Stelling
"Bij langer thuiswerken moet je het werk zelf heel anders inrichten."
26
4
  
View
Partners
Partners
altijd het laatste nieuws!

Meld u hier aan voor de gratis e-mailnieuwsbrief.

Een leven lang inzetbaar?

Met interventies en best practices

Gratis whitepapers!

>> Zoek, vind en download

Volg ons nu

Tweets over duurzame inzetbaarheid

Thuis Anders werken Werken onafhankelijk van tijd en plaats nu de norm?
Anders werken

Werken onafhankelijk van tijd en plaats nu de norm?

Thuiswerken een probleem? Nee hoor. Een meerderheid van de kantoorwerkers die sinds maart grotendeels vanuit huis werken, heeft het zich volledig eigen gemaakt. Maar thuiswerken heeft ook een duidelijke keerzijde. Dat bleek uit onderzoek naar de beleving van thuiswerken tijdens corona door 2 universitaire onderzoekers in opdracht van thuiswerkspecialist Moneypenny.

Sinds maart werken de deelnemers aan het onderzoek tachtig procent van hun werktijd vanuit huis. Werkten de respondenten voor de coronacrisis gemiddeld 11 uur per week thuis, momenteel is dat ruim 30 uur. In heel korte tijd heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden in de manieren van samenwerken en communiceren. Thuiswerken is gegaan van uitzondering naar regel. “Vroeger mocht je één dag thuiswerken, nu mag je één dag naar kantoor”, concludeert een van de onderzoeksters.

‘Merk amper nog verschil’

Niet alleen met collega’s, maar ook met klanten en externe relaties wordt nu online gecommuniceerd. Online overleggen vindt ruim de helft net zo makkelijk als face-to-face. Ruim een kwart merkt het verschil amper nog. Gemiddeld doen de respondenten dat 3 uur en 22 minuten per dag. Twintig procent van de respondenten is met 5 uur of meer per dag grootverbruiker van onlinecommunicatie.

Technologie overal beschikbaar

Digitale manieren van communiceren zijn dus in een hele korte tijd ingeburgerd. Voor snelle onderlinge contacten en overleggen werken online tools goed, zo oordeelt een ruime meerderheid. Voor iets meer dan de helft van de respondenten is het net zo gemakkelijk om op afstand direct te overleggen als wanneer je samen op kantoor zou zijn. Meer dan een kwart ervaart de digitale communicatie als hetzelfde als de persoonlijke communicatie op kantoor. “Nu de technologie overal beschikbaar is, zijn er nieuwe kansen om meervoudige waarden met thuiswerken te realiseren: aandacht voor People, Profit én Planet is juist nu mogelijk en gevraagd’ zo geeft Prof. Pascale Peters aan.

De keerzijde: sociale contacten

Als mensen langer thuiswerken, merken ze nadrukkelijker dat thuiswerken ook een groot nadeel heeft: de sociale contacten. Een groot deel van de ondervraagden zegt vooral de informele contacten op de werkvloer te missen. En één op de zeven respondenten geeft zelfs aan zich sociaal geïsoleerd te voelen op dit moment. “We raden organisaties aan om na te denken hoe de onderlinge verbinding te stimuleren met een mix van online en face-to-face ontmoetingen en activiteiten. Hierbij is het ook belangrijk om te kijken naar de behoefte van individuele medewerkers,” aldus Susan Smulders, partner van Moneypenny.

Het onderzoek

Het onderzoek is opgezet en uitgevoerd door Moneypenny, Nyenrode Business Universiteit (Prof. P. Peters) en de Open Universiteit (M. Coun, MSc). Aan het vragenlijstonderzoek werd door 412 respondenten deelgenomen, waarvan 70 procent werkzaam is bij grote organisaties (>500 medewerkers). Dit is een langdurig, doorlopend onderzoek met meerdere meetmomenten. Mocht je met jouw organisatie deel willen nemen, dan is daar zeker nog ruimte voor. Neem bij interesse contact op met Susan Smulders via susan.smulders@moneypenny.nl / 06-45766097.



Print Friendly, PDF & Email
Tags : ,
Categorie : Anders werken, Het Nieuwe Werken, Nieuws, Rendement op arbeid
De week van Duurzame Inzetbaarheid 2020

Promo week duurzame inzetbaarheid23 tot en met 27 november: De week van Duurzame Inzetbaarheid

Duurzame inzetbaarheid is niet voor niets nog steeds één van de belangrijkste HR-thema’s. Het is de taak van HR om de medewerker nu en in de toekomst inzetbaar te houden. In een omgeving die steeds sneller verandert, is dat voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je er voor dat de medewerkers vitaal, vakbekwaam en gemotiveerd blijven?

Tijdens de week van duurzame inzetbaarheid organiseert PW. in 2020 opnieuw hét event Duurzame Inzetbaarheid. Hét jaarlijkse vakevent waar je letterlijk en figuurlijk voelt wat duurzame inzetbaarheid inhoudt en wat je moet doen om er binnen de organisatie mee aan de slag te gaan.

Bekijk de informatiepagina!

E-mailnieuwsbrief

visual_ezine2Elke week het laatste nieuws over duurzame inzetbaarheid in uw inbox?

Meld u aan voor de nieuwsbrief

Volg ons #overdi

facebook     Linkedin     twitter

Opleidingen

Heeft u al eens een bezoek gebracht aan het opleidingsplatform van PW? Schrijf u in voor de maandelijke event nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste events & opleidingen voor HR. Bekijk het actuele aanbod events: PW. academy

Check de werkplek
Is er nog onvoldoende aandacht voor de werkplek, werkhouding en beweging binnen de organisatie? De Werkplekchecker is een flexibele scan die een snelle beoordeling van de persoonlijke beeldschermwerkplek maakt. Dit kan tijdens het werk en op de werkplek, zonder het inhuren van een adviseur. Voorkom productiviteitsverlies, gezondheidsklachten en ziekteverzuim!
Meer informatie / programma

Boeken

Een leven lang inzetbaar
Duurzame inzetbaarheid van werknemers is een belangrijk thema in Nederland gezien de vergrijzing en ontgroening van onze arbeidsmarkt. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies?
Meer informatie

Leidinggeven aan talentontwikkeling
Medewerkers laten leren zonder ze een dure cursus aan te biede. En ze helpen om budgetneutraal optimale prestaties neer te zetten. Leer hoe je dit alledaags stimuleert.Trek talentontwikkeling naar een hoger plan.
Meer informatie

 

Whitepapers
Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies .

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Over Duurzame Inzetbaarheid