goed gescheiden kan houden, heeft 33 procent meer kans op een hartaanval. Toch vinden managers de werk-privébalans veel minder belangrijk dan hun medewerkers. Dat blijkt uit het Global Wellbeing Survey 2021 van adviesbureau Aon. Daarom deze 9 herziene tips voor de betere balans tussen werk en privé.

Een betere balans aanbrengen tussen werk en privé staat al jaren hoog op het lijstje van goede voornemens bij veel werkenden. We willen onszelf ontwikkelen, meer tijd overhouden voor gezin, partner en kinderen en gezonder leven: meer sporten en beter eten. En sinds vorig jaar kijken we hierbij nadrukkelijk ook naar thuiswerken.

Thuiswerken ‘inpassen’ op de werk-privébalans

Werken en leven op dezelfde plek, en vaak met meerdere mensen tegelijk betekent zoeken naar een nieuwe balans tussen al die taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Ook moet de werkplek thuis gezelliger worden, vindt 1 op elke 5 thuiswerkers. Meer dan een kwart wil een betere inrichting, met een betere zithouding, verlichting, comfort.

Gezonder leven, vaker even weg

Onderzoek van pensioenuitvoerder BeFrank uit 2020 liet al zien dat de trend onder werkenden om gezonder te leven werken doorzet. Van de mensen die al thuiswerkten in 2020 wil ruim 40% meer tijd reserveren voor extra beweging en sporten. En ruim een derde van hen wil thuiswerkend er vaker kort tussenuit om even ‘los’ te komen van het werk.

Goed sociaal netwerk ook goed voor de gezondheid

Een goede werk-privé balans is belangrijk voor alle gezondheid en inzetbaarheid van medewerkers. Zowel fysiek als mentaal. Zeker een derde (34%) mist sociale interactie sinds het massale thuiswerken, en voelt zich geïsoleerder. Ook de verandering in workload is voor 17 procent een grotere uitdaging geworden en 14 procent heeft moeite met zich aanpassen aan hun nieuwe werkomgeving. Zo bleek uit het onderzoek van BeFrank.

Goede werk-privébalans kent ook accenten

Maar misschien kan de verhouding tussen werk en privé niet altijd in balans zijn. Er zullen altijd perioden in je leven zijn waarin je meer tijd en aandacht moet hebben voor het een of het ander. Betoogt psycholoog Thijs Launspach in zijn boek Fokking druk. Zoals een belangrijk project op het werk, een verhuizing, zwangerschap of mantelzorg. Belangrijk is dat je genoeg ruimte hebt om dan het een, dan het ander een periode alle aandacht te geven om je geestelijk evenwicht weer te hervinden.

Betere werk-privébalans begint bij vertrouwen

Vertrouwen tussen jou en je ‘baas’ is de basis voor een goede, voor iedereen ‘werkbare’ werk- privébalans. Dat vertrouwen ontstaat door te praten over werk- en privétaken. Medewerker en leidinggevende moeten dan kunnen onderhandelen over verschuivingen in planning en uitvoering. Zodat het zieke kind van school gehaald kan worden. Zodat de verwarmingsmonteur de uitgevallen ketel overdag kan repareren. Betekent wel dat je ’s avonds langer doorwerkt. Of de volgende ochtend eerder begint. Daarvoor is vertrouwen nodig, in de kwaliteit van het werk dat de medewerker-op-afstand zal leveren. Tot zover het toekomstbeeld van futuroloog Adi Gaskell.

9 Tips voor de betere werk-privébalans

Gelukkig zijn en blijven in je werk, en in al je privé-activiteiten. Hoe meer ballen je in de lucht moet houden, hoe onmogelijker dat wordt. Hierna volgen 9 leefregels die kunnen helpen met een betere werk-privébalans. Voor werknemer en werkgever; man of vrouw; oud en jong.

1} Prioriteren kan je leren

Wat is echt belangrijk in je leven? Dat je excelleert in je werk, dat relaties met vrienden en partner fantastisch gaan, dat de kinderen gelukkig zijn of goed presteren? Hierin keuzes durven maken betekent kiezen voor activiteiten waar je echt gelukkig van wordt. Het wil niet zeggen: doe het een niet, en ga volledig voor het andere. Wel houdt het in: doe het ene wat minder, of wat korter.

2} Niet alles kan even perfect gaan

Wie een drukke baan combineert met een inspannend gezinsleven, een inspirerende vriendenkring en zorg voor behoeftige ouders of goede vrienden, loopt vroeger of later tegen zijn of haar grenzen aan. Bepaal regelmatig opnieuw wat nu het belangrijkste is dat echt ‘even’ perfect moet gaan. Concentreer daarop, en accepteer dat al die andere iets minder belangrijke zaken minder perfect verlopen. Goed is vaak ook goed genoeg.

3} Flexibeler werken

Bijna elke werknemer heeft andere voorkeuren als het gaat om de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar zo nu en dan thuiswerken wil (en kan) bijna iedereen. Goed voor het gezin, de vrienden en vooral voor de onmisbare hersteltijd tussen topprestaties. Vaders krijgen er opvallend vaker behoefte aan wanneer ze meer dan een kind hebben. Mensen die (deels) zelf hun werk- en privétijden kunnen bepalen werken beter, langer en gezonder. Geen bedrijf ontkomt nog aan de noodzaak om een goed thuiswerkbeleid te ontwikkelen. Goed, dat wil zeggen: optimaal passend bij het bedrijf en de werknemers.

4} Het goede voorbeeld geven

Veel mensen kijken toch vooral naar boven voor inspiratie. Dus, beste managers: je ontkomt er niet aan om ook op dit vlak het goede voorbeeld te blijven geven. Ga dus zelf op gezette tijden offline, en neem die geplande vakantie. Waarin je dus ook echt offline en onbereikbaar bent (ok, bijna dan). Moedig je mensen aan om hun persoonlijke werkschema te optimaliseren. Zodanig dat zij werk en privétaken zo goed mogelijk kunnen combineren. Natuurlijk moeten er wat uren zijn waarop iedereen bereikbaar is, elke werkdag. Maar stuur zo min mogelijk berichten buiten die uren. In geen geval moeten mensen zich verplicht voelen om er direct op te reageren. Meer tips om je eigen werkstijl te tweaken lees je in dit sappige artikel van Maura Thomas op Forbes.

5} Compensatie bieden

Werkgevers die steeds meer vragen zonder daarvoor compensatie te bieden plegen roofbouw op hun mensen. We hebben tijd nodig om bij te komen van een drukke werkdag, te ontspannen, te sporten, tijd door te brengen met familie en vrienden én voldoende te slapen. Juist om het werk de volgende werkdag beter aan te kunnen. Welke perioden dat zijn, verschilt per individu. Bied, neem en claim hersteltijd om de stress af te bouwen en de mentale energie weer in balans te krijgen.

6} Maak een dagplanning, geen afvinklijstje

Gebruik je agenda alsof je de dag voor iemand anders plant; plan een dag die je wilt, niet een to-do list. Wissel werktaken en privetaken af. Plan ook de pauzes in, en maak die tijden bekend aan anderen met wie je werkt of in huis bent als je thuiswerkt. Ook beweging en afwisseling moet je inplannen, tot het een gezonde gewoonte is geworden. Kom je tijd tekort? Hou dan een werkweek nauwgezet bij waar je tijd aan besteedt. Schrap alles dat weinig weinig waarde toevoegt aan je zakelijke of privéleven.

7} Ken je eigen tijden

Doe verschillende werkzaamheden op vaste tijden. Zoals concentratietaken op de helderste werkuren, en mails lezen en sorteren aan het begin of einde van elke werkdag. Veel kenniswerkers hebben per dag ‘maar’ drie uur om ongestoord te werken aan concentratietaken. Die uren zijn niet meer in te halen op andere werktijden, zeker niet gefragmenteerd over een hele (langere) werkdag. Ook tijdens lange werkdagen is letten op dynamisch werken en voldoende beweging tussendoor essentieel.

8} Sociale activiteiten moet je inplannen

Het klinkt wat vreemd, een diner met vriend(in)nen elke maand of 6 weken inplannen, net zoals een caféavond met vrienden. Toch is het sterk aan te raden om het te doen. Anders komt het er te vaak niet van. En dat verhoogt je kans op een voortijdige dood met de helft, schijnt het. Nog een voordeel van leuke zaken opnemen in je agenda: je kunt de andere activiteiten er beter omheen plannen. Zodat je niet hoeft te kiezen tussen zaken en het meisje.

9} Blijf letten op gezondheid en beweging

Gezonde voeding en voldoende beweging zijn cruciaal voor een goede gezondheid. Trek elke dag wat tijd uit om met elkaar te lunchen, in plaats van al desko. Sla die lunchwandeling midden op de dag niet over. Vaak is het een onverwacht inspiratiemoment. Of doe een halfuur aan bedrijfsfitness als je even vast zit, of op een ander dood moment van je werkdag. Een betere werk-privébalans kan alleen in een gezond lichaam. Ontdek hoe jij het beste kunt omgaan met stress; welke activiteiten je het snelst van die gevoelens af helpen. En hou die altijd achter de hand.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : , ,
Categorie : Arbeidsomstandigheden, Balans werk-privé, Basics van DI, Langer werken, Nieuws, Tools

Reageer op dit artikel

*

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

E-learning Werkplekchecker

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid